Aktualność "Problem opłat viaTOLL rozwiązany"

Elektroniczny pobór opłat na autostradach płatnych, drogach szybkiego ruchu i wybranych drogach krajowych obowiązuje pojazdy o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 tony. Obecnie jednak przedsiębiorcy nie mają pewności, czy każdy z takich przejazdów mogą traktować jako koszt podatkowy, ponieważ nie wiedzą, czy został on opłacony. Problem wynika z dokumentów, jakie firmy otrzymują od operatora systemu viaTOLL. Po zakończeniu miesiąca firma otrzymuje rozliczenie przejazdów w systemie przedpłaconym, następnie wpłaca na konto określoną kwotę, pomniejszoną o opłatę naliczaną za każdym razem, kiedy pojazdy przejeżdża pod bramownicą. W dokumencie znajduje się informacja, że przejazdy są opłacane, jednak nie dotyczy to tych transakcji, które nie odbyły się z powodu braku środków na koncie w momencie przejazdu.

Przedsiębiorcy dopiero po kilku miesiącach otrzymują informację z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o nieopłaconych przejazdach. Wcześniej nie ma możliwości, aby sprawdzić, czy taka sytuacja miała miejsce. Zdarzają się także błędy techniczne – system rejestruje przejazd, ale nie potrąca kwoty.

Problem z rozliczeniem podatkowym powstał w tym roku. Od stycznia 2013 r. przedsiębiorcy muszą pomniejszać koszty uzyskania przychodów o kwoty wynikające ze zobowiązań nieuregulowanych w ciągu 30 dni od terminu płatności. Jeśli przedsiębiorca tego nie zrobi, ponieważ nie ma wiedzy o nieuregulowanej postaci, musi dokonać korekty rozliczenia podatku dochodowego, kiedy taka informacja do niego dotrze. Często korektę taką sporządza się nawet kilka miesięcy po rozliczeniu. Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność opłacenia zaległego podatku oraz odsetek za zwłokę.

W odpowiedzi na te problemy, operator viaToll zapewnił, że od grudnia informacje o kwotach należnych i uiszczonych będą przekazywane zainteresowanym regularnie. Takie dane będzie zawierała nota obciążeniowa i zestawienia transakcji w nowym formacie. Proces rozliczania podatków za przejazdy obciążone opłatami staną się dzięki temu mniej uciążliwe dla podatników oraz mniej pracochłonne dla księgowych.


Źródło: GP



DATA PUBLIKACJI: 2013-11-19 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia