Aktualność "Koszty podatkowe mogą uwzględniać ubezpieczenie na życie"
Opłacane dla pracownika ubezpieczenie na życie pracodawca może zaliczyć do kosztów podatkowych.

Chociaż składki na ubezpieczenia, opłacane na rzecz pracowników, na gruncie ustawy o PIT z zasady nie stanowią dla pracodawcy kosztów uzyskania przychodów, w niektórych przypadkach przepisy dopuszczają jednak możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania o wydatki poniesione z tego tytuł. Wszystko bowiem zależy od rodzaju ryzyka, którego dotyczą, jak i spełnienia dodatkowych warunków.

Wypadek, jak również fakt zaistnienia innego negatywnego zdarzenia, często skutkuje nagłą potrzebą posiadania dodatkowych środków pieniężnych, pozostających do dyspozycji ubezpieczonego niemal od razu. Jednym ze sposobów pozwalającym na zgromadzenie odpowiedniej kwoty jest wypłata odszkodowania, przewidzianego w umowie ubezpieczeniowej.

Umowa ubezpieczeniowa to umowa, na podstawie której ubezpieczyciel zobowiązuje się spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie negatywnego w skutkach zdarzenia, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę. Warto tutaj podkreślić, że świadczenie zakładu ubezpieczeń może polegać na zapłacie:
  • określonego odszkodowania za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku- dotyczy ubezpieczeń majątkowych;
  • umówionej sumy pieniężnej, renty lub innego świadczenia w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku w życiu osoby ubezpieczonej- przy ubezpieczeniu osobowym.
Dokonując analizy tego zagadnienia na gruncie przepisów prawa podatkowego, warto podkreślić że wydatki, ponoszone w związku z finansowaniem składek na ubezpieczenie na życie pracowników wydaje się pozostawać w uzasadnionym związku z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów, osiąganych m.in. na skutek ich aktywności zawodowej.

Niestety, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dokładniej zapis art. 23 ust 1 pkt 57, jasno wskazuje, że składki opłacane przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników z zasady nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

Od tej zasady istnieje jednak wyjątek. W niektórych przypadkach, koszty ubezpieczenia obejmujące swoim zakresem ściśle określone rodzaje ryzyka mogą zmniejszyć wartość podstawy opodatkowania, od której jest naliczana wartość podatku.

Podstawowym kryterium pozwalającym na zaliczenie składek na ubezpieczenie do kosztów podatkowych przedsiębiorstwa jest rodzaj ryzyka, którego dotyczy umowa ubezpieczenia.

Kosztem uzyskania przychodów mogą być bowiem jedynie opłacone przez pracodawcę na rzecz pracowników składki ubezpieczeniowe, wymienione w załączniku do ustawy z dnia 22 mają 2003r. o działalności ubezpieczeniowej, a dokładnie w:
  • dziale I, obejmującym swoim zakresem ubezpieczenie na życie, a więc: ubezpieczenie na życie; ubezpieczenie na życie, jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym; ubezpieczenie wypadkowe i chorobowe, jeśli są uzupełnieniem powyższych;
  • dziale II, wskazującym pozostałe ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe: ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy i choroby zawodowej (świadczenie jednorazowe, świadczenia powtarzające się, połączone świadczenia jednorazowe i powtarzający się, przewóz osób); ubezpieczenia choroby (świadczenia jednorazowe, świadczenia powtarzające się, świadczenia kombinowane).
To jednak nie wszystko. Pracodawca, który chce bezpiecznie zaliczyć koszty opłaconych składek na wskazane ubezpieczenia, powinien pamiętać, że konieczne jest spełnienie dodatkowych warunków. Przede wszystkim należy podkreślić, że uprawnionym do otrzymania świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia nie może być sam pracodawca.

Ponadto, umowa ta w okresie 5 kolejnych lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, musi wykluczać:
  • wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
  • możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
  • wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.
Dopiero po spełnieniu wszystkich powyższych warunków, dotyczących zarówno określonego rodzaju ryzyka, jak i umowy ubezpieczenia, pracodawca może zaliczyć wydatki ponoszone w związku z opłacanymi składkami na ubezpieczenia pracowników do kosztów podatkowych firmy.

Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2012-10-11 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia