Podatnicy
podatku dochodowego od osób prawnych prowadzący działalność
na terenie specjalnych stref ekonomicznych częstokroć stoją przed
zapytaniem dotyczącym dyskontowania wartości dokonanej przedpłaty
na środek trwały uznany za koszt kwalifikowany, w szczególności
daty zapłaty przyjmowanej do obliczeń jej zdyskontowanej wartości.
Powstaje
bowiem pytanie, czy zapłacenie przedpłaty (zaliczki) na poczet
zakupu środka trwałego traktowanego jako wydatek kwalifikowany
stanowi faktyczne poniesienie wydatku kwalifikowanego.
Zgodnie
z § 6 ust. 1 rozporządzenia
Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej
przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie
działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref
ekonomicznych (dalej- Rozporządzenie SSE) za wydatki kwalifikujące
się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji (...)
poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia.
Ustawodawca
posłużył się zwrotem „koszty”. Powstaje zatem pytanie, czy
jest dopuszczalne wykazywanie momentu poniesienia kosztu
inwestycyjnego na takich samych zasadach jak w podatku dochodowym
(memoriałowo). Na gruncie obecnego przeważającego stanowiska
organów podatkowych rozliczenie wydatków
kwalifikowanych powinno nastąpić z uwzględnieniem metody kasowej
ponoszenia kosztów.
Ten
wniosek należy w kontekście wydawanych interpretacji uznać za
prawidłowy pomimo faktu, iż w orzecznictwie można spotkać się z
odosobnionymi stanowiskami, że dopuszczalna jest memoriałowa metoda
ustalania wydatków kwalifikowanych.
Niemniej
jednak w przypadku uiszczenia przedpłaty (zaliczki) na poczet
dostawy nowego środka trwałego- jeśli przedpłata (zaliczka) ta
będzie rozliczona w przyszłych okresach rozliczeniowych- powoduje
konieczność dokonania analizy przytoczonego wcześniej przepisu z
uwzględnieniem faktu, iż uiszczenie przedpłaty (zaliczki) dla
celów PDOP nie jest definitywnym poniesieniem wydatku, a
jedynie dokonaniem płatności na poczet wydatku ponoszonego w
przyszłości (zaliczka nie stanowi ani przychodu ani kosztu
uzyskania przychodu dla celów PDOP).
Ze
względu na powyższe, dla celów dyskontowania pomocy
publicznej, uiszczenie przedpłaty (zaliczki) na zakup nowego środka
trwałego nie uprawnia podatnika do zaliczenia uiszczonej kwoty do
wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną.
§ 6 ust. 1 Rozporządzenia SSE stanowi bowiem, że za wydatki
kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty
inwestycji.
Uiszczenie
przedpłaty (zaliczki) nie może być uznane za poniesienie kosztu
dla celów podatku dochodowego od osób prawnych
(podobnie zresztą jak dla celów ustawy o rachunkowości).
Funkcją przedpłaty jest bowiem traktowanie jej jako formy wpłaty
na poczet przyszłego świadczenia. Dopiero zapłata pozostałej
części ceny nabycia decyduje o fakcie, iż koszt faktycznie został
poniesiony przez podatnika.
Zatem
w przypadku przedpłaty (zaliczki) nie może być mowy o spełnieniu
kryteriów zawartych w §6 ust. 1 Rozporządzenia SSE,
przez co obliczeń zdyskontowanej wartości wydatków
kwalifikowanych podatnicy powinni przyjmować moment ostatecznej
zapłaty całości ceny nabycia środka trwałego- zgodnie z zasadą
kasową dyskontowania wydatków.
Źródło:
money.pl