Aktualność "Rozliczanie prezentów w działalności gospodarczej"
Prezenty
stanowią wypróbowany sposób na budowanie dobrych
relacji z klientami. Stosując ten element polityki marketingowej,
przedsiębiorca powinien pamiętać, że przekazywanie prezentów
wywołuje konsekwencje podatkowe, zarówno dotyczące podatku
dochodowego jak i VATu.
Przepisy
dotyczące VATu przewidują szczególne rozwiązanie w
przypadku tzw. prezentów o małej wartości. Według
generalnej zasady, darowizny pieniężne lub rzeczowe są traktowane
jak dostawa towarów, a co za tym idzie podlegają
opodatkowaniu VATem (jego stawka zależy od charakteru darowizny).
Prezenty o niewielkiej wartości są jednak wyjątkiem od tej zasady
i są wyłączone z VAT. Oprócz prezentów o małej
wartości, ustawowe wyłączenie z podatku od towarów i usług
dotyczy również próbek produktów oraz
drukowanych materiałów o charakterze reklamowym i
informacyjnym (np. ulotek, broszur i katalogów). A jak
definiowana jest mała wartość prezentu?
Wartość
danego prezentu to kryterium, które pozwala rozstrzygnąć czy
podlega on opodatkowaniu VATem. W zależności od przyjętego
wariantu ewidencji, fiskus przewiduje różne limity dla
podarunków przekazanych jednej osobie:
100 zł łącznej wartości wszystkich prezentów przekazanych
jednej osobie w ciągu danego roku podatkowego, pod warunkiem, że
przedsiębiorca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie
tożsamości osób obdarowanych (w ewidencji należy zapisywać
dane osobowe),
10 zł za każdy prezent, w przypadku jednorazowych podarunków,
gdy nie jest prowadzona ewidencja osób obdarowanych
(przedsiębiorca może stosować do rozliczeń również
jednostkowy koszt wytworzenia, jeżeli dany prezent został
wytworzony w ramach wykonywanej działalności gospodarczej)
Opisany
obowiązek prowadzenia imiennego wykazu obdarowanych osób,
przedsiębiorcy zwykle postrzegają jako kłopotliwy i ograniczający
wymóg. Dodatkowym utrudnieniem są nieścisłości prawne w
przypadku prezentów przekazywanych na rzecz spółek
prawa handlowego (np. spółki jawnej lub komandytowej).
Przedsiębiorcy często mają wątpliwości kto powinien figurować w
rejestrze: podmiot otrzymujący świadczenie czy też konkretne osoby
fizyczne (np. pracownicy kontrahenta). Z uwagi na brak precyzyjnych
uregulowań, przyjmuje się, że obydwa warianty są poprawne o ile
przedsiębiorca konsekwentnie stosuje się do zasad przyjętych na
początku roku podatkowego.
Powyższe
zwolnienie z VATu nie dotyczy prezentów dla osób
związanych z firmą. Do tej grupy zalicza się m.in.:
pracowników
byłych pracowników
wspólników
Po
przekazaniu prezentów wyżej wspomnianym osobom, koniecznością
jest naliczenie VAT, niezależnie od wartości podarunku. W omawianej
sytuacji, zobowiązanie podatkowe dotyczące VAT należy
zaewidencjonować za pomocą faktury wewnętrznej.
Upominek
stanowi koszt podatkowy, pod warunkiem że prezent jest związany z
prowadzoną działalnością, ale nie jest prestiżowym prezentem o
dużej wartości.
Ze
względu na dość ogólnikowy charakter przepisów
dotyczących prezentów, warto odnieść się do odpowiednich
interpretacji indywidualnych, które zostały wydane przez
organy podatkowe (m.in. IPPB5/423-432/09-6/JC). Wspomniane
rozstrzygnięcia stanowią, że prezenty o charakterze reklamowym
mogą być zaliczone do kosztów podatkowych, jeżeli służą
kształtowaniu wizerunku firmy i zachęcają do skorzystania z jej
produktów.
Uwzględniając
wartość przekazanych podarunków w ramach KPiR (zapis w
kolumnie 13), trzeba pamiętać, że nie mogą one mieć wystawnego,
reprezentacyjnego charakteru, tzn. przekraczającego normy zwyczajowo
przyjęte w danej branży. Wedle obowiązującego prawa, wydatki na
drogie, prestiżowe prezenty nie są traktowane jako koszt podatkowy.
Ponieważ definicje reklamy i reprezentacji są w przepisach podane
niekonkretnie, najbezpieczniej do kosztów firmowych włączać
prezenty w formie gadżetów reklamowych zaopatrzonych w logo
firmy.
Czy
przedsiębiorca obdarowany prezentem musi potraktować go jako
przychód podatkowy? W takim przypadku należy zwrócić
uwagę na wartość prezentu. Prezenty o niewielkiej wartości są
wyłączone z opodatkowania w ramach PIT, przy czym również
stosowany jest limit wartości. Począwszy od 2010r. Próg
wartości otrzymanych prezentów zwolnionych z podatku
dochodowego został podniesiony o 100 zł i aktualnie wynosi 200 zł.
Warto wspomnieć, że kryterium rozstrzygającym o opodatkowaniu
danego podarunku jest wartość brutto, czyli cena uwzględniająca
podatek VAT.
Co
istotne, powyższym zwolnieniem nie są objęte prezenty dla
pracowników. Osoby obdarowane, zatrudnione na umowę o pracę
lub na podstawie umowy cywilnoprawnej, muszą potraktować prezent
jak przychód podatkowy.
Wartość
otrzymanych podarunków, które nie spełniają
ustawowych wymogów zwolnienia podatkowego, powinna zostać
zaewidencjonowana w kolumnie 8 KPiR (pozostałe przychody). Inny
wymóg odnośnie dokumentacji przychodu wiąże się z
formularzem PIT-8C. Dokument ten powinien zostać wystawiony przez
ofiarodawcę w kolejnym roku podatkowym i dostarczony obdarowanemu do
końca lutego. Stanowi on podstawę do rozliczenia przychodu
związanego z prezentem w deklaracji PIT.