Deklaracja
VAT- 7 za wrzesień jest ostatnią deklaracją, która wymaga
zachowania formy papierowej. Rozliczenie za październik
przedsiębiorcy będą mogli wysłać fiskusowi już drogą
elektroniczną. Również rozliczenie podatku od czynności
cywilnoprawnych nie będzie wymagało wizyty w urzędzie.
Jest
to efekt rozszerzonego katalogu dokumentów, które można
przesłać bez konieczności uzyskiwania kwalifikowanego podpisu
elektronicznego. Do tej pory możliwość złożenia deklaracji bez
konieczności wizyty w urzędzie skarbowym była dostępna przede
wszystkim dla podatników PIT. Inni podatnicy chcąc złożyć
e- deklarację musieli dokonać zakupu bezpiecznego podpisu
elektronicznego.
Udogodnienia
dotyczą jednak tylko osób fizycznych. Z uproszczenia mogą
skorzystać przedsiębiorcy składający deklarację VAT (VAT- 7,
VAT- 7K, VAT- 7D) oraz osoby fizyczne składające deklarację PCC- 3
(dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych). Osoby fizyczne,
które dokonały czynności, z tytułu których są
zobowiązane rozliczyć podatek od czynności cywilnoprawnych (np.
dokonały zakupu samochodu) mogą już od 1 października br. złożyć
e- deklarację PCC (ta możliwość dotyczy jednak czynności, które
zostały dokonane po 30 września br.). Otwartej drogi do e-
deklaracji nie mają jednak osoby prawne oraz jednostki organizacyjne
niemające osobowości prawnej. W ich przypadku, w dalszym ciągu
niezbędne jest uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Osoby,
które dokonały nabycia w drodze czynności cywilnoprawnej, z
którą jest związana konieczność zapłaty podatku (np.
zakup rzeczy ruchomej o wartości powyżej 1 000 zł), powinny złożyć
deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych i
zapłacić podatek. Mają na to 14 dni (ustawa szczegółowo
określa, od kiedy liczy się ten czas, w zależności od tego co
jest przedmiotem takiej czynności). Nie składa się deklaracji i
nie wpłaca podatku gdy czynność jest dokonana w formie aktu
notarialnego. W takiej sytuacji to notariusz pobierze podatek i
wpłaci go do urzędu skarbowego.
Przykładowo,
osoba która kupiła samochód o wartości 25 tys. zł
(umowa sprzedaży podpisana w dniu 10. stycznia) musi złożyć
deklarację PCC i wpłacić podatek do 24 stycznia.
Nie
składa się deklaracji i nie wpłaca podatku, gdy czynność jest
dokonana w formie aktu notarialnego. W takiej sytuacji to notariusz
pobierze podatek i wpłaci go do urzędu skarbowego. Deklaracji PCC
nie składa się również gdy czynność jest opodatkowana VAT
(np. kupując samochód u dealera).
Gdy
podatnik zauważy błąd we wcześniej złożonej deklaracji, która
została przekazana w formie papierowej, będzie mógł złożyć
korektę drogą elektroniczną bez konieczności stosowania
bezpiecznego podpisu. Ułatwienie to dotyczy korekt oraz deklaracji
VAT złożonych za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 31
grudnia 2010. Natomiast w przypadku deklaracji PCC okres ten jest
krótszy i obejmuje deklaracje wykazujące zdarzenia powodujące
obowiązek zapłaty podatku, które miało miejsce po 31
grudnia 2011r.
Trzeba
jednak liczyć się z wizytą w urzędzie np. w celu złożenia
wyjaśnień albo innych deklaracji VAT, jak np. składanej przez
osoby niebędące podatnikami VAT w celu rozliczenia podatku przy
wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków
transportu.
Zakres
spraw jakie można załatwić przez internet w urzędzie lub w ZUS
jest dość szeroki. W wielu przypadkach jest wymagany jednak wciąż
kwalifikowany podpis elektroniczny. Obecnie bez konieczności
kupowania takiego podpisu można złożyć roczne zeznanie PIT lub
związane z tym podatkiem wnioski, jak np. wniosek o opodatkowanie w
formie karty podatkowej. Dla jednostek organizacyjnych kwalifikowany
podpis elektroniczny jest w dalszym ciągu niezbędny do złożenia
zarówno rozliczenia podatku dochodowego, jak też VATu i
innych podatków. Jeżeli chodzi o ZUS, to osoby które
dokonują rejestracji na platformie ePUAP, mogą składać dokumenty
zarówno rozliczeniowe jak i wnioskowe bez konieczności
posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Potrzebny jest
jednak profil zaufany, który należy potwierdzić w urzędzie
skarbowym albo w innym organie. Można także założyć działalność
gospodarczą składając wniosek w formie elektronicznej. Tu również
osoby, które nie mają profilu zaufanego będą musiały
jednak udać się osobiście do urzędu by taki wniosek podpisać.
Źródło:
GP