Wykorzystywanie nowych mediów w celu dotarcia do potencjalnych klientów jest obecnie powszechne i otwiera niekończące się możliwości wszystkim przedsiębiorcom. Od niedawna taka forma promocji obejmuje także kancelarie prawne, które swoją działalność mogą ogłosić w Internecie. Muszą one jednak pamiętać o kilku zasadach.
Już w kwietniu tego roku Zenon Klatka, przewodniczący Komisji ds. Etyki Krajowej Rady Radców Prawnych, na łamach oficjalnego serwisu samorządu radcowskiego – www.e-kirp.pl – oznajmił, że pozyskiwanie klientów za pomocą Internetu nie narusza zasad etyki zawodowej. Szczególnie, jeżeli radcy zastosują się do kilku zaleceń. Przede wszystkim nie powinni oni inicjować kontaktu z potencjalnym klientem, a jedynie odpowiadać na jego pytania. Wysokość wynagrodzenia za wybraną przez klienta usługę nie powinna być również jawna dla pozostałych użytkowników serwisu. Klient musi mieć prawo do wyrażenia swojej opinii na temat usługi, a opinia ta powinna być dostępna dla innych użytkowników.
Kontakt z klientem poprzez Internet, przy zachowaniu wymienionych zasad nie narusza art. 26 ust. 1 oraz art. 25 Kodeksu Etyki. Działania takie można bowiem określić jako wystąpienie przez radcę prawnego z bezpośrednią propozycją zawarcia umowy z klientem.
Prowadzenie strony internetowej nie jest jednak jedyną możliwością zaistnienia przez radców w sieci. Coraz większą popularnością cieszą się firmowe blogi, prowadzenie fan page'u na portalach społecznościowych, szczególnie na Facebooku, a także korzystanie z innych form social media, jak Twitter. Wszystkie one umożliwiają działania marketingowe radców i adwokatów. Jak zaznacza Grzegorz Furgał, autor bloga „Prawnicy i social media” - nowe media są również sposobem na znalezienie własnej niszy zawodowej, sprecyzowanie swoich wiodących specjalizacji.
Kwestie marketingu, reklamy, specjalizacji oraz zwalczania nieuczciwej konkurencji zostaną poruszone na listopadowym Krajowym Zjeździe Adwokatury. Zmiany w Kodeksie Etyki planują także radcy prawni. Podczas zjazdu uczestnicy mają zadecydować, jakie formy reklamy byłyby dopuszczalne, na jakich zasadach prawnicy mogliby informować o swoich preferowanych specjalizacjach, poruszone zostaną także kwestie, budzące największe kontrowersje, czyli działania, mające na celu pozyskiwanie klienta, korzystanie z płatnego pośrednictwa, czy wysyłanie ofert do przedsiębiorców i reklamowanie własnej działalności przez rozdawanie ulotek.
Problem jest szczególnie trudny ze względu na fakt, że do tej pory adwokaci nie mogli reklamować własnej działalności, a kodeks radców prawnych w ogóle takich działań nie uwzględnia. Jednak w obliczu zmieniających się mediów XXI wieku, zarówno prawnicy jak i radcy zgadzają się, iż uproszczenie zasad etyki adwokackiej oraz radcowskiej jest niezbędne.
Źródło: Prawo.rp.pl