Aktualność "Precyzyjna umowa z kontrahentem "
W ogólnodostępnych źródłach znajdziemy wiele informacji na temat prawidłowego zawierania umów z kontrahentami, dobrej reprezentacji, odpowiedniej formy czy skutecznego zabezpieczenia tychże umów. Mimo to, na co dzień wciąż wielu przedsiębiorców porozumiewa się z kontrahentami np. telefonicznie. O umowach pisemnych przypominają sobie dopiero w razie problemów i sporu z klientem. Wówczas niestety może być już za późno.

Niezwykle ważne jest, aby przy zawieraniu umowy z kontrahentem zwrócić uwagę na cztery elementy.

Kim jest kontrahent? W jakiej formie prawnej działa? Kto jest uprawniony do reprezentacji kontrahenta? Przedsiębiorca powinien sprawdzić wszystkie te informacje, np. w oparciu o aktualny odpis z KRS przy spółkach kapitałowych lub zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej przy osobach fizycznych. Jeśli kontrahenta reprezentuje pełnomocnik- należy spojrzeć w zakres pełnomocnictwa. Jeżeli to możliwe, przedsiębiorca powinien oczywiście zweryfikować sytuację finansową kontrahenta.

Nie każdy się jednak orientuje jak to zrobić. Wówczas chociaż aktualny odpis KRS wskaże, czy kontrahent nie jest w upadłości. Teoretycznie przedsiębiorcy znają wszystkie te zasady. Kto z nich rzeczywiście stosuje się do powyższego? Konsekwencją może być przykładowo nieważność umowy, niewypłacalność kontrahenta lub nawet kontrahent- firma krzak.

Precyzja i klarowność to podstawowe zasady, którymi powinien kierować się przedsiębiorca gdy ustala z kontrahentem zakres umowy. Trzecia zasada to wyczerpujący opis. Każda ze stron powinna bez wątpliwości określić m.in. do czego jest zobowiązana i w jakim terminie. Jaką ponosi odpowiedzialność? Jak ma zostać przeprowadzony odbiór świadczenia, jakie będą konsekwencje niewykonania, czy nieprawidłowego wykonania umowy. Wreszcie co może zrobić, gdy druga strona z umowy się nie wywiąże. Co ważne, należy przewidzieć jakie będą konsekwencje opóźnienia w świadczeniu. Za co przedsiębiorca ma ponosić odpowiedzialność, czy tylko za niektóre wypadki opóźnienia, np. te, które powstały z jego winy (zwłoka), czy wszystkie bez wyjątku. Jak ta odpowiedzialność ma się przejawiać, czy to jako kara umowna lub np. możliwość odstąpienia od umowy. Nawet jeśli umowa nie odpowiada na powyższe pytania, powinien zadać je sobie sam przedsiębiorca aby być świadomym sytuacji i ryzyka.

Dobrze określone wynagrodzenie i warunki jego płatności to jeden z najważniejszych elementów umowy. Przedsiębiorca musi przeanalizować i zawrzeć w umowie zapisy, kiedy wynagrodzenie się należy, kiedy może zostać zmniejszone/ zwiększone? Co jeżeli płatność nastąpi z opóźnieniem. Jak będzie wyglądało rozliczenie stron w razie rozwiązania umowy przed planowanym terminem?

Strona powinna określić, czy w ramach tego wynagrodzenia, ponosi koszty związane z wykonaniem umowy (np. materiałów do produkcji czy transportu), czy dodatkowo przysługuje jej zwrot takich kosztów. Równie ważne jest zabezpieczenie płatności (nie tylko w formie np. weksla, ale chociaż odpowiednie dostosowanie terminów płatności do rodzaju i charakteru świadczenia).

Oprócz powyższych podstawowych kwestii, w umowie powinna być przewidziana możliwość jej rozwiązania. Należy wówczas przemyśleć kwestię terminów i przyczyn rozwiązania umowy, w tym możliwości natychmiastowego rozwiązania umowy np. w razie określonych istotnych naruszeń warunków współpracy przez kontrahenta. Zawsze jednak umowa powinna wskazywać, iż jej rozwiązanie może nastąpić tylko na piśmie pod rygorem nieważności, podobnie jak jakiekolwiek jej zmiany.

Precyzyjnie i wyczerpująco sformułowana umowa, zawarta na piśmie, pozwoli zminimalizować ryzyko konfliktów pomiędzy kontrahentami na tle wykonania tejże umowy i da klarowne zasady współpracy.

Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2013-06-04 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia