Dzisiaj weszła w życie długo oczekiwana ustawa śmieciowa. Pomimo wielotygodniowych przygotowań do nowych zasad segregacji i wywozu śmieci, już pojawiają się pierwsze problemy: brakuje pojemników, przepisy odnośnie przechowywania śmieci są nieuściślone, a ponad połowa gmin jeszcze nie zakończyła procesu, związanego z organizacją przetargu z firmami wywożącymi śmieci. Zgodnie z przepisami, to jednak nie przeciętny obywatel, ale gmina będzie odpowiadała za wszelkie nieprawidłowości w realizacji nowej ustawy.
To właśnie na gminach ciąży największa odpowiedzialność i w razie niewywiązywania się z obowiązków, będą one pociągane do odpowiedzialności – zapłacą od 10 do nawet 50 tysięcy złotych kary za złe wdrażanie ustawy. Do uporządkowania przepisów gminy mają jeszcze dwa tygodnie, ponieważ jak zapowiada Inspektorat, od 16 lipca rozpoczną się kontrole. Obejmą one co dziesiątą gminę w każdym województwie.
Co zatem wchodzi w zakres obowiązków gmin?
Przede wszystkim powinny one zorganizować przetarg i podpisać umowę z firmą wywożącą śmieci. Według statystyk na dzisiaj, 22 gminy nie podjęły jeszcze żadnych działań w tym kierunku, a proces przetargowy nie zakończył się jeszcze w prawie 600 gminach. Ponadto gminy muszą poradzić sobie z brakiem pojemników. Teoretycznie są za to odpowiedzialne firmy wywożące śmieci, jednak w miejscowościach, gdzie umowy z firmami nie zostały jeszcze podpisane, funkcjonować powinny firmy zastępcze, które mają działać przez okres pomiędzy rozwiązaniem umowy z działającą dotychczas firmą a podpisaniem umowy z kolejną. Oprócz tego, również na gminach ciąży obowiązek edukowania mieszkańców o zasadach poprawnej segregacji śmieci. Powinny one opracować regulamin utrzymania czystości i porządku, ustalonym i przyjętym przez radę. Regulamin ma zawierać takie informacje, jak: rodzaj i minimalną pojemność pojemników, warunki ich rozmieszczania oraz utrzymania w odpowiednim stanie, a także częstotliwość i sposób odbierania odpadów z nieruchomości. Ustalenia mogą być różne w różnych gminach, dlatego ważne jest zapoznanie się z ulotkami informacyjnymi, które powinny zawierać podstawowe wiadomości o prawidłowym segregowaniu i przechowywaniu odpadów.
Za co są natomiast odpowiedzialni właściciele nieruchomości i mieszkańcy?
Przede wszystkim są oni zobowiązani do wypełnienia odpowiedniej deklaracji w urzędzie gminy, w których powinni samodzielnie wyliczyć wielkość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W tym celu powinni wypełnić specjalne formularze. Jeśli właściciel tego nie zrobił, otrzyma decyzję administracyjną o wysokości opłaty, wyliczonej na podstawie średniej ilości odpadów, powstających w podobnych nieruchomościach. Mieszkańcy są także zobowiązani do uiszczania opłat w urzędzie pod koniec miesiąca lub kwartału. Wysokość tych opłat jest określona przez gminę uchwałą. Pieniądze, uzyskane przez gminę mogą być wykorzystywane tylko do finansowania gospodarki odpadami.
Źródło: GP, Money.pl