Aktualność "Od nowego roku zmienią się przepisy dotyczące fakturowania"
Nowelizacja ustawy o VAT, której projekt został już przyjęty przez rząd, ma wejść w życie częściowo od 1 stycznia 2013r., a częściowo od połowy przyszłego roku. Prace parlamentarne mogą sprawić, że ten pierwszy termin się przesunie. Jednak jeśli chodzi o fakturowanie, znaczna część nowych, zdecydowanie odmiennych od obecnych, regulacji będzie obowiązywać od początku przyszłego roku- na mocy rozporządzeń ministra finansów dotyczących faktur i e-faktur (są gotowe ich projekty). Czasu na przygotowanie się do zmian zostało więc niewiele.

Wszystkie zmiany w przepisach oznaczają konieczność dostosowania systemów finansowo- księgowych używanych przez podatników. Na dodatek aplikacje muszą uwzględniać zarówno stare jak i nowe zasady fakturowania, ponieważ np. korektę faktury z listopada 2012r. trzeba będzie wystawić zgodnie z zasadami obowiązującymi w momencie wystawienia faktury pierwotnej.

Do zasadniczych zmian dotyczących fakturowania należy zaliczyć m.in. zrównanie fakturowania papierowego i e-fakturowania czy wprowadzenie kontroli biznesowych oraz wiarygodnej ścieżki audytu. W tym przypadku zmiany nastąpią już 1 stycznia 2013r. na mocy rozporządzenia ministra finansów.

Zgodnie z obecnymi przepisami obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Po zmianach te dwa zdarzenia zostaną rozdzielone. Obowiązek podatkowy powstanie z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usług, a fakturę trzeba będzie wystawić nie później niż 15. dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano dostawy lub wykonano usługę. Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu projektu zaznacza, że to uprości dokumentowanie transakcji. Nie będzie bowiem przeszkód, aby podatnik na jednej fakturze uwzględnił wszystkie transakcje z kontrahentem dokonane w ciągu miesiąca kalendarzowego.

Oznacza to, że podatnicy którzy będą chcieli wydłużyć termin wystawiania faktur lub wystawiać faktury zbiorcze będą musieli pozmieniać terminy w systemie finansowo- księgowym. Przykładowo, w sytuacji gdy towar zostanie wydany 30 października, a faktura będzie wystawiona 2 listopada, podatek trzeba będzie wykazać w deklaracji za październik a nie jak dziś- za listopad.

Wydłużenie terminu wystawiania faktur to tylko jedna z wielu zmian, które będą wymagać wprowadzenia określonych modyfikacji bądź dodatkowych funkcjonalności w systemach finansowo- księgowych. Systemy powinny uwzględnić możliwość wystawiania faktur przed wykonaniem usługi/ dostawy towaru (najwcześniej dokument będzie można wystawić na 30 dni przed tymi czynnościami) oraz faktur uproszczonych (będzie je można wystawić w przypadku transakcji o wartości nieprzekraczającej 450 zł bądź 100 euro).

Projekt ustawy, a także projekt rozporządzenia przewidują również zmianę zakresu danych, które muszą zostać ujęte na fakturze. Ustawodawca rezygnuje m.in. z określenia „Faktura VAT- MP” dla dokumentów wystawianych przez małych podatników i wprowadza obowiązek umieszczania przez nich na fakturze oznaczenia „metoda kasowa”. Na fakturach trzeba też będzie stosować oznaczenia: „samofakturowanie” czy np. „procedura marży dla biur podróży”.

Projekty nowelizacji ustawy i rozporządzenia przewidują też dodatkowe ułatwienia we wdrażaniu elektronicznego fakturowania. Z tym wiążą się jednak nie tylko zmiany w systemach, ale również procedurach stosowanych przez firmę.

Już od 1 stycznia 2013r. pojawi się możliwość przyjęcia domniemania, że kontrahent wyraził zgodę na otrzymywanie e-faktur. Podatnik nie będzie musiał- tak jak jest dziś- czekać na odpowiedź kontrahenta, czy ten zgadza się na otrzymywanie e-faktur. Jednak jednocześnie zostanie wprowadzony czynny sprzeciw. Oznacza to, że podatnik który nie będzie chciał otrzymywać e-faktur będzie musiał to zastrzec, czyli zgłosić wystawcy.

Z kolei wprowadzane do przepisów pojęcia, takie jak kontrole biznesowe i wiarygodna ścieżka audytu, oznaczają konieczność bacznego przyjrzenia się procedurom fakturowania i być może- zmianę pewnych przyzwyczajeń osób, które biorą w nim udział. Nowelizacja rozporządzeń i ustawy zakłada, że podatnik musi zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści wszystkich faktur (papierowych i elektronicznych). Obecnie taki wymóg dotyczy tylko e-faktur, a jedną z metod zapewnienia autentyczności i integralności jest podpisanie dokumentu e-podpisem z kwalifikowalnym certyfikatem. Kontrola biznesowa będzie alternatywną metodą zapewnienia autentyczności e-faktury (a także faktur tradycyjnych).

W praktyce chodzi o to, że przedsiębiorca będzie musiał pokazać urzędnikom kontrolującym firmę cały proces związany z wystawieniem faktur. Jak ten proces będzie się odbywał, muszą ustalić kontrahenci. W przypadku kontroli trzeba będzie np. pokazać dokumenty zamówienia, zakupu, dostawy, wykazać, że nastąpiły płatności. Oprogramowanie finansowo- księgowe powinno to uwzględniać. Zatem użytkownik powinien móc np. wygenerować z systemu dokument, który pokaże cały proces związany z danym zamówieniem. Same procedury powinny wynikać z umowy między wystawcą i odbiorcą faktury. W tym zakresie kontrahenci powinni więc zmienić dotychczasowe umowy.

Podatnicy korzystający z własnego systemu do faktur będą musieli sami go pozmieniać. Z kolei firmy korzystające z oprogramowania zewnętrznych producentów powinny otrzymać jego aktualizacje.

Źródło: GP

DATA PUBLIKACJI: 2012-10-24 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia