Statystyki mówią same za
siebie – rodzinne firmy w Polsce się naprawdę liczą. Obecnie już
co trzecia firma to właśnie przedsiębiorstwo rodzinne, a małe
rodzinne biznesy wytwarzają około 19% procent PKB i zatrudniają
już jedną czwartą osób pracujących w sektorze przedsiębiorstw.
Wbrew pozorom rodzinne
przedsiębiorstwa wcale nie muszą ograniczać się do działania na
lokalną skalę. Wiele z nich z powodzeniem radzi sobie w branży
budowlanej, transportowej, kosmetycznej czy przemyśle i to nie tylko
w kraju, ale i za granicą i wcale nie boi się branżowych gigantów.
Wśród firm rodzinnych
przeważają takie, które na rynku obecne są średnio od 20 lat,
czyli od początku lat 90. - czasu przemian ustrojowych, gdy rynek
był wyjątkowo chłonny. Nie oznacza to jednak, że dziś nie można
odnieść sukcesu. By zdobyć pewną pozycję na rynku, najlepiej
jest poszukać niezagospodarowanej niszy, można też postawić na
branżę gastronomiczną albo szeroko pojęte usługi – turystykę,
reklamę lub usługi z zakresu IT.
Rodzinne firmy wciąż
mają przyszłość, a choć nie każda z czasem przerodzi się w
wielkie imperium, to jednak może okazać się dobrym pomysłem na
karierę i zarabianie nie tylko w kryzysowych czasach.
Źródło: IAR