Aktualność "Podatek do rozliczenia bez wizyty w urzędzie"
Deklarację VAT-7 za październik przedsiębiorcy będą mogli wysłać fiskusowi drogą elektroniczną. Również rozliczenie podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie już wymagało wizyty w urzędzie.

Ministerstwo Finansów chce rozszerzyć katalog dokumentów, które można przesłać bez konieczności uzyskiwania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Oznacza to, że przedsiębiorca, który decyduje się na korzystanie z e-deklaracji dla celów zwykłych rozliczeń z fiskusem nie będzie musiał wybierać się do urzędu, ani nawet na pocztę.

Dotychczas możliwość złożenia deklaracji bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym była dostępna przede wszystkim dla podatników PIT. Inni podatnicy chcą złożyć e-deklarację musieli dokonać zakupu bezpiecznego podpisu elektronicznego.

Zgodnie z opublikowanym projektem rozporządzenia Ministra Finansów (zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone) zmiany mają dotyczyć tylko i wyłącznie osób fizycznych. Na uproszczenie mogą liczyć przedsiębiorcy składający deklaracje VAT (VAT-7, VAT-7K, VAT7D) oraz osoby fizyczne składające deklarację PCC-3 (dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych). W przypadku VAT zmiany mają mieć zastosowanie do deklaracji składanych za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 30 września 2012r. (czyli w przypadku deklaracji miesięcznych za październik, a deklaracji kwartalnych za IV kwartał). Osoby fizyczne, które dokonały czynności, z tytułu których są zobowiązane rozliczyć podatek od czynności cywilnoprawnych (np. dokonały zakupu samochodu) będą mogły złożyć e-deklarację PCC, gdy czynność zostanie dokonana po 30 września br. (rozporządzenie ma wejść w życie 1 października 2012r.).

Co istotne, szykowane regulacje mają pozwolić także na złożenie korekt deklaracji (oraz samych deklaracji) drogą elektroniczną bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu. Ułatwienie to ma dotyczyć korekt oraz deklaracji VAT złożonych za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2010r., a w przypadku deklaracji PCC związane ze zdarzeniem powodującym obowiązek zapłaty podatku, które miało miejsce p o 31 grudnia 2011r.

Jak podaje projektodawca, z ponad 1,6 mln podatników VAT 80% to osoby fizyczne. Oznacza to, że projektowane zmiany już w zakresie samego VAT-u może odczuć około 1,2 mln podatników. Trudno dokładnie stwierdzić, gdyż nie są podawane informacje, ilu przedsiębiorców będących osobami fizycznymi obecnie posiada bezpieczny podpis i korzysta z możliwości składania e-deklaracji. Nie wiadomo również, jak wiele osób zdecyduje się na skorzystanie z szykowanych uproszczeń, jednak można przypuszczać, że będzie to dość znaczna grupa.

Chociaż zmiany te nie oznaczają, że bezpieczny podpis elektroniczny nie będzie już przedsiębiorcom potrzebny w innych sytuacjach (np. dla składania deklaracji/ informacji dla ZUS), to należy je ocenić pozytywnie. Dla różnych deklaracji są bowiem przewidziane różne terminy, co oznacza że przedsiębiorca niejednokrotnie nawet kilka razy w miesiącu (lub kwartalnie- w zależności od wybranego okresu rozliczeniowego) mniej, a w urzędzie skarbowym mogą w zasadzie w ogóle nie bywać by dokonać rozliczeń (trzeba jednak liczyć się z wizytą w urzędzie, np. w celu złożenia wyjaśnień albo innych deklaracji VAT w celu rozliczenia podatku przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu).

Inaczej wygląda sytuacja osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych. Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z CIT dalej muszą uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny, jeżeli chcą przesyłać e- deklaracje. Dotyczy to zarówno deklaracji CIT, VAT, jak też innych składanych informacji czy deklaracji (w tym m.in. PCC). Planowane zmiany są skierowane bowiem wyłącznie do osób fizycznych.

Deklaracje/ wnioski, które obecnie można złożyć bez stosowania bezpiecznego podpisu:
  • PIT- 16 (wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej)
  • PIT- 16Z (informacje o zmianach we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej)
  • PIT- 16A (deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego)
  • PIT- 19A (deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenia zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego)
  • PIT- 28 (roczne zeznanie dla osób, które wybrały opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych)
  • PIT- 36 (roczne zeznanie PIT dla przedsiębiorców)
  • PIT- 36 L (roczne zeznanie dla przedsiębiorców, którzy wybrali opodatkowanie 19- proc. podatkiem liniowym)
  • PIT- 37 (roczne zeznanie dla osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami, uzyskujących przychody np. ze stosunku pracy)
  • PIT- 38 (roczne zeznanie dla osób uzyskujących przychody np. ze sprzedaży papierów wartościowych)
  • PIT- 39 (roczne zeznanie dla osób, które uzyskały przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych)

źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2012-08-31 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia