Od stycznia 2015 r.
obowiązywać będą nowe prawa konsumenckie. Zmiany obejmą przede
wszystkim branżę sprzedaży bezpośredniej i internetowej,
narzucając sprzedawcom obowiązek informowania kupujących o jego
prawach i zasadach odstąpienia od zakupu. Firmy liczą, że większa
świadomość konsumentów przełoży się na większe
zainteresowanie takimi formami zakupu. Po wprowadzeniu ustawowych
zmian będą to bowiem najlepiej zabezpieczone formy sprzedaży,
jakie obowiązują w Polsce.
Wśród zapisów
nowej ustawy znajduje się wydłużenie czasu na rezygnację z towaru
zakupionego poza sklepem bez podania przyczyny z 10 do 14 dni. Termin
ten liczony będzie od momentu otrzymania towaru. Aby odstąpić od
zawartej umowy, klient wypełni specjalny formularz, którego forma
będzie jednolita dla wszystkich sprzedawców. Formularz będzie
musiał znaleźć się w warunkach umowy, dostarczanych przez
sprzedającego.
Umowa powinna
zawierać również informację o tym, kto ponosi koszty zwracanego
produktu oraz kto finansowo odpowiada za jego ewentualne uszkodzenia.
Jeżeli taki zapis nie znajdzie się w dokumencie, sprzedawca
przejmie pełną odpowiedzialność za wszelkie koszty związane z
podobną transakcją. Będzie on także obarczony konsekwencjami
każdej innej sytuacji, która nie została uregulowana w umowie.
Mimo restrykcji nowe
przepisy są szansą na zdobycie nowych klientów. Przedsiębiorcy
mają nadzieję, że jasne i czytelne reguły zapewnią konsumentów
o tym, że sprzedaż bezpośrednia, internetowa czy wysyłkowa jest
bezpieczna i chroni interesy nabywców w większym stopniu, niż
zakupy w tradycyjnym sklepie.
Ustawa miała wejść
w życie jeszcze w czerwcu tego roku, jednak ze względu na potrzebę
dostosowania się sprzedawców do zmian, podjęto decyzję o
półrocznym vacatio legis.
Źródło:
Newseria.pl