Umożliwienie
podatnikowi składania dokumentów i deklaracji podatkowych
drogą elektroniczną pozwala oszczędzić czas i pieniądze.
Rozliczenie się z fiskusem przez internet często nie wymaga nawet
posiadania specjalnego podpisu elektronicznego.
Aby
zapewnić bezpieczeństwo elektronicznej korespondencji z urzędem
skarbowym oraz innymi organami administracji skarbowej, pod wysyłanym
przez internet dokumentem podatnik powinien złożyć co do zasady
kwalifikowany podpis, który potwierdzi autentyczność
dokumentu. Chodzi tu o bezpieczny podpis elektroniczny, który
jest weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem (zawierającym
informacje o jego właścicielu) oraz składany za pomocą
bezpiecznego urządzenia do składania podpisów, dokładniej
do odczytu specjalnej karty. Ponadto, podatnik musi posiadać
specjalną aplikację podpisującą. W przypadku e- deklaracji
podatkowych uzyskanie przez podatnika takiego kwalifikowanego podpisu
nie będzie jednak wymagane.
Ministerstwo
Finansów umożliwia podatnikowi potwierdzenie części e-
deklaracji podatkowych tzw. bezpłatnym podpisem elektronicznym (dane
autoryzujące). Stanowi on zbiór unikatowych danych podatnika,
takich jak imię, nazwisko, data urodzenia, identyfikator podatkowy
(PESEL dla osób fizycznych nie prowadzących działalności
gospodarczej lub NIP w przypadku przedsiębiorców), a także
kwota przychodu określona w zeznaniu lub rozliczeniu rocznym. Przy
jakich w takim razie formularzach okazuje się wystarczający?
Podatnicy
podatku od towarów i usług mogą (posługując się jedynie
bezpłatnym podpisem elektronicznym) rozliczać drogą elektroniczną
podatek VAT, przesyłając odpowiednio e- deklarację VAT-7 (do 25.
dnia następnego miesiąca, co miesiąc), VAT- 7K (co kwartał przez
tzw. małych podatników) lub VAT- 7D (co kwartał przez
pozostałych podatników nie posiadających statusu małego
podatnika).
Również
osoby zobowiązane do rozliczenia podatku z tytułu zawarcia umowy
cywilnoprawnej, np. kupujący nie muszą osobiście udawać się do
urzędu albo na pocztę, żeby, żeby złożyć deklarację.
Dopuszczalną bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest bowiem
e- deklaracja podatku od czynności cywilnoprawnych PCC- 3.
Udogodnienie
w przesyłaniu dokumentów przez internet dotyczy także
podatku dochodowego. Podatnik bez kwalifikowanego podpisu
elektronicznego może złożyć bowiem PIT-28, PIT-36, PIT-37L,
PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16, PIT-16A, PIT-16Z oraz PIT-19A za
2012r. Chodzi tu zatem o roczne zeznania podatkowe osób
rozliczających się zarówno na zasadach ogólnych jak i
na podstawie karty podatkowej, czy ryczałtu, a także o formularze
wykazujące wysokość zapłaconej i odliczonej składki na
ubezpieczenie zdrowotne od karty podatkowej (PIT-16A) oraz od
zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób
duchownych (PIT-19A).
Źródło:
GP