Pracownik
zwrócił się z prośbą do pracodawcy o przekazywanie jego
wynagrodzenia na trzy podane konta bankowe. Czy pracodawca musi
odnieść się pozytywnie do takiej prośby?
Z
przepisów prawa nie wynika, aby pracodawca miał obowiązek
wypłacać wynagrodzenie na dwa lub więcej podanych przez pracownika
kont bankowych. Pracodawca powinien uwzględnić taki wniosek tylko
wówczas, jeżeli przewiduje to umowa o pracę z pracownikiem.
W innym przypadku pracodawca może, ale nie musi uwzględniać
takiego wniosku pracownika.
Według
przepisów pracodawca ma obowiązek wypłacać wynagrodzenie w
miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w
innych przepisach prawa pracy. Wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w
formie pieniężnej. Częściowe spełnienie obowiązku wynagrodzenia
za pracę w innej formie niż pieniężna jest dopuszczalne tylko
wówczas, gdy przewidują to ustawowe przepisy prawa pracy lub
układ zbiorowy pracy. Obowiązek wypłacenia wynagrodzenia może być
spełniony w inny sposób niż do rąk pracownika, jeżeli tak
stanowi układ zbiorowy pracy lub pracownik uprzednio wyrazi na to
zgodę na piśmie.
Zasadą
jest w takim razie, że wypłata wynagrodzenia następuje do rąk
pracownika w formie pieniężnej, tj. w gotówce. Na zasadzie
wyjątku wypłata wynagrodzenia może być dokonana częściowo w
innej formie, np. w formie deputatu, ale tylko wówczas, gdy
przewiduje to ustawa lub układ zbiorowy pracy.
Zasadą
jest to, że wypłata wynagrodzenia odbywa się co do zasady do rąk
pracownika, a w innej formie- tylko za pisemną zgodą pracownika.
Obecnie
zazwyczaj wynagrodzenie pracowników jest przelewane na ich
konta bankowe, po wcześniejszym wskazaniu przez pracownika na piśmie
numeru tego konta bankowego. Prawo wyboru banku należy do
pracownika. Na pracodawcy ciąży obowiązek dokonania przelewu w
takim czasie, aby wynagrodzenie było wypłacane w terminie.
Pracodawca ma również obowiązek ponoszenia kosztów
dokonania przelewu wynagrodzenia na konto pracownika.
Wypłaty
wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w
stałym i ustalonym z góry terminie, o czym stanowi art. 85
§ 1 kp Wynagrodzenie za pracę
płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po
ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później niż w ciągu
pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Strony umowy
o pracę mogą postanowić w umowie o pracę, że wynagrodzenie
będzie wypłacane z góry.
W
przypadku świadczeń bezgotówkowych można mówić o
spełnieniu świadczenia dopiero w momencie wpływu kwoty na konto
wierzyciela (pracownika). Jak podkreślił Sąd Najwyższy w wyroku z
4 stycznia 1995 r. (sygn. akt III CZP 164/94, OSNC 1995/4/62)
spełnienie świadczenia bezgotówkowego następuje w dniu
uznania rachunku bankowego wierzyciela, chyba że strony stosunku
zobowiązaniowego postanowiły inaczej. Pieniądze muszą więc
wpłynąć na konto pracownika najpóźniej w dniu określonym
jako termin wypłaty wynagrodzenia.
Pracownik
może zmienić dyspozycję wypłaty wynagrodzenia, tzn. poinformować
pracodawcę na piśmie o zmianie banku, zmianie numeru konta
bankowego lub też o tym, że od danego dnia wypłata wynagrodzenia
powinna być dokonywana nie na konto, a do rąk pracownika. Skutki
niepoinformowania pracodawcy o zmianach lub przekazaniu mu z
opóźnieniem przez pracownika na piśmie pracodawcy numeru
konta bankowego obciążają pracownika. W razie niepodania lub
zwłoki w podaniu pracodawcy numeru konta bankowego nie można
postawić pracodawcy zarzutu, że spóźnia się z wypłatą
wynagrodzenia, a ewentualne roszczenie o domaganiu się w takiej
sytuacji odsetek za nieterminową wypłatę wynagrodzenia jest
bezskuteczne.
Warto
również podkreślić, że wymaganie pisemnej zgody pracownika
na bezgotówkową formę wypłaty wynagrodzenia za pracę (art.
86 § 3 kp ) ma ściśle bezwzględnie obowiązujący charakter,
a postanowienie regulaminu pracy dopuszczające ustną zgodę jest
nieważne (art. 9 § 2 kp).
Kwestie
związane z wypłatą wynagrodzenia na więcej niż jedno konto
pracownika powinny być określone w umowie o pracę, ponieważ
obowiązek przelewania wynagrodzenia z podziałem na więcej kont
bankowych nie wynika z przepisów prawa. Może to być jedynie
dobra wola pracodawcy.
Jeżeli
zatem w zakładzie pracy obowiązuje zasada wypłaty wynagrodzenia na
jedno konto podane przez pracownika, to pracodawca nie musi
uwzględniać wniosku pracownika o przelewanie wynagrodzenia na
drugie i kolejne konta.
W
przepisach Kodeksu pracy nie ma regulacji przewidującej, kto ponosi
koszty przelewów bankowych wynagrodzenia na drugie i kolejne
konta. Jeżeli pracodawca taki wniosek jednak uwzględni, to może
obciążyć pracownika kosztami przelewania wynagrodzenia na więcej
niż jedno konto bankowe pracownika.
Jeżeli
pracodawca ponosi koszt dwóch i więcej przelewów na
konto pracownika, odlicza koszty drugiego lub więcej przelewów
od wynagrodzenia netto, tj. po jego opodatkowaniu i oskładkowaniu.
Warto podkreślić, że pracodawca musi uzyskać pisemną zgodę
pracownika na potrącanie kosztów przelewu na drugie i kolejne
konta (art. 91 kp).
Jeśli
chodzi o zaliczanie kosztów przelewu na drugie i kolejne konta
do kosztów uzyskania przychodów, to trudno jest tu
wykazać związek pomiędzy poniesionym kosztem a przychodami
pracodawcy, przelewanie wynagrodzenia na kilka kont wynika bowiem z
woli pracownika.
Źródło:
money.pl