Wysyłki
e- faktury jest możliwa w przypadku, gdy klient wyrazi uprzednio
zgodę na ich otrzymywanie. Od tego roku forma, w jakiej to nastąpi
pozostaje już tylko w gestii stron transakcji, a przepisy nie
narzucają w tym zakresie żadnych wymogów.
Wprowadzone
zmiany nie oznaczają, że od tego roku można przesyłać faktury
elektroniczne tym podmiotom, które tego nie akceptują.
Wyrażenie zgody na taką formę otrzymywania faktur jest w dalszym
ciągu niezbędne, jednak nie ma już potrzeby uzyskiwania zgody w
formie pisemnej lub elektronicznej.
Jeżeli
zatem strony mają do siebie zaufanie, wystarczy że umówią
się na przesyłanie faktur elektronicznych ustnie. Mogą jednak
pozostawić dotychczas obowiązujące formy albo zdecydować się na
jeszcze inne.
Co
ważne, wprowadzone do rozporządzenia zmiany zachowują ważność
akceptacji wydanych dotychczas, a zatem nabywcy nie będą musieli
ponownie potwierdzać, iż zgadzają się na przesyłkę.
Kwestia
uzyskiwania zgody to jedno. Kolejnym ważnym warunkiem umożliwiającym
przesyłanie elektronicznych dokumentów jest zapewnienie o
autentyczności ich pochodzenia oraz integralności ich treści i
czytelności. Chodzi tu o to, aby nabywca był pewny co do tożsamości
wystawcy faktury elektronicznej oraz aktualności danych zawartych na
dokumencie. Czynność ta leży w gestii sprzedającego.
Warunek
zapewnienia e- fakturze tych dwóch cech podatnik może spełnić
np. poprzez wykorzystanie podpisu elektronicznego (weryfikowanego
poprzez ważny certyfikat) lub elektronicznej wymiany danych (EDI).
Co warto mieć na uwadze, od 1 stycznia obowiązuje dodatkowa
możliwość zapewnienia autentyczności i integralności, a
mianowicie kontrola biznesowa. Ustawodawca definiuje ją jako dowolną
kontrolę, która ustala wiarygodną ścieżkę audytu między
fakturą a dostawą towarów bądź świadczeniem usług.
Źródło:
money.pl