Większość
przedsiębiorców zleca prowadzenie księgowości biurom
rachunkowym. W związku z tym na rynku usług księgowych jest silna
konkurencja. Co wziąć pod uwagę wybierając biuro rachunkowe?
Tradycyjnie
rozumiana rachunkowość to prowadzenie ewidencji dla celów
podatkowych, np. podatkowej księgi przychodów i rozchodów
oraz archiwizacja dokumentów finansowych. Taka dokumentacja
musi być składowana do chwili przedawnienia się zobowiązań wobec
fiskusa (tzn. przez kolejne pięć lat podatkowych). Jednak w
praktyce, usługi biur rachunkowych często wykraczają poza obszar
tradycyjnie pojmowanej rachunkowości. Presja konkurencji rynkowej
sprawia, że w ofercie takich firm coraz częściej pojawiają się
następujące pozycje:
szeroki zakres doradztwa (zakładanie firmy, optymalizacja kosztów,
wybór formy opodatkowania)
reprezentowanie przedsiębiorcy w toczących się postępowaniach
podatkowych (po wcześniejszym uzyskaniu pełnomocnictwa
procesowego)
korygowanie błędów, które zostały popełnione przez
inne biura lub samodzielnie rozliczającego się podatnika
narzędzia online do fakturowania i wglądu w operacje księgowe
weryfikacja i sporządzanie umów cywilnoprawnych
prowadzenie dokumentacji kadrowej
audyt dokumentacji firmowej
Przed
wyborem biura rachunkowego, warto sprawdzić czy wybrana firma
zapewnia usługi z powyższej listy.
Podpisanie
umowy z biurem rachunkowym w żadnym stopniu nie ogranicza
odpowiedzialności przedsiębiorcy za ewentualne błędy i
niedopatrzenia, które wykryje fiskus. Współpraca ze
specjalistą księgowym polega na udzieleniu mu pełnomocnictwa do
sporządzania i podpisywania deklaracji podatkowych w imieniu
zleceniodawcy. Jednak to przedsiębiorca nadal ponosi konsekwencje,
które wiążą się np. z błędnymi zapisami w KPiR (odsetki
podatkowe oraz odpowiedzialność karno- skarbowa).
Warto
jednak pamiętać, że biuro rachunkowe odpowiada za wyrządzone
szkody na podstawie sporządzonej umowy, a bezpieczeństwo klientów
zapewnia obowiązkowa polisa OC. W związku z tym, jeżeli klient
ucierpi w wyniku błędów biura rachunkowego, może domagać
się odszkodowania.
Jakość
usług księgowych ma niebagatelne znaczenie dla kondycji finansowej
przedsiębiorcy. Dlatego obowiązujące prawo przewiduje dość
restrykcyjne wymagania dla biur rachunkowych. Najważniejsze aspekty
dotyczą:
kwalifikacji zawodowych- przedsiębiorca prowadzący biuro
rachunkowe (lub jeden z jego pracowników) musi uzyskać
imienny certyfikat, który jest wydawany przez Ministra
Finansów. O dokument ten mogą starać się osoby, które
ukończyły studia wyższe lub podyplomowe z zakresu rachunkowości
oraz posiadają trzyletni staż zawodowy w księgowości. Można go
również uzyskać zdając specjalny egzamin państwowy-
wówczas niezbędne są: dwuletni staż w księgowości i
wykształcenie średnie
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC)-
minimalna suma gwarancyjna dla biur oferujących rozliczenia w
ramach KPiR oraz ryczałtu ewidencjonowanego to 5000 euro.
Wybierając
biuro rachunkowe warto wziąć pod uwagę:
długość i zakres wsparcia merytorycznego
dostępność dokumentacji
formy komunikacji i dodatkowe usługi
umowny zakres odpowiedzialności
przynależność do organizacji branżowych
wysokość sumy gwarancyjnej
opinia
Po
dokonaniu wyboru biura rachunkowego, należy spisać umowę o
świadczenie usług księgowych oraz podpisać odpowiednie
pełnomocnictwa, które upoważniają biuro np. do składania
deklaracji w imieniu przedsiębiorcy lub reprezentowania go przed
urzędami. Zazwyczaj na przedsiębiorcy ciąży konieczność
powiadomienia urzędów o tym, kto odpowiada za jego księgowość
oraz gdzie jest archiwizowana jest dokumentacja. Te dane muszą
znaleźć się we wniosku CEDIG-1. Niektóre biura rachunkowe
dopełniają jednak tej czynności za przedsiębiorcę na podstawie
odpowiedniego upoważnienia.
W
pkt.21 formularza CEDIG-1 należy uzupełnić Dane podmiotu
prowadzącego dokumentację rachunkową wnioskodawcy, zaś w pkt.
22 Adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej
wnioskodawcy. Przedsiębiorca
otwierający firmę, musi pamiętać aby odpowiednie dane biura
rachunkowego wpisać we wniosku o wpis do CEDIG, podczas zakładania
firmy. Natomiast przedsiębiorca zmieniający biuro rachunkowe,
powinien złożyć wniosek o zmianę wpisu do CEDIG, w terminie do 7
dni od daty nastąpienia zmiany. Do obu celów stosuje się ten
sam formularz- CEDIG-1.
Wypełniony
wniosek CEIG-1 składa się w urzędzie miasta lub gminy. Można to
zrobić osobiście, pocztą (z notarialnym potwierdzeniem podpisu)
lub elektronicznie, dla osób które posiadają tzw.
profil zaufany lub podpis elektroniczny.