Aktualność "Podatek do rozliczenia bez wizyty w urzędzie"
Deklarację
VAT-7 za październik przedsiębiorcy będą mogli wysłać fiskusowi
drogą elektroniczną. Również rozliczenie podatku od
czynności cywilnoprawnych nie będzie już wymagało wizyty w
urzędzie.
Ministerstwo
Finansów chce rozszerzyć katalog dokumentów, które
można przesłać bez konieczności uzyskiwania kwalifikowanego
podpisu elektronicznego. Oznacza to, że przedsiębiorca, który
decyduje się na korzystanie z e-deklaracji dla celów zwykłych
rozliczeń z fiskusem nie będzie musiał wybierać się do urzędu,
ani nawet na pocztę.
Dotychczas
możliwość złożenia deklaracji bez konieczności wizyty w
urzędzie skarbowym była dostępna przede wszystkim dla podatników
PIT. Inni podatnicy chcą złożyć e-deklarację musieli dokonać
zakupu bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Zgodnie
z opublikowanym projektem rozporządzenia Ministra Finansów
(zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania
deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego,
którymi powinny być opatrzone) zmiany mają dotyczyć tylko i
wyłącznie osób fizycznych. Na uproszczenie mogą liczyć
przedsiębiorcy składający deklaracje VAT (VAT-7, VAT-7K, VAT7D)
oraz osoby fizyczne składające deklarację PCC-3 (dotyczy podatku
od czynności cywilnoprawnych). W przypadku VAT zmiany mają mieć
zastosowanie do deklaracji składanych za okresy rozliczeniowe
rozpoczynające się po 30 września 2012r. (czyli w przypadku
deklaracji miesięcznych za październik, a deklaracji kwartalnych za
IV kwartał). Osoby fizyczne, które dokonały czynności, z
tytułu których są zobowiązane rozliczyć podatek od
czynności cywilnoprawnych (np. dokonały zakupu samochodu) będą
mogły złożyć e-deklarację PCC, gdy czynność zostanie dokonana
po 30 września br. (rozporządzenie ma wejść w życie 1
października 2012r.).
Co
istotne, szykowane regulacje mają pozwolić także na złożenie
korekt deklaracji (oraz samych deklaracji) drogą elektroniczną bez
konieczności stosowania bezpiecznego podpisu. Ułatwienie to ma
dotyczyć korekt oraz deklaracji VAT złożonych za okresy
rozliczeniowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2010r., a w
przypadku deklaracji PCC związane ze zdarzeniem powodującym
obowiązek zapłaty podatku, które miało miejsce p o 31
grudnia 2011r.
Jak
podaje projektodawca, z ponad 1,6 mln podatników VAT 80% to
osoby fizyczne. Oznacza to, że projektowane zmiany już w zakresie
samego VAT-u może odczuć około 1,2 mln podatników. Trudno
dokładnie stwierdzić, gdyż nie są podawane informacje, ilu
przedsiębiorców będących osobami fizycznymi obecnie posiada
bezpieczny podpis i korzysta z możliwości składania e-deklaracji.
Nie wiadomo również, jak wiele osób zdecyduje się na
skorzystanie z szykowanych uproszczeń, jednak można przypuszczać,
że będzie to dość znaczna grupa.
Chociaż
zmiany te nie oznaczają, że bezpieczny podpis elektroniczny nie
będzie już przedsiębiorcom potrzebny w innych sytuacjach (np. dla
składania deklaracji/ informacji dla ZUS), to należy je ocenić
pozytywnie. Dla różnych deklaracji są bowiem przewidziane
różne terminy, co oznacza że przedsiębiorca niejednokrotnie
nawet kilka razy w miesiącu (lub kwartalnie- w zależności od
wybranego okresu rozliczeniowego) mniej, a w urzędzie skarbowym mogą
w zasadzie w ogóle nie bywać by dokonać rozliczeń (trzeba
jednak liczyć się z wizytą w urzędzie, np. w celu złożenia
wyjaśnień albo innych deklaracji VAT w celu rozliczenia podatku
przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków
transportu).
Inaczej
wygląda sytuacja osób prawnych oraz jednostek
organizacyjnych. Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z
CIT dalej muszą uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny, jeżeli
chcą przesyłać e- deklaracje. Dotyczy to zarówno
deklaracji CIT, VAT, jak też innych składanych informacji czy
deklaracji (w tym m.in. PCC). Planowane zmiany są skierowane bowiem
wyłącznie do osób fizycznych.
Deklaracje/
wnioski, które obecnie można złożyć bez stosowania
bezpiecznego podpisu:
PIT- 16 (wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty
podatkowej)
PIT- 16Z (informacje o zmianach we wniosku o zastosowanie
opodatkowania w formie karty podatkowej)
PIT- 16A (deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie
zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w
poszczególnych miesiącach roku podatkowego)
PIT- 19A (deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenia
zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku
dochodowego od przychodów osób duchownych w
poszczególnych kwartałach roku podatkowego)
PIT- 28 (roczne zeznanie dla osób, które wybrały
opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych)
PIT- 36 (roczne zeznanie PIT dla przedsiębiorców)
PIT- 36 L (roczne zeznanie dla przedsiębiorców, którzy
wybrali opodatkowanie 19- proc. podatkiem liniowym)
PIT- 37 (roczne zeznanie dla osób fizycznych nie będących
przedsiębiorcami, uzyskujących przychody np. ze stosunku pracy)
PIT- 38 (roczne zeznanie dla osób uzyskujących przychody np.
ze sprzedaży papierów wartościowych)
PIT- 39 (roczne zeznanie dla osób, które uzyskały
przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych)