Nawet
gdy ulga zostanie uznana za pomoc publiczną, w określonych
przypadkach możliwe będzie jej udzielenie w ramach tzw. pomocy de
minimis.
Zgodnie
z Ordynacją podatkową (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z
późn. zm.), przedsiębiorcy można udzielić ulg w spłacie
zobowiązań podatkowych, zarówno stanowiących pomoc
publiczną, jak i niebędących taką pomocą. Ulgi stanowiące pomoc
publiczną mogą być przyznawane jedynie w określonych podatkach,
natomiast te które nie mają takiego charakteru- mogą być
udzielane zawsze i na ogólnych zasadach.
Ulgi w spłacie podatków
zasadniczo są traktowane jako pomoc udzielana przez Skarb Państwa
lub samorząd przedsiębiorcom. Jednak o tym, co jest pomocą
publiczną rozstrzygają ogólne postanowienia traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej (art. 107 ust. 1). Zgodnie z nimi,
niedozwoloną pomoc publiczną stanowi pomoc państwa, która
zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez
sprzyjanie niektórym przedsiębiorcom lub produkcji niektórych
towarów, o ile wpływa to na wymianę handlową pomiędzy
państwami członkowskimi UE.
Udzielane przedsiębiorcom
ulgi stanowią zatem pomoc publiczną tylko wówczas, gdy
według racjonalnej oceny mogą negatywnie wpłynąć na
funkcjonowanie wspólnego rynku. W konsekwencji, o pomocy
publicznej nie można w ogóle mówić w przypadku ulg
udzielanych przedsiębiorcom, prowadzącym działalność jedynie na
rynku lokalnym.
Ulga w spłacie podatku
może polegać na odroczeniu terminu płatności lub rozłożeniu na
raty podatku albo zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
a także na umorzeniu zaległości i odsetek.
Taki przedsiębiorca już
we wniosku o udzielenie ulgi może wskazać, że w jego ocenie
wnioskowana ulga nie stanowi pomocy publicznej, gdyż w żaden sposób
nie może realnie zakłócić wymiany handlowej wewnątrz UE.
Odmiennie będzie w
przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność na
skalę międzynarodową, w stosunku do których (przy
uwzględnieniu rozmiaru udzielanej im pomocy) można już rozważać,
czy pomoc ta nie zakłóci wolnego handlu w UE.
Taka ocena jednak zawsze
będzie wymagała analizy konkretnego przypadku. Ustalenie, czy ulga
stanowi pomoc publiczną, jest co do zasady zadaniem organów
podatkowych.
W przypadku ubiegania się
o pomoc niestanowiącą pomocy publicznej, warunkiem jej uzyskania
jest wykazanie, że nie występują okoliczności określone w
unijnym traktacie. Nawet jeżeli ulga zostanie uznana za pomoc
publiczną, w określonych przypadkach możliwe będzie jej
udzielenie w ramach tzw. pomocy de minimis.
Przyjęto, że pomoc de
minimis- czyli wsparcie do określonego kwotowo pułapu- może być
udzielane przedsiębiorcom z pominięciem wymogów dotyczących
pomocy publicznej.
Ponadto, obowiązki
dokumentacyjne zależą od rodzaju pomocy, o jaką stara się
przedsiębiorca. I tak w przypadku ulgi de minimis podatnik powinien
przedstawić zaświadczenie, z którego będzie wynikać czy i
w jakiej wysokości otrzymał już wcześniej taką pomoc w roku, w
którym się o nią ubiega oraz w ciągu dwóch
poprzednich lat podatkowych albo oświadczenie o wielkości pomocy de
minimis otrzymanej w tym okresie. Ponadto podatnik jest obowiązany
do złożenia za ostatnie trzy lata sprawozdań finansowych, o ile ma
obowiązek ich sporządzania na mocy przepisów o
rachunkowości.
Źródło: GP