Aktualność "PKP zwróci pieniądze za bilet"

Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu orzekł na korzyść pasażerów, oczekujących na spóźnione pociągi. Zdaniem instytucji, mają oni pełne prawo do domagania się zwrotu części kwoty za bilet, jeśli opóźnienie pociągu przekracza godzinę. Zasada ta obowiązuje również w przypadkach, gdy koleje nie są winne opóźnieniu, a więc podczas huraganu, powodzi, czy podczas działania innych „sił wyższych”.

Trybunał uznał, że przewoźnik kolejowy nie może napisać w ogólnych warunkach przewozu, że nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie, jeśli jest ono spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami. Takie sytuacje będą wynagradzane pasażerowi w postaci odszkodowania, pokrywającego część ceny biletu.

Odszkodowanie wynosi co najmniej 25 proc. ceny biletu, gdy pociąg spóźni się od 60 do 119 minut oraz 50 proc. ceny, jeżeli spóźnienie wyniesie 120 minut lub więcej. Ma ono wynagrodzić pasażerowi niewykonanie umowy przewozu, zawartą w chwili wykupienia przez niego biletu. Unijne rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 nie przewiduje żadnych wyjątków, nawet przy działaniu siły wyższej. Unijne przepisy w takich sytuacjach zwalniają przewoźnika jedynie z obowiązku naprawienia szkody, która spowodowała opóźnienie lub odwołanie pociągu.

Powyższe regulacje odnoszą się tylko do przejazdów kolejowych. Prawa pasażerów, korzystających z samolotu, statku, autokaru czy autobusu są regulowane w innych przepisach. Nie należy ich zatem porównywać.


Źródło: RP



DATA PUBLIKACJI: 2013-10-02 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia