Aktualność "Rozliczanie prezentów w działalności gospodarczej"
Prezenty stanowią wypróbowany sposób na budowanie dobrych relacji z klientami. Stosując ten element polityki marketingowej, przedsiębiorca powinien pamiętać, że przekazywanie prezentów wywołuje konsekwencje podatkowe, zarówno dotyczące podatku dochodowego jak i VATu.

Przepisy dotyczące VATu przewidują szczególne rozwiązanie w przypadku tzw. prezentów o małej wartości. Według generalnej zasady, darowizny pieniężne lub rzeczowe są traktowane jak dostawa towarów, a co za tym idzie podlegają opodatkowaniu VATem (jego stawka zależy od charakteru darowizny). Prezenty o niewielkiej wartości są jednak wyjątkiem od tej zasady i są wyłączone z VAT. Oprócz prezentów o małej wartości, ustawowe wyłączenie z podatku od towarów i usług dotyczy również próbek produktów oraz drukowanych materiałów o charakterze reklamowym i informacyjnym (np. ulotek, broszur i katalogów). A jak definiowana jest mała wartość prezentu?

Wartość danego prezentu to kryterium, które pozwala rozstrzygnąć czy podlega on opodatkowaniu VATem. W zależności od przyjętego wariantu ewidencji, fiskus przewiduje różne limity dla podarunków przekazanych jednej osobie:
  • 100 zł łącznej wartości wszystkich prezentów przekazanych jednej osobie w ciągu danego roku podatkowego, pod warunkiem, że przedsiębiorca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych (w ewidencji należy zapisywać dane osobowe),
  • 10 zł za każdy prezent, w przypadku jednorazowych podarunków, gdy nie jest prowadzona ewidencja osób obdarowanych (przedsiębiorca może stosować do rozliczeń również jednostkowy koszt wytworzenia, jeżeli dany prezent został wytworzony w ramach wykonywanej działalności gospodarczej)
Opisany obowiązek prowadzenia imiennego wykazu obdarowanych osób, przedsiębiorcy zwykle postrzegają jako kłopotliwy i ograniczający wymóg. Dodatkowym utrudnieniem są nieścisłości prawne w przypadku prezentów przekazywanych na rzecz spółek prawa handlowego (np. spółki jawnej lub komandytowej). Przedsiębiorcy często mają wątpliwości kto powinien figurować w rejestrze: podmiot otrzymujący świadczenie czy też konkretne osoby fizyczne (np. pracownicy kontrahenta). Z uwagi na brak precyzyjnych uregulowań, przyjmuje się, że obydwa warianty są poprawne o ile przedsiębiorca konsekwentnie stosuje się do zasad przyjętych na początku roku podatkowego.

Powyższe zwolnienie z VATu nie dotyczy prezentów dla osób związanych z firmą. Do tej grupy zalicza się m.in.:
  • pracowników
  • byłych pracowników
  • wspólników
Po przekazaniu prezentów wyżej wspomnianym osobom, koniecznością jest naliczenie VAT, niezależnie od wartości podarunku. W omawianej sytuacji, zobowiązanie podatkowe dotyczące VAT należy zaewidencjonować za pomocą faktury wewnętrznej.

Upominek stanowi koszt podatkowy, pod warunkiem że prezent jest związany z prowadzoną działalnością, ale nie jest prestiżowym prezentem o dużej wartości.

Ze względu na dość ogólnikowy charakter przepisów dotyczących prezentów, warto odnieść się do odpowiednich interpretacji indywidualnych, które zostały wydane przez organy podatkowe (m.in. IPPB5/423-432/09-6/JC). Wspomniane rozstrzygnięcia stanowią, że prezenty o charakterze reklamowym mogą być zaliczone do kosztów podatkowych, jeżeli służą kształtowaniu wizerunku firmy i zachęcają do skorzystania z jej produktów.

Uwzględniając wartość przekazanych podarunków w ramach KPiR (zapis w kolumnie 13), trzeba pamiętać, że nie mogą one mieć wystawnego, reprezentacyjnego charakteru, tzn. przekraczającego normy zwyczajowo przyjęte w danej branży. Wedle obowiązującego prawa, wydatki na drogie, prestiżowe prezenty nie są traktowane jako koszt podatkowy. Ponieważ definicje reklamy i reprezentacji są w przepisach podane niekonkretnie, najbezpieczniej do kosztów firmowych włączać prezenty w formie gadżetów reklamowych zaopatrzonych w logo firmy.

Czy przedsiębiorca obdarowany prezentem musi potraktować go jako przychód podatkowy? W takim przypadku należy zwrócić uwagę na wartość prezentu. Prezenty o niewielkiej wartości są wyłączone z opodatkowania w ramach PIT, przy czym również stosowany jest limit wartości. Począwszy od 2010r. Próg wartości otrzymanych prezentów zwolnionych z podatku dochodowego został podniesiony o 100 zł i aktualnie wynosi 200 zł. Warto wspomnieć, że kryterium rozstrzygającym o opodatkowaniu danego podarunku jest wartość brutto, czyli cena uwzględniająca podatek VAT.

Co istotne, powyższym zwolnieniem nie są objęte prezenty dla pracowników. Osoby obdarowane, zatrudnione na umowę o pracę lub na podstawie umowy cywilnoprawnej, muszą potraktować prezent jak przychód podatkowy.

Wartość otrzymanych podarunków, które nie spełniają ustawowych wymogów zwolnienia podatkowego, powinna zostać zaewidencjonowana w kolumnie 8 KPiR (pozostałe przychody). Inny wymóg odnośnie dokumentacji przychodu wiąże się z formularzem PIT-8C. Dokument ten powinien zostać wystawiony przez ofiarodawcę w kolejnym roku podatkowym i dostarczony obdarowanemu do końca lutego. Stanowi on podstawę do rozliczenia przychodu związanego z prezentem w deklaracji PIT.

Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2012-07-04 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia