Aktualność "O czym pamiętać przy zmianie adresu siedziby firmy"
Ze
zmianą siedziby firmy wiąże się szereg obowiązków wobec
urzędów i klientów. O czym warto pamiętać zmieniając
adres siedziby firmy?
Rejestrując
firmę w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej), przyszły przedsiębiorca może podać adres
głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej
(pkt. 10) oraz dodatkowych miejsc (pkt. 11 i załącznik CEIDG- MW).
Jeśli tego nie zrobi, uznaje się że miejscem wykonywania
działalności gospodarczej jest miejsce zamieszkania przedsiębiorcy
(pkt. 4).
Adres
miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, pod którym
jest zarejestrowana firma, można zmienić w trakcie działalności.
Są liczne przyczyny, dla których przedsiębiorcy decydują
się na taką zmianę, np. przeprowadzenie do innego mieszkania (gdy
siedziba firmy i miejsce zamieszkania są takie same), zmiana
lokalizacji biura na korzystniejszą lub tańszą, zakup własnego
lokalu, zatrudnianie nowych pracowników, chęć rozliczania
100 procent opłat związanych z użytkowaniem lokalu, itp.
Podstawową
powinnością związaną ze zmianą adresu firmy jest dokonanie
aktualizacji wpisu do CEIDG. Zmiany dokonuje się za pomocą
formularza CEIDG-1. Jest to ten sam dokument, na którym
rejestruje się firmę. W celu aktualizacji wpisu, w pkt. 01 należy
zaznaczyć pozycję „wniosek o zmianę wpisu w CEIDG” oraz podać
datę zmiany. Następnie należy wypełnić rubryki, które
ulegają zmianie, np. pkt. 10 w przypadku zmiany głównego
adresu miejsca wykonywania działalności gospodarczej.
Ustawa
o swobodzie działalności gospodarczej daje przedsiębiorcom 7 dni
na zgłoszenie zmian we wpisie do CEIDG. Ten termin jest liczony od
momentu 7- dniowego okresu, zmianę najlepiej zgłosić niezwłocznie,
zwłaszcza jeśli wiąże się ze zmianą adresu. Ordynacja podatkowa
mówi, że przesyłki o których adresat został
zawiadomiony dwukrotnie w terminie 14 dni od pierwszego zawiadomienia
(awizo), uważa się za odebrane. Oznacza to, że przedsiębiorca
który zwleka ze zgłoszeniem zmiany adresu, naraża się na
niebezpieczeństwo nieodebrania pisma urzędowego.
Sposoby
składania wniosku CEIDG-1:
osobiście w urzędzie miasta lub gminy,
pocztą tradycyjną (w tym przypadku podpis musi być potwierdzony
notarialnie),
pocztą elektroniczną (za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub
potwierdzając podpisem elektronicznym),
za pośrednictwem pełnomocnika, np. biura rachunkowego, które
prowadzi księgowość firmy (pełnomocnictwo należy złożyć we
właściwym urzędzie miasta lub gminy).
Zamiany
wprowadzone w CEIDG są automatycznie przekazywanie do właściwego
urzędu skarbowego i ZUS. Nie trzeba więc wypełniać dodatkowych
wniosków w tym zakresie.
Jeśli
w przedsiębiorstwie jest prowadzona sprzedaż za pomocą kasy
fiskalnej to należy pamiętać o konieczności wprowadzenia zmiany
adresu w kasie fiskalnej i dokonaniu wpisu do książki serwisowej
kasy fiskalnej. Zawiadamia się także urząd skarbowy o dokonaniu
zmiany miejsca instalacji kasy fiskalnej. Niektóre urzędy
skarbowe wymagają pisemnego zawiadomienia, a w innych wystarczy
przedstawić książkę serwisową z wpisami dotyczącymi dokonanych
zmian. Przepisy dotyczące kas fiskalnych nie mówią o
terminach, w których trzeba poinformować urząd skarbowy o
zmianie siedziby firmy.
Zamieniając
adres głównego miejsca prowadzenia działalności
gospodarczej należy pamiętać, że od tej pory zmieniają się dane
firmy zamieszczane w umowach i fakturach. Oznacza to, że o zmianach
adresu siedziby firmy przedsiębiorca powinien niezwłocznie
poinformować wszystkich kontrahentów. Na rachunkach i
fakturach musi się pojawić właściwy adres. W przypadku
wystawienia faktury z błędnym adresem siedziby firmy, dane należy
skorygować wystawiając fakturę lub notę korygującą.
Natomiast
jeżeli chodzi o treść umów spisanych przed zmianą siedziby
firmy, o tym czy przedsiębiorca musi powiadomić drugą stronę o
zmianie, decydują zapisy samej umowy. Może się zdarzyć, że zapis
w umowie nakazuje powiadomienie pisemne lub e-mailowe, a nawet
spisanie aneksu w związku ze zmianą adresu, ale nie jest to regułą.
Często jednak adres w umowie łączy się z miejscem świadczenia
usługi czy dostarczenia towaru, więc w interesie przedsiębiorcy
leży powiadomienie kontrahenta o innym adresie.
Zmiana
adresu siedziby firmy może spowodować, że firma będzie podlegać
pod inne urzędy niż dotychczas. O tym decyduje tzw. właściwość
miejscowa urzędów skarbowych.
Ustawa
o ordynacji podatkowej mówi, że „jeżeli ustawy podatkowe
nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów
podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu
siedziby”. Zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób
fizycznych, w zakresie podatku dochodowego, właściwym urzędem dla
podatnika będącego osobą fizyczną jest urząd skarbowy ustalony
według adresu zamieszkania. Natomiast ustawa o VAT określa, że dla
podatnika będącego osobą fizyczną, właściwym jest naczelnik
urzędu skarbowego ustalony ze względu na miejsce prowadzenia
działalności gospodarczej. Przy czym jeżeli dany obszar jest
objęty działaniem więcej niż jednego urzędu skarbowego, to dla
osoby fizycznej właściwym jest urząd ustalony ze względu na
miejsce zamieszkania.
Oprócz
wymienionych powyżej kwestii formalnych, ze zmianą miejsca
wykonywania działalności gospodarczej może się wiązać zmiana
sposobu rozliczania kosztów użytkowania lokalu. Rozliczając
koszty związane z siedzibą firmy warto pamiętać o takich
kwestiach jak:
Przedsiębiorca może rozliczać 100 procent kosztów
związanych ze wszystkimi miejscami wykonywania działalności
gospodarczej, zgłoszonymi w CEIDG-1, pod warunkiem że koszty te są
związane z prowadzoną działalnością. Dotyczy to zarówno
miejsca głównego (pkt. 10), jak i dodatkowych (pkt. 11 oraz
opcjonalnie zał. CEIDG- MW).
Jeżeli przedsiębiorca nie podał adresu miejsca wykonywania
działalności gospodarczej we wniosku CEIDG-1 (pkt. 10), przyjmuje
się, że prowadzi działalność w miejscu zamieszkania (pkt. 4).
Jeżeli przedsiębiorca mieszka i prowadzi działalność pod tym
samym adresem, może do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć
koszty mieszkaniowe, takie jak czynsz, prąd, wodę, ogrzewanie,
wynajem, Internet, oczywiście pod warunkiem, że te koszty wiążą
się z działalnością. Wówczas musi jednak oświadczyć
jaki procent mieszkania przeznacza na firmowe potrzeby i wydatki
rozliczać proporcjonalnie.
Co
za tym idzie, zmiana głównego miejsca prowadzenia
działalności gospodarczej z prywatnego mieszkania na biuro sprawia,
że koszty związane z użytkowaniem biura można rozliczać w 100
procentach, bez konieczności wyliczania proporcji. Dodatkowe miejsce
wykonywania działalności również daje prawo do rozliczania
100 procent kosztów, oczywiście pod warunkiem, że nie jest
jednocześnie miejscem zamieszkania przedsiębiorcy.