Nowa ustawa
konsumencka weszła w życie 25 grudnia 2014 r. nakładając na
sprzedawców dodatkowe obowiązki informacyjne. Zmiany objęły
przede wszystkim sklepy internetowe oraz sprzedaż prowadzoną poza
lokalem firmy. Jednocześnie nowe przepisy zwiększyły uprawnienia
klienta, który ma być lepiej chroniony przy zawieraniu podobnych
transakcji. W ocenie przedsiębiorców, chociaż ustawa zmierza w
dobrym kierunku, niektóre jej zapisy są zbyt szczegółowe lub za
bardzo ogólne.
Sprzedawcy są
zgodni co do tego, że nowelizacja ustawy konsumenckiej lepiej
zabezpiecza prawa konsumentów. Zastrzeżenia budzą jednak zapisy,
które wprowadzają wiele możliwości interpretacji, a ich
ostateczne brzmienie będzie musiało być rozstrzygane na drodze
sądowej. Dotyczy to m.in. drogich artykułów, które klient ma
prawo zwrócić nawet po rozpoczęciu ich użytkowania.
Przedsiębiorcy zastanawiają się, kto ma w takiej sytuacji ponieść
koszty zmniejszenia wartości tych artykułów – konsument,
sprzedawca, dystrybutor czy producent. Brakuje także wystarczająco
jasnych zasad określających, jak dana rzecz powinna być wyceniana
i na jaką kwotę.
Problemem dla
sprzedających jest także rozszerzony obowiązek informacyjny, który
obejmuje aż 21 punktów. Muszą oni wiedzieć o wszelkich kosztach i
zobowiązaniach związanych z podpisaniem umowy i kupnem towaru.
Niektóre z wymienionych w ustawie punktów trudno zastosować w
praktyce, dlatego wiele z nich może okazać się tylko martwym
przepisem.
Przedsiębiorcy
zgłaszają również zastrzeżenia wobec obowiązku zawierania umowy
na papierze lub na innym trwałym nośniku. Dla firm prowadzących
sprzedaż telefoniczną oznacza to, że wszelkie umowy zawierane
przez telefon są nieważne, a dzwonienie bez uprzedzenia staje się
zabronione. Zapis ten może znacząco odbić się na sprzedaży
prowadzonej poprzez marketing bezpośredni.
Zmiany w ustawie
konsumenckiej przygotowanej przez resort sprawiedliwości przy
wsparciu Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji wymusiła unijna
dyrektywa 2011/83/UE, która miała na celu uporządkowanie przepisów
dotyczących sprzedaży konsumenckiej.
Źródło: Newseria