W okresie urlopowym, kiedy coraz więcej Polaków decyduje się na podróże samolotem, warto znać swoje prawa w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu oraz obowiązki linii lotniczych w tych sytuacjach. Zgodnie z przepisami, poszkodowany pasażer może starać się nawet o 600 euro odszkodowania.
Najczęściej spotykanym problemem na lotnisku jest opóźniony lot. Jeżeli winą jest na przykład usterka maszyny albo tzw. „overbooking”, czyli odmowa wejścia na pokład samolotu ze względu na sprzedanie większej liczby biletów, niż jest miejsc na pokładzie, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom posiłków oraz napoi – przypomina Urząd Lotnictwa Cywilnego. W sytuacji, gdy lot przeciągnie się do następnego dnia, pasażerom przysługuje hotel razem z transportem do niego oraz z powrotem na lotnisko. W przypadku „overbookingu” klient linii lotniczych poza odzyskaniem równowartości ceny biletu, ma także prawo do ubiegania się o odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro.
W przypadku odwołania lotu, pasażer ma prawo do pełnego zwrotu kosztu biletu lub zmiany planu podróży, jednak tylko w ciągu siedmiu dni od terminu lotu. Linie lotnicze mają przy tym obowiązek poinformowania pasażera o anulacji minimum dwa tygodnie przed odlotem. Powinny wówczas zaproponować lot alternatywny. Jeśli tego nie zrobią, pasażer może starać się o odszkodowanie w cenie od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.
Pamiętać należy, że rekompensata nie przysługuje w sytuacjach, gdy przyczyna odwołania lotu nie leży po stronie przewoźnika, czyli na przykład warunków pogodowych.
Aby klient linii lotniczych miał podstawy do ubiegania się o odszkodowanie, musi jak najszybciej złożyć reklamację do przewoźnika. Jeżeli przewoźnik na nią nie odpowie albo jego odpowiedź będzie mało satysfakcjonująca, wówczas można złożyć skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Warto także pamiętać o tym, aby uważnie czytać regulamin lotów danej linii lotniczej, na przykład dotyczących posiadania i rozmiarów bagażu podręcznego. Wszelkie uwzględnione w tym dokumencie informacje i ewentualne problemy nie będą podlegały reklamacji od momentu kupienia biletu. Oznacza to naszą akceptację dla opisanych warunków i nie ma wówczas podstaw do protestów.
Źródło: Money.pl