Aktualność "Deklaracje VAT-7 oraz PCC- 3 można przesyłać bez e-podpisu"
Od kilku dni przedsiębiorcy mają możliwość przesyłania deklaracji VAT oraz deklaracji PCC- 3 przez internet bez e- podpisu z kwalifikowanym certyfikatem.

Uproszczenia w przesyłaniu deklaracji VAT- 7, VAT- 7K, VAT- 7D oraz PCC- 3 drogą elektroniczną dotyczą wyłącznie osób fizycznych. VAT- 7 to najczęściej składana przez internet deklaracja. Termin składania tej deklaracji upływa 25. dnia każdego miesiąca. Deklarację PCC- 3 trzeba natomiast składać incydentalnie, np. w związku z zakupem samochodu lub ustanowieniem hipoteki po uzyskaniu kredytu w banku.

Uproszczenia w e- VAT wynikają z rozporządzenia ministra finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.

Dzięki zmianie osoby fizyczne nie będą więc musiały kupować zestawu do e- podpisu, który kosztuje 200- 300 zł. Wystarczy, że podadzą pięć cech osobowych (cech weryfikacyjnych), a więc imię, nazwisko, datę urodzenia, identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL) oraz kwotę przychodów z rocznego zeznania sprzed dwóch lat (teraz z 2010r.). Ta ostatnia informacja pozwoli ustalić, czy osoba składająca deklarację nie podszywa się pod inną osobę.

Powyższe dane zastępują e- podpis z kwalifikowanym certyfikatem również w przypadku składania zeznań rocznych PIT. Taka możliwość istnieje od dwóch lat i z roku na rok e-PITy cieszą się większą popularnością wśród podatników. Rośnie też popularność innych e-deklaracji.

W praktyce podatnicy będą musieli pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl formularze interaktywne, wypełnić je tak samo jak w przypadku formularzy papierowych, podpisać i wysłać do właściwego urzędu skarbowego. Po wysłaniu podatnik będzie musiał pobrać urzędowe poświadczenie odbioru, które jest dowodem złożenia deklaracji w terminie. Na poświadczeniu znajduje się bowiem m.in. data przesłania e- deklaracji.

Osoby prawne, które będą chciały wysłać deklarację VAT i inne drogą elektroniczną, w dalszym ciągu będą musiały mieć e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem. W praktyce jednak na rynku oprogramowania komputerowego istnieje wiele programów, które pozwalają zautomatyzować przesyłanie e-deklaracji, W oprogramowaniu finansowo- księgowym stosuje się specjalne aplikacje, które pozwalają niemal automatycznie podpisać e-deklarację i wysłać do fiskusa. Sam proces przygotowania formularza podatkowego również jest zautomatyzowany.

Aby wysłać e-deklarację VAT, podatnik- osoba fizyczna będzie musiała podać:
  • imię
  • nazwisko
  • identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL)
  • datę urodzenia

źródło: GP

DATA PUBLIKACJI: 2012-10-10 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia