Aktualność "Wyjazd dla kontrahentów może być kosztem podatkowym"
Organizujesz
wyjazd szkoleniowy dla kontrahentów? Zadbaj o właściwy program i
dokumentację, która w razie kontroli rozwieje wątpliwości
fiskusa, czy nie był to jednak wyjazd o charakterze
reprezentacyjnym. Ten ostatni nie może być bowiem zaliczony do
kosztów uzyskania przychodu.
Wszystko
jest uzależnione od odpowiedniego udokumentowania zarówno celu
wyjazdu, jak również samego programu przeprowadzanych zajęć
edukacyjnych, mających w zamierzeniu wpływać na polepszenie
współpracy przedsiębiorcy z kontrahentami, co w konsekwencji
przyczyni się do zwiększenia przychodów.
Chociaż
mogłoby się wydawać, że tego typu wydatki można bez przeszkód
zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, należy pamiętać o tym, że
wszystko zależy od towarzyszących im indywidualnych przesłanek.
Kwalifikacja wydatków na organizację takich wyjazdów wymaga bowiem
oceny, czy organizowane przez przedsiębiorcę szkolenia czy też
konferencje kształtują popyt na dystrybuowane towary, czy też
służą budowaniu relacji z kontrahentami i wywołaniu jak
najlepszego wrażenia.
W
pierwszym przypadku, tzn. kiedy głównym celem organizowanych
konferencji szkoleniowych jest zwiększenie świadomości odbiorców
czy wręcz sama reklama oferowanych towarów lub usług, wydatki na
organizację tych wyjazdów można zaliczyć do kosztów uzyskania
przychodów.
W
drugim przypadku, gdy głównym zamierzeniem wyjazdu zagranicznego o
charakterze pseudo szkoleniowym, przeznaczonego dla starannie
wyselekcjonowanej grupy partnerów handlowych, jest budowanie relacji
z tymi kontrahentami, jak również wywołanie dobrego wrażenia, to
wydatki na jego organizację mają charakter reprezentacyjny i nie
mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej
działalności gospodarczej.
Uzasadnionym
wydaje się zatem, aby przypomnieć definicję kosztu uzyskania
przychodu, zawartą w ustawie o podatku dochodowym od osób
fizycznych, zgodnie z którą kosztami podatkowymi są wydatki
poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania czy też
zabezpieczenia ich źródła. Warto przy tym pamiętać o pewnych
wyjątkach, wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych, które w żadnym wypadku nie mogą zmniejszać
podstawy opodatkowania, jak choćby wspomniane już koszty
reprezentacji.
Oznacza
to, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i
gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio
lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których
celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie
przychodu.
Można
zatem przyjąć, iż dany wydatek będzie mógł zostać zaliczony do
kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że spełnia łącznie
trzy następujące warunki:
pozostaje
w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i jest
poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo
zabezpieczenia źródła przychodu;
nie
znajduje się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania
przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych;
jest
właściwie udokumentowany.
Podatnik
powinien ponadto pamiętać o tym, że na mocy wspomnianego już
wyłączenia za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów
reprezentacji, do których w szczególności należą wydatki
poniesione na usługi gastronomiczne, zakupy żywności czy też
napojów, w tym także alkoholowych.
Ze
względu na to, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
nie definiuje terminu reprezentacja, warto w tym zakresie posłużyć
się wykładnią językową zawartą w Uniwersalnym Słowniku Języka
Polskiego, zgodnie z którą przez reprezentację rozumie się
okazałość, wystawność
w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją
społeczną.
Oznacza
to, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie
skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów
przedsiębiorcy lub osoby trzeciej, w celu stworzenia oczekiwanego
wizerunku przedsiębiorcy, w celu ułatwienia zawarcia umowy lub
stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Można zatem przyjąć,
że wydatki o charakterze reprezentacyjnym to koszty ponoszone w celu
wykreowania pozytywnego wizerunku, podkreślenie zasobności, jak i
profesjonalizmu przedsiębiorcy. Ich nie można zaliczyć do kosztów
podatkowych.
Aby
bezpiecznie zaliczyć wyjazd do kosztów uzyskania przychodu, należy
podjąć działania na etapie organizacji szkolenia. Pomocna będzie
dokumentacja obejmująca np. szczegółowy program szkolenia, cele
szkolenia. Zwróć także uwagę na właściwą organizację samego
szkolenia.
Ważne
jest by zachować odpowiednie proporcje przy planowaniu czasu
przeznaczonego na zajęcia szkoleniowe i czasu wolnego, a także by
godziny przeznaczone na zajęcia merytoryczne pozwalały na
zrealizowanie programu szkolenia.