Aktualność "Elektroniczna korespondencja z fiskusem"
Umożliwienie podatnikowi składania dokumentów i deklaracji podatkowych drogą elektroniczną pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Rozliczenie się z fiskusem przez internet często nie wymaga nawet posiadania specjalnego podpisu elektronicznego.

Aby zapewnić bezpieczeństwo elektronicznej korespondencji z urzędem skarbowym oraz innymi organami administracji skarbowej, pod wysyłanym przez internet dokumentem podatnik powinien złożyć co do zasady kwalifikowany podpis, który potwierdzi autentyczność dokumentu. Chodzi tu o bezpieczny podpis elektroniczny, który jest weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem (zawierającym informacje o jego właścicielu) oraz składany za pomocą bezpiecznego urządzenia do składania podpisów, dokładniej do odczytu specjalnej karty. Ponadto, podatnik musi posiadać specjalną aplikację podpisującą. W przypadku e- deklaracji podatkowych uzyskanie przez podatnika takiego kwalifikowanego podpisu nie będzie jednak wymagane.

Ministerstwo Finansów umożliwia podatnikowi potwierdzenie części e- deklaracji podatkowych tzw. bezpłatnym podpisem elektronicznym (dane autoryzujące). Stanowi on zbiór unikatowych danych podatnika, takich jak imię, nazwisko, data urodzenia, identyfikator podatkowy (PESEL dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub NIP w przypadku przedsiębiorców), a także kwota przychodu określona w zeznaniu lub rozliczeniu rocznym. Przy jakich w takim razie formularzach okazuje się wystarczający?

Podatnicy podatku od towarów i usług mogą (posługując się jedynie bezpłatnym podpisem elektronicznym) rozliczać drogą elektroniczną podatek VAT, przesyłając odpowiednio e- deklarację VAT-7 (do 25. dnia następnego miesiąca, co miesiąc), VAT- 7K (co kwartał przez tzw. małych podatników) lub VAT- 7D (co kwartał przez pozostałych podatników nie posiadających statusu małego podatnika).

Również osoby zobowiązane do rozliczenia podatku z tytułu zawarcia umowy cywilnoprawnej, np. kupujący nie muszą osobiście udawać się do urzędu albo na pocztę, żeby, żeby złożyć deklarację. Dopuszczalną bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest bowiem e- deklaracja podatku od czynności cywilnoprawnych PCC- 3.

Udogodnienie w przesyłaniu dokumentów przez internet dotyczy także podatku dochodowego. Podatnik bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego może złożyć bowiem PIT-28, PIT-36, PIT-37L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16, PIT-16A, PIT-16Z oraz PIT-19A za 2012r. Chodzi tu zatem o roczne zeznania podatkowe osób rozliczających się zarówno na zasadach ogólnych jak i na podstawie karty podatkowej, czy ryczałtu, a także o formularze wykazujące wysokość zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne od karty podatkowej (PIT-16A) oraz od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych (PIT-19A).

Źródło: GP

DATA PUBLIKACJI: 2013-06-20 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia