Aktualność "Od nowego roku zmienią się przepisy dotyczące fakturowania"
Nowelizacja
ustawy o VAT, której projekt został już przyjęty przez
rząd, ma wejść w życie częściowo od 1 stycznia 2013r., a
częściowo od połowy przyszłego roku. Prace parlamentarne mogą
sprawić, że ten pierwszy termin się przesunie. Jednak jeśli
chodzi o fakturowanie, znaczna część nowych, zdecydowanie
odmiennych od obecnych, regulacji będzie obowiązywać od początku
przyszłego roku- na mocy rozporządzeń ministra finansów
dotyczących faktur i e-faktur (są gotowe ich projekty). Czasu na
przygotowanie się do zmian zostało więc niewiele.
Wszystkie
zmiany w przepisach oznaczają konieczność dostosowania systemów
finansowo- księgowych używanych przez podatników. Na dodatek
aplikacje muszą uwzględniać zarówno stare jak i nowe zasady
fakturowania, ponieważ np. korektę faktury z listopada 2012r.
trzeba będzie wystawić zgodnie z zasadami obowiązującymi w
momencie wystawienia faktury pierwotnej.
Do
zasadniczych zmian dotyczących fakturowania należy zaliczyć m.in.
zrównanie fakturowania papierowego i e-fakturowania czy
wprowadzenie kontroli biznesowych oraz wiarygodnej ścieżki audytu.
W tym przypadku zmiany nastąpią już 1 stycznia 2013r. na mocy
rozporządzenia ministra finansów.
Zgodnie
z obecnymi przepisami obowiązek podatkowy powstaje z chwilą
wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu,
licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Po zmianach te
dwa zdarzenia zostaną rozdzielone. Obowiązek podatkowy powstanie z
chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usług, a
fakturę trzeba będzie wystawić nie później niż 15. dnia
od zakończenia miesiąca, w którym dokonano dostawy lub
wykonano usługę. Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu
projektu zaznacza, że to uprości dokumentowanie transakcji. Nie
będzie bowiem przeszkód, aby podatnik na jednej fakturze
uwzględnił wszystkie transakcje z kontrahentem dokonane w ciągu
miesiąca kalendarzowego.
Oznacza
to, że podatnicy którzy będą chcieli wydłużyć termin
wystawiania faktur lub wystawiać faktury zbiorcze będą musieli
pozmieniać terminy w systemie finansowo- księgowym. Przykładowo, w
sytuacji gdy towar zostanie wydany 30 października, a faktura będzie
wystawiona 2 listopada, podatek trzeba będzie wykazać w deklaracji
za październik a nie jak dziś- za listopad.
Wydłużenie
terminu wystawiania faktur to tylko jedna z wielu zmian, które
będą wymagać wprowadzenia określonych modyfikacji bądź
dodatkowych funkcjonalności w systemach finansowo- księgowych.
Systemy powinny uwzględnić możliwość wystawiania faktur przed
wykonaniem usługi/ dostawy towaru (najwcześniej dokument będzie
można wystawić na 30 dni przed tymi czynnościami) oraz faktur
uproszczonych (będzie je można wystawić w przypadku transakcji o
wartości nieprzekraczającej 450 zł bądź 100 euro).
Projekt
ustawy, a także projekt rozporządzenia przewidują również
zmianę zakresu danych, które muszą zostać ujęte na
fakturze. Ustawodawca rezygnuje m.in. z określenia „Faktura VAT-
MP” dla dokumentów wystawianych przez małych podatników
i wprowadza obowiązek umieszczania przez nich na fakturze oznaczenia
„metoda kasowa”. Na fakturach trzeba też będzie stosować
oznaczenia: „samofakturowanie” czy np. „procedura marży dla
biur podróży”.
Projekty
nowelizacji ustawy i rozporządzenia przewidują też dodatkowe
ułatwienia we wdrażaniu elektronicznego fakturowania. Z tym wiążą
się jednak nie tylko zmiany w systemach, ale również
procedurach stosowanych przez firmę.
Już
od 1 stycznia 2013r. pojawi się możliwość przyjęcia domniemania,
że kontrahent wyraził zgodę na otrzymywanie e-faktur. Podatnik nie
będzie musiał- tak jak jest dziś- czekać na odpowiedź
kontrahenta, czy ten zgadza się na otrzymywanie e-faktur. Jednak
jednocześnie zostanie wprowadzony czynny sprzeciw. Oznacza to, że
podatnik który nie będzie chciał otrzymywać e-faktur będzie
musiał to zastrzec, czyli zgłosić wystawcy.
Z
kolei wprowadzane do przepisów pojęcia, takie jak kontrole
biznesowe i wiarygodna ścieżka audytu, oznaczają konieczność
bacznego przyjrzenia się procedurom fakturowania i być może-
zmianę pewnych przyzwyczajeń osób, które biorą w nim
udział. Nowelizacja rozporządzeń i ustawy zakłada, że podatnik
musi zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści
wszystkich faktur (papierowych i elektronicznych). Obecnie taki wymóg
dotyczy tylko e-faktur, a jedną z metod zapewnienia autentyczności
i integralności jest podpisanie dokumentu e-podpisem z
kwalifikowalnym certyfikatem. Kontrola biznesowa będzie alternatywną
metodą zapewnienia autentyczności e-faktury (a także faktur
tradycyjnych).
W
praktyce chodzi o to, że przedsiębiorca będzie musiał pokazać
urzędnikom kontrolującym firmę cały proces związany z
wystawieniem faktur. Jak ten proces będzie się odbywał, muszą
ustalić kontrahenci. W przypadku kontroli trzeba będzie np. pokazać
dokumenty zamówienia, zakupu, dostawy, wykazać, że nastąpiły
płatności. Oprogramowanie finansowo- księgowe powinno to
uwzględniać. Zatem użytkownik powinien móc np. wygenerować
z systemu dokument, który pokaże cały proces związany z
danym zamówieniem. Same procedury powinny wynikać z umowy
między wystawcą i odbiorcą faktury. W tym zakresie kontrahenci
powinni więc zmienić dotychczasowe umowy.
Podatnicy
korzystający z własnego systemu do faktur będą musieli sami go
pozmieniać. Z kolei firmy korzystające z oprogramowania
zewnętrznych producentów powinny otrzymać jego aktualizacje.
Źródło:
GP