Aktualność "Zaliczka na środek trwały a koszt podatkowy"
Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych prowadzący działalność na terenie specjalnych stref ekonomicznych częstokroć stoją przed zapytaniem dotyczącym dyskontowania wartości dokonanej przedpłaty na środek trwały uznany za koszt kwalifikowany, w szczególności daty zapłaty przyjmowanej do obliczeń jej zdyskontowanej wartości.

Powstaje bowiem pytanie, czy zapłacenie przedpłaty (zaliczki) na poczet zakupu środka trwałego traktowanego jako wydatek kwalifikowany stanowi faktyczne poniesienie wydatku kwalifikowanego.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (dalej- Rozporządzenie SSE) za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji (...) poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia.

Ustawodawca posłużył się zwrotem „koszty”. Powstaje zatem pytanie, czy jest dopuszczalne wykazywanie momentu poniesienia kosztu inwestycyjnego na takich samych zasadach jak w podatku dochodowym (memoriałowo). Na gruncie obecnego przeważającego stanowiska organów podatkowych rozliczenie wydatków kwalifikowanych powinno nastąpić z uwzględnieniem metody kasowej ponoszenia kosztów.

Ten wniosek należy w kontekście wydawanych interpretacji uznać za prawidłowy pomimo faktu, iż w orzecznictwie można spotkać się z odosobnionymi stanowiskami, że dopuszczalna jest memoriałowa metoda ustalania wydatków kwalifikowanych.

Niemniej jednak w przypadku uiszczenia przedpłaty (zaliczki) na poczet dostawy nowego środka trwałego- jeśli przedpłata (zaliczka) ta będzie rozliczona w przyszłych okresach rozliczeniowych- powoduje konieczność dokonania analizy przytoczonego wcześniej przepisu z uwzględnieniem faktu, iż uiszczenie przedpłaty (zaliczki) dla celów PDOP nie jest definitywnym poniesieniem wydatku, a jedynie dokonaniem płatności na poczet wydatku ponoszonego w przyszłości (zaliczka nie stanowi ani przychodu ani kosztu uzyskania przychodu dla celów PDOP).

Ze względu na powyższe, dla celów dyskontowania pomocy publicznej, uiszczenie przedpłaty (zaliczki) na zakup nowego środka trwałego nie uprawnia podatnika do zaliczenia uiszczonej kwoty do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną. § 6 ust. 1 Rozporządzenia SSE stanowi bowiem, że za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji.

Uiszczenie przedpłaty (zaliczki) nie może być uznane za poniesienie kosztu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (podobnie zresztą jak dla celów ustawy o rachunkowości). Funkcją przedpłaty jest bowiem traktowanie jej jako formy wpłaty na poczet przyszłego świadczenia. Dopiero zapłata pozostałej części ceny nabycia decyduje o fakcie, iż koszt faktycznie został poniesiony przez podatnika.

Zatem w przypadku przedpłaty (zaliczki) nie może być mowy o spełnieniu kryteriów zawartych w §6 ust. 1 Rozporządzenia SSE, przez co obliczeń zdyskontowanej wartości wydatków kwalifikowanych podatnicy powinni przyjmować moment ostatecznej zapłaty całości ceny nabycia środka trwałego- zgodnie z zasadą kasową dyskontowania wydatków.

Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2012-11-12 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia