W ogólnodostępnych źródłach znajdziemy wiele
informacji na temat prawidłowego zawierania umów z
kontrahentami, dobrej reprezentacji, odpowiedniej formy czy
skutecznego zabezpieczenia tychże umów. Mimo to, na co dzień
wciąż wielu przedsiębiorców porozumiewa się z
kontrahentami np. telefonicznie. O umowach pisemnych przypominają
sobie dopiero w razie problemów i sporu z klientem. Wówczas
niestety może być już za późno.
Niezwykle ważne jest, aby przy zawieraniu umowy z kontrahentem
zwrócić uwagę na cztery elementy.
Kim jest kontrahent? W jakiej formie prawnej działa? Kto jest
uprawniony do reprezentacji kontrahenta? Przedsiębiorca powinien
sprawdzić wszystkie te informacje, np. w oparciu o aktualny odpis z
KRS przy spółkach kapitałowych lub zaświadczenie z
ewidencji działalności gospodarczej przy osobach fizycznych. Jeśli
kontrahenta reprezentuje pełnomocnik- należy spojrzeć w zakres
pełnomocnictwa. Jeżeli to możliwe, przedsiębiorca powinien
oczywiście zweryfikować sytuację finansową kontrahenta.
Nie
każdy się jednak orientuje jak to zrobić. Wówczas chociaż
aktualny odpis KRS wskaże, czy kontrahent nie jest w upadłości.
Teoretycznie przedsiębiorcy znają wszystkie te zasady. Kto z nich
rzeczywiście stosuje się do powyższego? Konsekwencją może być
przykładowo nieważność umowy, niewypłacalność kontrahenta lub
nawet kontrahent- firma krzak.
Precyzja
i klarowność to podstawowe zasady, którymi powinien kierować
się przedsiębiorca gdy ustala z kontrahentem zakres umowy. Trzecia
zasada to wyczerpujący opis. Każda ze stron powinna bez wątpliwości
określić m.in. do czego jest zobowiązana i w jakim terminie. Jaką
ponosi odpowiedzialność? Jak ma zostać przeprowadzony odbiór
świadczenia, jakie będą konsekwencje niewykonania, czy
nieprawidłowego wykonania umowy. Wreszcie co może zrobić, gdy
druga strona z umowy się nie wywiąże. Co ważne, należy
przewidzieć jakie będą konsekwencje opóźnienia w
świadczeniu. Za co przedsiębiorca ma ponosić odpowiedzialność,
czy tylko za niektóre wypadki opóźnienia, np. te,
które powstały z jego winy (zwłoka), czy wszystkie bez
wyjątku. Jak ta odpowiedzialność ma się przejawiać, czy to jako
kara umowna lub np. możliwość odstąpienia od umowy. Nawet jeśli
umowa nie odpowiada na powyższe pytania, powinien zadać je sobie
sam przedsiębiorca aby być świadomym sytuacji i ryzyka.
Dobrze
określone wynagrodzenie i warunki jego płatności to jeden z
najważniejszych elementów umowy. Przedsiębiorca musi
przeanalizować i zawrzeć w umowie zapisy, kiedy wynagrodzenie się
należy, kiedy może zostać zmniejszone/ zwiększone? Co jeżeli
płatność nastąpi z opóźnieniem. Jak będzie wyglądało
rozliczenie stron w razie rozwiązania umowy przed planowanym
terminem?
Strona
powinna określić, czy w ramach tego wynagrodzenia, ponosi koszty
związane z wykonaniem umowy (np. materiałów do produkcji czy
transportu), czy dodatkowo przysługuje jej zwrot takich kosztów.
Równie ważne jest zabezpieczenie płatności (nie tylko w
formie np. weksla, ale chociaż odpowiednie dostosowanie terminów
płatności do rodzaju i charakteru świadczenia).
Oprócz
powyższych podstawowych kwestii, w umowie powinna być przewidziana
możliwość jej rozwiązania. Należy wówczas przemyśleć
kwestię terminów i przyczyn rozwiązania umowy, w tym
możliwości natychmiastowego rozwiązania umowy np. w razie
określonych istotnych naruszeń warunków współpracy
przez kontrahenta. Zawsze jednak umowa powinna wskazywać, iż jej
rozwiązanie może nastąpić tylko na piśmie pod rygorem
nieważności, podobnie jak jakiekolwiek jej zmiany.
Precyzyjnie
i wyczerpująco sformułowana umowa, zawarta na piśmie, pozwoli
zminimalizować ryzyko konfliktów pomiędzy kontrahentami na
tle wykonania tejże umowy i da klarowne zasady współpracy.
Źródło:
money.pl