Aktualność "NIP nadawany będzie automatycznie"

Nowe regulacje odnośnie nadawania numeru identyfikacji podatkowej wejdą w życie 1 grudnia. Mają one przede wszystkim ułatwić jego otrzymywanie firmom, korzystającym z wirtualnych biur. W takich sytuacjach sprawa o nadanie NIP-u przedłuża się ze względu na dodatkowe dokumenty, których wymaga urząd.

Za dwa miesiące ma się to zmienić. Podmioty wpisywane do Krajowego Rejestru Sądowego otrzymają numer nadany z urzędu, bezpośrednio po przekazaniu danych z jego bazy do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników. W terminie trzech dni od przekazania danych, urząd skarbowy będzie mógł przeprowadzić postępowanie wyjaśniające wobec podmiotu, jednak tylko w przypadku podejrzenia, że posiada on już swój numer identyfikacji podatkowej. Po upływie tego terminu, numer zostanie nadany i przekazany do bazy KRS. Ujawnienie NIP-u w KRS będzie potwierdzeniem, że podmiot uzyskał identyfikator podatkowy.

Urząd skarbowy będzie mógł wydać decyzję o uchyleniu NIP dopiero po jego nadaniu i tylko w sytuacji, gdy przedsiębiorca posłuży się fałszywymi lub fikcyjnymi danymi dotyczącymi adresu firmy. Nie będzie to jednak decyzja ostateczna.

Problem związany z nadawaniem NIP-u podmiotom, korzystającym z wirtualnych biur wynika z przypadków, kiedy z tego typu rozwiązań korzystają oszuści próbujący wyłudzić VAT. Istnieje jednak coraz więcej firm, prowadzących np. działalność w Internecie, których czynności nie ograniczają się do konkretnej przestrzeni. Trudności, na jakie napotykają takie podmioty, godzą natomiast w zasadę swobody działalności gospodarczej.


Źródło: DGP



DATA PUBLIKACJI: 2014-09-29 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia