Aktualność "Kiedy trzeba poinformować fiskusa o zmianie miejsca zamieszkania"
W
rozliczeniach z fiskusem ważne jest miejsce zamieszkania a nie
zameldowania podatnika. Każdą przeprowadzkę pod nowy adres trzeba
zgłosić w skarbówce przy okazji najbliższych rozliczeń.
Podatnicy
posiadający dwa meldunki- stały i czasowy- nie wiedzą, czy i jak
informować o tym skarbówkę. Problem wynika z tego, że osoby
fizyczne nieprowadzące firm lub niebędące zarejestrowanymi
podatnikami VAT w kontaktach z administracją posługują się już
tylko numerem PESEL. W związku z tym fiskus zmianę danych
podatników pobiera z rejestru PESEL.
Dla
urzędów skarbowych istotne jest miejsce zamieszkania. Tymczasem w
rejestrze PESEL umieszczane są informacje o adresach zameldowania,
bez wskazania, który z nich jest adresem faktycznego zamieszkania
obywatela.
Jeśli
zatem podatnik ma zameldowanie na pobyt stały pod jednym adresem i
zameldowanie na pobyt czasowy pod drugim, to czy musi w formularzu
ZAP-3 informować fiskusa, który z adresów jest jego zamieszkaniem,
a może zameldowanie czasowe jest z automatu adresem zamieszkania?
Według
ekspertów podatnicy nie muszą powiadamiać urzędu skarbowego ani o
stałym meldunku, ani czasowym. Muszą jedynie podawać aktualny
adres zamieszkania. I co istotne, w tym celu nie trzeba składać
ZAP-3. Wystarczy miejsce zamieszkania podać przy okazji składanych
formularzy w skarbówce.
Miejscem
zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta
przebywa z zamiarem stałego pobytu. Z kolei instytucja zameldowania
(na pobyt stały bądź czasowy) jest kategorią prawa
administracyjnego.
W
szeroko rozumianym prawie podatkowym nie zdefiniowano miejsca
zamieszkania, ale uregulowano wiele przepisów, które mogą okazać
się bardzo pomocne. Zgodnie z art. 17 par. 1 Ordynacji
podatkowej, jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej,
właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według
miejsca zamieszkania.
Z
kolei w myśl art. 45 ust.1b ustawy o PIT właściwym urzędem
skarbowym, w którym podatnik jest zobowiązany złożyć roczne
zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu, jest urząd skarbowy
właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu
roku. Natomiast w myśl art. 9 ust. 1d ustawy o zasadach ewidencji i
identyfikacji podatników i płatników w przypadku zmiany adresu
miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną
objętą rejestrem PESEL nieprowadzącą działalności gospodarczej
lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem VAT, za dokonanie
aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego
adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym
dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.
Każdy
podatnik podlega obowiązkowi ewidencji. Od 1 stycznia 2012r. nie ma
już obowiązku składania formularzy aktualizacyjnych. Za dokonanie
aktualizacji uznaje się podanie przez daną osobę aktualnego adresu
miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie
związanym z obowiązkiem podatkowym. Stosowanie przez podatników
formularzy aktualizacyjnych ZAP-3 jest zatem dobrowolne.
Źródłem
zasilania rejestru PESEL są organy gminy, które na mocy ustawy o
ewidencji ludności i dowodach osobistych prowadzą ewidencję
ludności. W rejestrach PESEL przechowywane są m.in. informacje o
adresach zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej trzech
miesięcy oraz na pobyt stały.
Od
1 stycznia dane identyfikacyjne podatników są synchronizowane i
aktualizowane za pomocą rejestru PESEL. W tym celu powstał
Centralny Rejestr Podmiotów- Krajowa Ewidencja Podatników, do
którego dostęp mają organy podatkowe. W praktyce oznacza to, że
osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nie muszą zgłaszać każdej
zmiany danych, tj. nazwiska, adresu zameldowania czy numeru dowodu
osobistego.
Z
początkiem 2012r. formularz ZAP-3 zastąpił obowiązujący przez
wiele lat druk NIP-3. W tym ostatnim podatnik podawał adres
zamieszkania oraz adres zameldowania, jeśli był inny niż
zamieszkania.
Kluczowe
w omawianym temacie jest uświadomienie sobie, że pojęcie „adres
zameldowania na pobyt czasowy lub stały” wymienione w ustawie o
ewidencji ludności i dowodach osobistych jest czymś zupełnie innym
niż „miejsce zamieszkania”, o którym mowa w Ordynacji
podatkowej. Podatnicy dość często uznają te dwa pojęcia za
tożsame.
W
wielu przypadkach osoba jest np. zameldowana w Kaliszu, pracuje i
mieszka w Warszawie, ale nie dopełnia obowiązku meldunkowego.
Skutkiem tego w rejestrze PESEL figuruje pod adresem zameldowania w
Kaliszu. Mając na względzie przepisy Ordynacji podatkowej, urzędy
skarbowe nie powinny brać pod uwagę danych adresowych zawartych w
rejestrze PESEL. Należy jednak pamiętać, że składając zeznanie
roczne na formularzu PIT lub aktualizując swoje dane w urzędzie
skarbowym na formularzu ZAP-3 (np. przy okazji podawania numeru
rachunku bankowego), podatnik sam określa swoje miejsce
zamieszkania, a tym samym właściwy urząd skarbowy.
Problematyczne
jednak jest wskazanie daty, od kiedy nastąpiła zmiana miejsca
zamieszkania, ponieważ formularze PIT oraz ZAP-3 nie przewidują
pola na jej podanie. Ta data ma spore znaczenie w przypadku, gdy
podatnik zmienia rezydencję podatkową.
W
przypadku wygaśnięcia meldunku czasowego i nowy adres zamieszkania
podatnika jest taki sam jak adres zameldowania, podatnicy nie muszą
ponownie wypełniać druku ZAP-3, wystarczy wskazać właściwy adres
w rocznym rozliczeniu podatkowym, np. zeznaniu PIT-37.
Podatnik,
który wbrew obowiązkowi nie dokonuje w terminie zgłoszenia
identyfikacyjnego albo aktualizacji objętych nim danych, albo też
podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym lub niepełne
podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Źródło:
GP