Od 1 maja 2011 r.,
po decyzji Sejmu o obniżeniu składki trafiającej do OFE, Zakład
Ubezpieczeń Społecznych prowadzi subkonta. Ich utworzenie było
podyktowane koniecznością oddzielenia składek z I filaru od tych z
filaru II ze względu na różnice w sposobie ich waloryzacji.
Zgodnie z reformą OFE, każdy otwarty fundusz emerytalny umorzył
51,5 proc. swoich aktywów i przekazał je do Skarbu Państwa. Każdy
z nich miał ponadto przesłać do ZUS-u informację o kwotach
przekazanych za każdego ze swoich klientów oraz o okresie, którego
dotyczą. ZUS był natomiast zobowiązany do zaewidencjonowania
wszystkich tych kwot na kontach swoich klientów do 31 marca.
Dostęp do
informacji o subkontach został uruchomiony 1 kwietnia. Każdy
zainteresowany może przyjść na Salę Obsługi Klienta i sprawdzić
wysokość zapisanych środków. Użytkownicy Platformy Usług
Elektronicznych mogą natomiast otrzymać takie informacje
telefonicznie pod numerem Centrum Obsługi Technicznej ZUS, który
wymaga uwierzytelnienia loginem i hasłem. W czerwcu użytkownicy PUE
otrzymają również dostęp do salda na swoim profilu.
W połowie roku
Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie także wysyłkę
informacji o zwaloryzowanym stanie konta i subkonta. Znajdą się w
niej zapisy o kwotach przekazanych przez OFE. Na tej podstawie każdy
klient będzie mógł wyliczyć sobie swoją prawdopodobną, przyszłą
emeryturę. Każda kolejna suma, która się znajdzie na koncie i
subkoncie, będzie ją zwiększała. W ten sposób ubezpieczony
będzie mógł kontrolować instytucję i monitorować zmiany na
swoim koncie.
Szczegółowych
informacji dotyczących stanu subkonta szukać można na stronie
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Instytucja będzie również
wyjaśniała wszelkie wątpliwości i niejasności, a także
rozpatrywał ewentualne reklamacje.
Źródło: IAR