Z
początkiem nowego roku weszła w życie liberalizacja obiegu faktur
elektronicznych. Wprowadzone zmiany ułatwiają wystawianie e-faktur,
dzięki czemu powinny przyczynić się do upowszechniania tego
oszczędnego i ekologicznego rozwiązania.
Wprowadzenie
odpowiednich zmian związanych z zasadami fakturowania wymogła
dyrektywa Unii Europejskiej. Nowe prawo ułatwia przede wszystkim
proces wystawiania i przechowywania
e-faktur,
które do tej pory stanowią w Polsce jedynie 10 proc. całego
obiegu faktur VAT pomimo że tego typu rozwiązanie pozwala na
generowanie nawet 80 proc. oszczędności kosztów w porównaniu
do fakturowania tradycyjnego.
Firmy,
które zdecydują się na dokumenty elektroniczne będą mogły
w prostszy sposób niż do tej pory rozpocząć odpowiednie
rozliczenia z klientami. Dotychczas wymagana była zgoda na
otrzymanie faktury elektronicznej przed jej wystawieniem, teraz
wystarczy jedynie zgoda dorozumiana, czyli wystarczy, że kontrahent
opłaci fakturę elektroniczną, a fakt ten będzie się równał
wyrażeniu zgody na otrzymanie dokumentu w takiej postaci.
Poza
tym przepisy przejściowe zachowują ważność wcześniejszej
akceptacji dokonanej przed zmianą prawa. Zmiana prawa usłatwiająca
wystawianie e- faktur przyczyni się do popularyzacji tego
rozwiązania wśród polskich przedsiębiorców, którzy
często mimo zalet e-faktur ze względów prawnych wybierali
sprawdzone papierowe rozwiązanie, nie stawiające dodatkowych
wymogów zgody ze strony kontrahentów.
Nowe
przepisy wymagają aby zarówno fakturom papierowym, jak i
elektronicznym zapewnić odpowiednią wiarygodność. Kwestia ta
dotyczy trzech cech autentyczności pochodzenia, integralności
treści oraz czytelności. Do tej pory w przypadku e-faktur
wiarygodność można było potwierdzić jedynie za pomocą podpisu
elektronicznego, bądź elektronicznej wymianie danych (EDI).
Od
teraz firmy będą mogły zdecydować się na weryfikację poprzez
realizację kontroli biznesowych, czyli realizację wiarygodnego
audytu procesu sprzedaży od wystawienia fakturę po realizację
dostawy, bądź świadczenia usług. Dzięki temu przedsiębiorcy
będą mogli wybrać najbardziej korzystne dla siebie rozwiązanie.
Niektóre prognozy mówią, że odbije się to z kolei na
rynku podpisu elektronicznego.
Źródło:
money.pl