Aktualność "Ustawa konsumencka do poprawki? "

Nowa ustawa konsumencka weszła w życie 25 grudnia 2014 r. nakładając na sprzedawców dodatkowe obowiązki informacyjne. Zmiany objęły przede wszystkim sklepy internetowe oraz sprzedaż prowadzoną poza lokalem firmy. Jednocześnie nowe przepisy zwiększyły uprawnienia klienta, który ma być lepiej chroniony przy zawieraniu podobnych transakcji. W ocenie przedsiębiorców, chociaż ustawa zmierza w dobrym kierunku, niektóre jej zapisy są zbyt szczegółowe lub za bardzo ogólne.

Sprzedawcy są zgodni co do tego, że nowelizacja ustawy konsumenckiej lepiej zabezpiecza prawa konsumentów. Zastrzeżenia budzą jednak zapisy, które wprowadzają wiele możliwości interpretacji, a ich ostateczne brzmienie będzie musiało być rozstrzygane na drodze sądowej. Dotyczy to m.in. drogich artykułów, które klient ma prawo zwrócić nawet po rozpoczęciu ich użytkowania. Przedsiębiorcy zastanawiają się, kto ma w takiej sytuacji ponieść koszty zmniejszenia wartości tych artykułów – konsument, sprzedawca, dystrybutor czy producent. Brakuje także wystarczająco jasnych zasad określających, jak dana rzecz powinna być wyceniana i na jaką kwotę.

Problemem dla sprzedających jest także rozszerzony obowiązek informacyjny, który obejmuje aż 21 punktów. Muszą oni wiedzieć o wszelkich kosztach i zobowiązaniach związanych z podpisaniem umowy i kupnem towaru. Niektóre z wymienionych w ustawie punktów trudno zastosować w praktyce, dlatego wiele z nich może okazać się tylko martwym przepisem.

Przedsiębiorcy zgłaszają również zastrzeżenia wobec obowiązku zawierania umowy na papierze lub na innym trwałym nośniku. Dla firm prowadzących sprzedaż telefoniczną oznacza to, że wszelkie umowy zawierane przez telefon są nieważne, a dzwonienie bez uprzedzenia staje się zabronione. Zapis ten może znacząco odbić się na sprzedaży prowadzonej poprzez marketing bezpośredni.

Zmiany w ustawie konsumenckiej przygotowanej przez resort sprawiedliwości przy wsparciu Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji wymusiła unijna dyrektywa 2011/83/UE, która miała na celu uporządkowanie przepisów dotyczących sprzedaży konsumenckiej.


Źródło: Newseria



DATA PUBLIKACJI: 2015-03-17 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia