Choć
kreowanie wizerunku własnej firmy ma związek z prowadzoną
działalnością gospodarczą i może mieć wpływ na wysokość
uzyskiwanych przychodów, to jednak zakupu garnituru
przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów podatkowych. Chyba że
strój biznesowy będzie jednocześnie pełnił funkcję
reklamową. Potrzebne jest do tego wyposażenie kupionego ubrania w
firmowe oznaczenia, jak np. logotyp.
Przedsiębiorcy,
których profil działalności wymaga spotkań z kontrahentami
niejednokrotnie ponoszą spore wydatki na zakup garniturów,
krawatów, koszul czy garsonek. Jeśli jednak ubrania nie
posiadają firmowych oznaczeń, w opinii zarówno fiskusa, jak
i sądów mogą być wykorzystywane także do celów
osobistych, a to oznacza brak możliwości zaliczenia ich do kosztów
uzyskania przychodu.
Fiskus
stoi na stanowisku, iż zakup eleganckiej odzieży (np. garnituru)
nie służy wyłącznie celom firmowym. Uważa, że jest to wydatek o
charakterze osobistym, a to oznacza, że nie może być uznany za
koszt uzyskania przychodu z działalności gospodarczej. Wskazuje, że
tego rodzaju zakupy służą zaspokojeniu zwykłych, normalnych
potrzeb danej osoby fizycznej niezależnie od tego, czy prowadzi ona
działalność gospodarczą, czy nie. Nie daje się również
przekonać argumentami, że odpowiedni wygląd wpływa na relacje z
kontrahentami i tym samym, może mieć związek z uzyskanym
przychodem. Dopóki więc zakupiony strój jest na tyle
uniwersalny, że przedsiębiorca może z niego korzystać także
prywatnie, nie może go zaliczyć do kosztów podatkowych.
Gdyby
jednak przedsiębiorca był w stanie udowodnić, że danego garnituru
używa tylko do celów firmowych, sprawa też może nie być
oczywista. Do kosztów uzyskania można zaliczyć wydatki
poniesione w celu uzyskania przychodu, zachowania lub zabezpieczenia
jego źródła. Wyjątkiem są wydatki wymienione w katalogu w
art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
i odpowiednio w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych. Oznacza to, że kosztami uzyskania przychodów są
wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z
prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile nie zostały
wymienione w katalogu wyłączeń. Znajdują się w nim m.in. wydatki
poniesione na reprezentację. Nie została ona zdefiniowana w
ustawie, stąd w interpretacji tego pojęcia sięga się do definicji
słownikowej.
Reprezentacja
jest definiowana jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie
życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Przenosząc
tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych należy przyjąć, że reprezentacja to występowanie w
imieniu firmy wiążące się z okazałością, w celu wywołania
dobrego wrażenia. Obejmuje ona działania polegające na kontaktach
oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi (jest
więc ukierunkowana na zewnątrz firmy). W określeniu
„reprezentacja” mieści się więc takie działanie podatnika,
które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego
wizerunku firmy.
Znaczy
to, że jeśli przedsiębiorca kupił strój biznesowy by m.in.
w ten sposób budować pozytywny wizerunek swojej firmy, to
nawet gdy będzie go wykorzystywał tylko w związku z prowadzoną
działalnością gospodarczą, takiego wydatku i tak nie zaliczy do
kosztów podatkowych.
Inaczej
sprawa wygląda, gdy np. garnitur zostanie opatrzony w logo firmy. W
takiej sytuacji, ważne jest, by spełniał funkcje reklamowe.
Konieczna jest więc możliwość wykazania związku pomiędzy
wydatkiem na zakup garnituru czy garsonki a osiągnięciem przychodu.
Przedsiębiorca może zrealizować ten warunek, wykazując, że
poniesiony wydatek na strój biznesowy może mieć wpływ na
rozpoznawalność firmy, co może pozwolić na pozyskanie nowych
klientów, a także wpłynąć na wzrost sprzedaży.
Reklama
to również pojęcie niezdefiniowane przez ustawodawcę. Za
reklamę można uznać działanie podmiotu gospodarczego kształtujące
popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy
o nich, mające na celu zachęcanie jak największej liczby
potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług
tego podmiotu gospodarczego. Może to być realizowane za pomocą
rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych
środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy.
Za logo można uznać bowiem znak handlowy o charakterze graficznym,
używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu
lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Logo
może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót
jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form,
jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia
funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i
oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich
rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia.
Przedsiębiorcy
niejednokrotnie mają wątpliwości, czy logo ma być widoczne lub
duże, czy też wystarczy, by odzież formalnie miała naszyty
logotyp (np. od wewnętrznej strony). Trzeba pamiętać, że żadne
przepisy nie ustanawiają, jako warunku formalnego zaliczenia do
kosztów podatkowych naszycia (wydrukowania) firmowego logo.
Jest to jeden ze sposobów zrealizowania celów
reklamowych, które pozwolą na zaliczenie wydatku do kosztów
podatkowych. Oznacza to, że o ile nigdzie nie ma wytycznych co do
umieszczenia logo, jego wielkości, itp., o tyle trzeba mieć na
uwadze, iż musi być ono widoczne dla przeciętnego odbiorcy. Nic
nie stoi na przeszkodzie by firmowy znak nie był znacznych
rozmiarów, gdy jest umieszczony w miejscu, w którym
każdy z łatwością może go dostrzec. Natomiast w żadnym
przypadku funkcji tej nie spełni umieszczenie nawet znacznych
rozmiarów logotypu na wewnętrznej stronie ubrania, która
nie jest z zasady widoczna.
Zysk
podatkowy będzie uzależniony z jednej strony od wysokości wydatków
poniesionych na strój biznesowy oraz stawki, jaką jest
opodatkowany przedsiębiorca. Zakładając, że koszt zakupu
garnituru razem z naszyciem logo to łącznie 2,5 tys. zł,
przedsiębiorca opodatkowany podatkiem liniowym według 19-proc.
stawki, zaoszczędzi na podatku 475 zł. W przypadku opodatkowania na
zasadach ogólnych przy zastosowaniu stawki 18 proc. (dochody
do 85 528 zł) koszt garnituru obniży się o 450 zł. Natomiast
przedsiębiorca uzyskujący wyższe dochody (powyżej 85 528 zł) i
rozliczający się w związku z tym z fiskusem według stawki 32
proc. zmniejszy podatek aż o 800 zł.
Źródło:
money.pl