Wiele osób sprzedaje produkty za pośrednictwem serwisów internetowych, nie rejestrując działalności gospodarczej i nie płacąc podatków. Nie chodzi o sprzedaż kilku przedmiotów za niewielką kwotę, ale o takie ilości i kwoty, które świadczą o prowadzeniu sklepu internetowego i nieodprowadzaniu z tego tytułu podatków.
Referat ds. handlu internetowego funkcjonuje od 1 stycznia 2009 r. To centralna jednostka odciążająca urzędy skarbowe od czasochłonnej i wymagającej wiedzy specjalistycznej pracy analitycznej w zakresie monitorowania sieci i identyfikacji podatników naruszających przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.
Podstawowym zadaniem komórki jest prowadzenie identyfikacji podmiotów działających przy wykorzystaniu internetu i uchylających się od opodatkowania. Czynności prowadzone są zarówno na zlecenie organów podatkowych jak i w wyniku analiz własnych. Owe analizy przekazywane są naczelnikom urzędów skarbowych.
Referat jest także platformą współpracy z administracjami podatkowymi innych państw w zakresie wymiany dobrych praktyk oraz wzajemnej pomocy w prowadzeniu postępowań o zasięgu ponad krajowym.
Z roku na rok, dokonywanie transakcji za pośrednictwem internetu zyskuje coraz więcej zwolenników, zarówno ze strony sprzedających jak i kupujących. Celem kontroli jest sprawdzenie, czy podmiot wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów podatkowych. Specyfika handlu internetowego powoduje, że stwarza on potencjalnie większe pole do nadużyć niż handel tradycyjny.
Co do zasady, przebieg postępowania kontrolnego w zakresie podmiotów prowadzących działalność w internecie nie jest w szczególny sposób regulowany przez prawo podatkowe. Zagadnienia związane z procedurą kontroli opierają się na tych samych podstawach co tradycyjne kontrole podatkowe. Jedynymi elementami wyróżniającymi tego typu kontrole są trudność czasochłonność związane z zebraniem przez osoby prowadzące postępowanie materiału dowodowego.
Osoby prowadzące kontrole w zakresie e- handlu dokonują szczegółowej analizy i weryfikacji wszystkich przejawów aktywności podejmowanej w sieci przez kontrolowany podmiot, kojarzą fakty i zdarzenia oraz badają ślady i informacje, które pozostawili kontrolowani.
Podczas prac weryfikacyjnych pracownicy referatu wykorzystują wiele narzędzi, zarówno własnych jak i komercyjnych. Pozwalają one z masy sprzedawców internetowych wytypować tych, którzy nieprawidłowo dokonują rozliczeń z fiskusem.
Internauci pozostawiają wiele śladów, część z nich nieświadomie (IP, nazwa hosta itp.), niektóre świadomie (nr telefonu, adres nr Gadu-Gadu, e-mail, loginy na portalach społecznościowych). Porównując ze sobą fakty i informacje uzyskane w trakcie monitorowania sprzedawców dokonujących transakcji w sieci z istniejącymi bazami danych w organach podatkowych, można ustalić konkretne osoby, które zajmują się tą działalnością.
W wyniku prac weryfikacyjnych przeprowadzonych przez referat w ciągu dwóch lat działalności dokonano analizy 1918 podmiotów z całej Polski działających w zakresie handlu elektronicznego. Obroty tych podatników wyniosły łącznie ok. 613 mln zł. 1679 spraw to odpowiedzi na zapytania organów podatkowych.
Najczęściej wykrywanymi nieprawidłowościami w zakresie e- handlu są: prowadzenie niezarejestrowanej działalności gospodarczej, zaniżanie przychodów przez niewykazywanie sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem portali aukcyjnych i sklepów internetowych, dokonywanie sprzedaży z wykorzystaniem kont zarejestrowanych na inne osoby, brak dokumentacji podatkowej.
Często podatnicy przyjmują linię obrony, tłumacząc się, że znajdują się w trudnej sytuacji materialnej, a sprzedaż w internecie traktują jako dodatkowe zajęcie.
Równie często pojawiającą się sytuacją podczas kontroli podatkowych jest argumentacja podatników, że sprzedają swoje kolekcje, przedmioty stanowiące nietrafione prezenty, a także własne rzeczy używane. Wielokrotnie taka argumentacja nie znajduje potwierdzenia w ustaleniach dokonanych przez organ podatkowy w trakcie czynności analitycznych i weryfikacyjnych.
Trudno uznać sprzedaż kilku bluzek tego samego fasonu, w różnych rozmiarach i kolorach jako sprzedaż otrzymanego prezentu lub rzeczy używanych, które według oświadczenia podatnika przeleżały zapomniane w szafie.
Kolejnym błędem występującym podczas kontroli sprzedaży internetowych jest dokonywanie czynności sprzedaży z pominięciem kasy rejestracyjnej bądź bez wystawiania faktury VAT.
Źródło: GP