Aktualność "Jak wybrać biuro rachunkowe?"
Większość przedsiębiorców zleca prowadzenie księgowości biurom rachunkowym. W związku z tym na rynku usług księgowych jest silna konkurencja. Co wziąć pod uwagę wybierając biuro rachunkowe?

Tradycyjnie rozumiana rachunkowość to prowadzenie ewidencji dla celów podatkowych, np. podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz archiwizacja dokumentów finansowych. Taka dokumentacja musi być składowana do chwili przedawnienia się zobowiązań wobec fiskusa (tzn. przez kolejne pięć lat podatkowych). Jednak w praktyce, usługi biur rachunkowych często wykraczają poza obszar tradycyjnie pojmowanej rachunkowości. Presja konkurencji rynkowej sprawia, że w ofercie takich firm coraz częściej pojawiają się następujące pozycje:
  • szeroki zakres doradztwa (zakładanie firmy, optymalizacja kosztów, wybór formy opodatkowania)
  • reprezentowanie przedsiębiorcy w toczących się postępowaniach podatkowych (po wcześniejszym uzyskaniu pełnomocnictwa procesowego)
  • korygowanie błędów, które zostały popełnione przez inne biura lub samodzielnie rozliczającego się podatnika
  • narzędzia online do fakturowania i wglądu w operacje księgowe
  • weryfikacja i sporządzanie umów cywilnoprawnych
  • prowadzenie dokumentacji kadrowej
  • audyt dokumentacji firmowej
Przed wyborem biura rachunkowego, warto sprawdzić czy wybrana firma zapewnia usługi z powyższej listy.

Podpisanie umowy z biurem rachunkowym w żadnym stopniu nie ogranicza odpowiedzialności przedsiębiorcy za ewentualne błędy i niedopatrzenia, które wykryje fiskus. Współpraca ze specjalistą księgowym polega na udzieleniu mu pełnomocnictwa do sporządzania i podpisywania deklaracji podatkowych w imieniu zleceniodawcy. Jednak to przedsiębiorca nadal ponosi konsekwencje, które wiążą się np. z błędnymi zapisami w KPiR (odsetki podatkowe oraz odpowiedzialność karno- skarbowa).

Warto jednak pamiętać, że biuro rachunkowe odpowiada za wyrządzone szkody na podstawie sporządzonej umowy, a bezpieczeństwo klientów zapewnia obowiązkowa polisa OC. W związku z tym, jeżeli klient ucierpi w wyniku błędów biura rachunkowego, może domagać się odszkodowania.

Jakość usług księgowych ma niebagatelne znaczenie dla kondycji finansowej przedsiębiorcy. Dlatego obowiązujące prawo przewiduje dość restrykcyjne wymagania dla biur rachunkowych. Najważniejsze aspekty dotyczą:
  • kwalifikacji zawodowych- przedsiębiorca prowadzący biuro rachunkowe (lub jeden z jego pracowników) musi uzyskać imienny certyfikat, który jest wydawany przez Ministra Finansów. O dokument ten mogą starać się osoby, które ukończyły studia wyższe lub podyplomowe z zakresu rachunkowości oraz posiadają trzyletni staż zawodowy w księgowości. Można go również uzyskać zdając specjalny egzamin państwowy- wówczas niezbędne są: dwuletni staż w księgowości i wykształcenie średnie
  • obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC)- minimalna suma gwarancyjna dla biur oferujących rozliczenia w ramach KPiR oraz ryczałtu ewidencjonowanego to 5000 euro.
Wybierając biuro rachunkowe warto wziąć pod uwagę:
  • długość i zakres wsparcia merytorycznego
  • dostępność dokumentacji
  • formy komunikacji i dodatkowe usługi
  • umowny zakres odpowiedzialności
  • przynależność do organizacji branżowych
  • wysokość sumy gwarancyjnej
  • opinia
Po dokonaniu wyboru biura rachunkowego, należy spisać umowę o świadczenie usług księgowych oraz podpisać odpowiednie pełnomocnictwa, które upoważniają biuro np. do składania deklaracji w imieniu przedsiębiorcy lub reprezentowania go przed urzędami. Zazwyczaj na przedsiębiorcy ciąży konieczność powiadomienia urzędów o tym, kto odpowiada za jego księgowość oraz gdzie jest archiwizowana jest dokumentacja. Te dane muszą znaleźć się we wniosku CEDIG-1. Niektóre biura rachunkowe dopełniają jednak tej czynności za przedsiębiorcę na podstawie odpowiedniego upoważnienia.

W pkt.21 formularza CEDIG-1 należy uzupełnić Dane podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową wnioskodawcy, zaś w pkt. 22 Adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej wnioskodawcy. Przedsiębiorca otwierający firmę, musi pamiętać aby odpowiednie dane biura rachunkowego wpisać we wniosku o wpis do CEDIG, podczas zakładania firmy. Natomiast przedsiębiorca zmieniający biuro rachunkowe, powinien złożyć wniosek o zmianę wpisu do CEDIG, w terminie do 7 dni od daty nastąpienia zmiany. Do obu celów stosuje się ten sam formularz- CEDIG-1.

Wypełniony wniosek CEIG-1 składa się w urzędzie miasta lub gminy. Można to zrobić osobiście, pocztą (z notarialnym potwierdzeniem podpisu) lub elektronicznie, dla osób które posiadają tzw. profil zaufany lub podpis elektroniczny.

Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2012-11-07 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia