Aktualność "Faktura zaginęła. Kiedy rozliczyć VAT?"
W
przypadku zaginięcia oryginału faktury zakupu towarów lub
usług, a także w przypadkach, kiedy ulegnie on zniszczeniu,
podstawą do odliczenia VAT-u jest posiadanie duplikatu faktury- po
spełnieniu tego wymogu odliczenie podatku następuje w miesiącu
otrzymania duplikatów. Jest jednak możliwość odliczenia w
rozliczeniu za okres, w którym przedsiębiorca otrzymał
fakturę.
Podstawę
do odliczenia podatku naliczonego stanowi faktura VAT. Zgodnie z art.
86 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług możemy
obniżyć kwotę podatku należnego o wartość podatku naliczonego w
rozliczeniu za okres, w którym otrzymaliśmy fakturę, albo za
jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Co
jednak nie powinno umknąć naszej uwadze, powyższy zapis nie odnosi
się do wszystkich rodzajów zakupionych towarów i
usług. Termin, w którym będziemy mogli skorzystać z
możliwości odliczenia VAT -u, jest uzależniony od tego, co
kupujemy. I tak, przykładowo, w przypadku gdy przedmiotem faktury
jest zobowiązanie za media (czyli jeżeli faktura zawiera
informację, jakiego okresu zobowiązanie dotyczy), VAT odlicza się
w terminie płatności.
Kiedy
faktury nie otrzymamy lub po otrzymaniu nieumyślnie zniszczymy albo
zgubimy, zgłośmy się do sprzedawcy z wnioskiem o wystawienie
duplikatu. I tu spokojnie- sprzedawca nie ma prawa odmówić
nabywcy wystawienia duplikatu faktury pierwotnej.
Trzeba
jednak mieć na uwadze, iż o duplikat można poprosić przez 5 lat,
gdyż sprzedawca nie ma obowiązku przechowywania kopii faktury, na
podstawie której może zostać wystawiony jej duplikat, przez
okres dłuższy niż pięć lat. Okres pięciu lat jest liczony od
końca roku w którym sprzedawca rozliczył podatek z tej
transakcji.
Ustawodawca
nie wskazuje konkretnej formy wniosku o duplikat- może to być zatem
oficjalne pismo, faks czy próba ustna podczas rozmowy
telefonicznej. Duplikat faktury wystawia sprzedawca na podstawie
zachowanej u siebie kopii oryginału faktury, ściślej jest to na
nowo stworzony dokument, a nie kserokopia kopii faktury. Pod rygorem
nieważności, musi widnieć na nim wyraz „duplikat” oraz data
jego wystawienia. Wystawia się go zawsze w dwóch
egzemplarzach- oryginał otrzymuje nabywca, kopię zatrzymuje
sprzedawca.
W
przypadku gdy faktura wpłynęła do firmy i przedsiębiorca posiada
dowód na jej otrzymanie, prawo do odliczenia zostaje zachowane
w rozliczeniu za okres otrzymania faktury lub dwóch
następnych, a nie w okresie otrzymania duplikatu.
W
takiej sytuacji trzeba będzie jednak dokonać korekty deklaracji po
otrzymaniu duplikatu faktury, jeżeli upłynęły już wskazane wyżej
trzy okresy rozliczeniowe. Na poprawę deklaracji ustawodawca
przewiduje 5 lat, licząc od początku roku, w którym
posiadaliśmy prawo do obniżenia podatku należnego. W innym
przypadku odliczenia należy dokonać w rozliczeniu za okres, w
którym przedsiębiorca otrzymał duplikat.
Warto
pamiętać jeszcze o jednym- o okolicznościach, w których
faktura pierwotnie zaginęła czy też uległa zniszczeniu. Faktura
VAT potwierdza dokonanie zakupu i pozostaje przez to dowodem
dokonania transakcji- trzeba więc należycie kontrolować obieg
takiego dokumentu.
Źródło:
money.pl