Usługa
faktoringu jest postrzegana jako narzędzie służące poprawie
płynności, dedykowane jednak większym podmiotom, które mogą
pochwalić się obrotami na poziomie kilku lub kilkunastu milionów
złotych rocznie oraz dużą liczbą odbiorców. Tymczasem
coraz więcej faktorów wprowadza do swoich ofert rozwiązania
dla małych i średnich firm. Ta usługa- zwana umownie
mikrofaktoringiem, w czasach spowolnienia gospodarczego staje się
dla wielu niedużych przedsiębiorstw kołem ratunkowym.
W
Polsce większość przedsiębiorstw to firmy z sektora MSP (małe i
średnie przedsiębiorstwa). Odpowiadają one za wytworzenie prawie
połowy polskiego PKB. Najmniejsze z nich dają zatrudnienie ponad
jednej trzeciej osób pracujących w firmach.
Duże
zapotrzebowanie na kapitał wśród tych podmiotów jest
spowodowane nie tylko koniecznością finansowania inwestycji, ale
także a może nawet przede wszystkim, potrzebą finansowania
bieżącej działalności. Wiele małych firm teoretycznie posiada
wystarczające środki na ten cel- są one jednak zamrożone w
niewymagalnych jeszcze należnościach z tytułu wystawionych faktur.
Rozwiązaniem wygodnego pozyskania kapitału, bez obciążania
zdolności kredytowej firmy, jest usługa faktoringu. Popyt na tego
typu usługi cały czas rośnie, co w głównej mierze wynika z
trudnych warunków funkcjonowania firm na polskim rynku-
kontrahenci, którzy opłacają swoje faktury na czas należą
niestety do rzadkości.
Usługa
faktoringu nie tylko dyscyplinuje opóźniających się
kontrahentów, ale również zdejmuje z przedsiębiorcy
przykry obowiązek upominania się o należne mu wpływy. W razie
potrzeby może również wiązać się z działaniami
windykacyjnymi- stąd zauważalny jest wzrost zainteresowania tego
rodzaju finansowaniem.
Faktoring
należności to usługa kierowana do przedsiębiorców
prowadzących sprzedaż towarów bądź usług z odroczonym
terminem płatności. W ramach zawartej z faktorem umowy,
przedsiębiorca dokonuje sprzedaży przysługujących mu względem
swoich kontrahentów (odbiorców) należności
(wystawionych faktur), a w zamian otrzymuje środki finansowe przed
terminem płatności wskazanym na tych fakturach. Jeszcze do niedawna
adresatami faktoringu były wyłącznie średnie i duże firmy,
generujące obroty na poziomie kilku czy kilkunastu milionów
złotych rocznie.
Obecnie
faktorzy dostrzegają potencjał tego segmentu klientów,
dlatego oferują usługę faktoringu (umownie nazywają ją
mikrofaktoringiem) również tym przedsiębiorcom, których
roczne przychody ze sprzedaży oscylują wokół kilku milionów
złotych. To rozwiązanie powala znacząco przyspieszyć cykl rotacji
należności przy zachowaniu przewagi konkurencyjnej wynikającej z
oferowania sprzedaży z odroczonym terminem płatności, czyli
kredytu kupieckiego.
Mikrofaktoring
jest usługą o przejrzystej konstrukcji i uproszczonym schemacie
weryfikacji podmiotów zgłaszających chęć skorzystania z
tej formy finansowania. Przedsiębiorca otrzymuje- w ramach wiążącej
go z faktorem umowy- dostęp do szybkiego i wygodnego źródła
finansowania będącego realną alternatywą, bądź też
uzupełnieniem kredytu obrotowego. Oprócz tego, na rzecz
faktoranta świadczonych jest także szereg usług dodatkowych,
charakterystycznych dla „dorosłego” faktoringu.
W
mikrofaktoringu faktor przejmuje zatem na siebie obowiązek
monitorowania i dbania o terminowe regulowanie płatności przez
odbiorców, czyli płatników faktur VAT. Szczególnie
w firmach o małych strukturach i ograniczonych zasobach personalnych
ma to duże znaczenie, gdyż pozwala skupić się przedsiębiorcy na
swojej podstawowej działalności, ale nadto zapewnia:
badania wiarygodności i wypłacalności odbiorców objętych
faktoringiem,
inkaso należności z tytułu nabytych przez faktora faktur VAT,
windykację należności w razie braku zapłaty ze strony odbiorcy.
Prócz
tego przedsiębiorca otrzymuje także dostęp do internetowego
systemu umożliwiającego zlecanie wykupu faktur VAT, a także
pozwalającego monitorować bieżący ich stan oraz historię
rozliczeń z odbiorcami.
W
efekcie wdrożenia w firmie usługi mikrofaktoringu przedsiębiorca
zyskuje większa płynność finansową, przez co usprawnia swoją
zdolność obsługi własnych zobowiązań. Ponadto, usługa ta
zapewnia poprawę struktury bilansu, możliwość znacznego
zwiększenia obrotów, a także zmniejszenie ryzyka związanego
z udzielanym kredytem kupieckim, jak również poprawę nawyków
płatniczych odbiorców.
Nie
wszystkie firmy faktoringowe obecne na polskim rynku oferują tego
typu usługę. Niemniej, krajowi faktorzy coraz odważniej wchodzą w
segment mikrofirm, dlatego także mikro i małe przedsiębiorstwa
prowadzące sprzedaż z odroczonym terminem płatności mogą odkryć
zalety tej formy finansowania- skorzystać z dźwigni finansowej oraz
dynamicznie i co ważne bezpiecznie rozwijać swój biznes.