Aktualność "Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową"
Przedsiębiorcom
zdarza się mieć wątpliwości jak interpretować zapisy polskiego
prawa podatkowego. W razie wątpliwości co do prawidłowego
rozumienia przepisów i należytego wypełnienia obowiązków
podatkowych, można zwrócić się do izby skarbowej o pomoc,
czyli tzw. indywidualną interpretację podatkową.
Ministerstwo
finansów wydaje dwa rodzaje interpretacji podatkowych:
ogólne- skierowane do wszystkich podatników, mające
na celu jednolite stosowanie prawa podatkowego;
indywidualne- skierowane do konkretnych wnioskodawców, którzy
z własnej inicjatywy występują z prośbą o wydanie
interpretacji.
Indywidualna
interpretacja podatkowa to pisemne objaśnienie przepisów
prawa podatkowego, dokonane przez organ podatkowy w indywidualnej
sprawie, na wniosek osoby zainteresowanej (wnioskodawcy).
Interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy, wraz z
uzasadnieniem prawnym tej oceny. Gdy jest ona pozytywna (tzn. na
korzyść pytającego), organ może nie podawać uzasadnienia.
Natomiast w przypadku negatywnej oceny, interpretacja indywidualna
zawiera wskazanie prawidłowego postępowania w danej sprawie, wraz z
uzasadnieniem prawnym. Interpretacja może dotyczyć:
stanu już zaistniałego (tzw. stanu faktycznego)
zdarzenia przyszłego.
Ogólna
zasada mówi, że zastosowanie się do indywidualnej
interpretacji podatkowej nie może szkodzić wnioskodawcy. Znaczy to,
że o ile podatnik, który otrzymał interpretację, postępuje
zgodnie z wytycznymi zawartymi w niej, organy podatkowe nie mają
prawa uznać takiego postępowania za błędne. Co za tym idzie,
wnioskodawca unika wówczas kar, korekt podatku czy odsetek za
zwłokę, związanych ze sprawą opisaną we wniosku o wydanie
interpretacji.
Po
interpretację indywidualną nie można zwrócić się do
dowolnej izby skarbowej. Są do niej uprawnieni dyrektorzy pięciu
placówek w Polsce. Interpretacje indywidualne wydają w
imieniu Ministra Finansów dyrektorzy izb skarbowych w:
Bydgoszczy (województwa: kujawsko- pomorskie, podlaskie,
pomorskie, warmińsko- mazurskie, zachodniopomorskie)
Warszawie (województwa: mazowieckie oraz wnioskodawcy,
którzy mieszkają lub mają siedzibę za granicą),
Łodzi (województwa: lubelskie, łódzkie, opolskie,
świętokrzyskie)
Poznaniu (województwa: dolnośląskie, lubuskie,
wielkopolskie)
Dyrektor
danej izby skarbowej ma na sporządzenie interpretacji maksymalnie 3
miesiące. Jeśli w tym czasie nie zajmie żadnego stanowiska, uznaje
się, że rację miał wnioskodawca (np. podatnik).
O
wydanie interpretacji przepisów może wnioskować każdy
zainteresowany- podatnik, płatnik, następca prawny podatnika lub
osoba trzecia (np. członek zarządu fundacji, spółki). Może
to być zarówno osoba fizyczna, jak i prawna lub jednostka
organizacyjna niemająca osobowości prawnej. Może o nią wystąpić
również osoba bez miejsca zamieszkania lub siedziby na
terytorium Polski. Wnioskodawca może występować tylko we własnej
sprawie. Złożenie wniosku o rozpatrzenie cudzej sprawy wymaga
posiadania pełnomocnictwa.
Należy
pamiętać, że nie można wnioskować o interpretację w sprawie, w
której urząd skarbowy już wszczął kontrolę. Wraz z
wnioskiem o interpretację, wnioskodawca składa oświadczenie, że
opisana sprawa nie jest przedmiotem postępowania podatkowego,
kontroli podatkowej lub skarbowej.
W
celu uzyskania objaśnienia przepisów w indywidualnej sprawie,
należy:
wypełnić formularz ORD-IN, opcjonalnie wraz z załącznikiem
ORD-IN/A,
złożyć wniosek
wnieść opłatę
Formularze
ORD-IN i ORD-IN/A są dostępne w urzędach skarbowych i na stronie
internetowej Ministerstwa Finansów. Wniosek składa się za
pomocą druku ORD-IN, do którego można dołączyć załącznik
ORD-IN/A, który daje dodatkowe miejsce na opis sprawy i
stanowiska wnioskodawcy.
Wniosek
o interpretację należy wysłać pocztą na adres właściwego
Dyrektora Izby Skarbowej lub złożyć osobiście w jego siedzibie.
Wniosek podlega opłacie w wysokości 40 zł od każdego stanu
faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku. Jeśli w
jednym wniosku opisano kilka stanów faktycznych (lub zdarzeń
przyszłych), które organ ma rozpatrzeć, należy uiścić
opłatę za każdy z nich z osobna. Opłatę od wniosku można wnieść
przelewem na konto bankowe właściwej izby skarbowej lub w kasie
właściwej izby skarbowej, do której przesłano wniosek.
Jeżeli
opłata nie została wniesiona w ciągu 7 dni od dnia złożenia
wniosku, wnioskujący zostanie wezwany do jej uiszczenia. Gdy mimo
wezwania wnioskujący nie wniesie tej opłaty, wniosek o wydanie
interpretacji pozostanie nierozpatrzony.
We
wspomnianym wniosku ORD-IN należy zawrzeć m.in.:
wyczerpujący i konkretny opis stanu faktycznego (lub przyszłego
zdarzenia), w związku z którym chce się uzyskać
wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego,
pytanie wnioskodawcy,
opis stanowiska wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu
faktycznego lub zdarzenia przyszłego,
oświadczenie, że opisane we wniosku elementy stanu faktycznego na
dzień złożenia wniosku nie są przedmiotem postępowania
podatkowego lub organu kontroli skarbowej,
podpis wnioskodawcy lub osoby uprawnionej do występowania w jego
imieniu,
dokument pełnomocnictwa, w przypadku składania wniosku w imieniu
innej osoby.
Jeżeli
formularz ORD-IN nie jest w pełni wypełniony poprawnie lub jest
niekompletny, wnioskodawca jest wzywany do uzupełnienia braków
lub wprowadzania zmian. Ma na to 7 dni od daty otrzymania wezwania. W
przypadku, gdy wnioskodawca nie zmodyfikuje wniosku w tym terminie,
izba skarbowa wydaje postanowienie o pozostawieniu wniosku bez
rozpatrzenia. Na to postanowienie przysługuje prawo zażalenia.
Jeżeli
wnioskodawca uważa wydaną interpretację za błędną, w ciągu 14
dni od dnia doręczenia interpretacji może zwrócić się do
organu, który tę interpretację wydał z wezwaniem do
„usunięcia naruszenia prawa”. Jeśli organ podatkowy podtrzyma
swoje stanowisko lub w ogóle nie udzieli odpowiedzi, wówczas
wnioskodawca może wnieść skargę do właściwego wojewódzkiego
sądu administracyjnego. Skargę należy wnieść za pośrednictwem
organu, który wydał interpretację niezadowalającą dla
wnioskodawcy. Organ ma w takiej sytuacji obowiązek, aby w ciągu 30
dni odpowiedzieć na skargę i przekazać wraz z aktami sprawy skargę
do sądu. Może jednak również uwzględnić skargę w całości
do dnia rozpoczęcia rozprawy przed sądem i wydać interpretację
biorącą pod uwagę zarzuty wnioskodawcy.
Podatnik
może, ale nie musi skorzystać z objaśnienia prawa wydanego w
interpretacji indywidualnej. Interpretacja indywidualna to w istocie
tylko informacja o stanowisku organu podatkowego w danej sprawie.
Wnioskujący ma wolną rękę w wyborze swojego postępowania na
gruncie prawa podatkowego.
Ogólna
zasada dotycząca indywidualnych interpretacji podatkowych mówi,
że zastosowanie się do nich nie może szkodzić wnioskodawcy. Warto
jednak pamiętać, że jeśli interpretacja dotyczy sytuacji, w
której obowiązek zapłaty podatku powstał przed doręczeniem
interpretacji, zastosowanie się do niej nie uwalnia od obowiązku
zapłaty podatku.
Dana
indywidualna interpretacja podatkowa daje ochronę tylko temu
podatnikowi, który wystąpił o jej wydanie. Mimo to zdarza
się, że interpretacje indywidualne służą później
wszystkim zainteresowanym jako podpowiedź w podobnych sprawach.
Wprawdzie interpretacje podatkowe nie stanowią przepisów, ale
w praktyce podatnicy często powołują się na nie motywując swoje
postępowanie w kwestiach podatkowych także wówczas, gdy dana
interpretacja nie została wydana na ich wniosek. Organy podatkowe
nie muszą jednak brać pod uwagę takiej argumentacji. Wydane
interpretacje są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa
Finansów.