Aktualność "Kiedy trzeba poinformować fiskusa o zmianie miejsca zamieszkania"
W rozliczeniach z fiskusem ważne jest miejsce zamieszkania a nie zameldowania podatnika. Każdą przeprowadzkę pod nowy adres trzeba zgłosić w skarbówce przy okazji najbliższych rozliczeń.

Podatnicy posiadający dwa meldunki- stały i czasowy- nie wiedzą, czy i jak informować o tym skarbówkę. Problem wynika z tego, że osoby fizyczne nieprowadzące firm lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami VAT w kontaktach z administracją posługują się już tylko numerem PESEL. W związku z tym fiskus zmianę danych podatników pobiera z rejestru PESEL.

Dla urzędów skarbowych istotne jest miejsce zamieszkania. Tymczasem w rejestrze PESEL umieszczane są informacje o adresach zameldowania, bez wskazania, który z nich jest adresem faktycznego zamieszkania obywatela.

Jeśli zatem podatnik ma zameldowanie na pobyt stały pod jednym adresem i zameldowanie na pobyt czasowy pod drugim, to czy musi w formularzu ZAP-3 informować fiskusa, który z adresów jest jego zamieszkaniem, a może zameldowanie czasowe jest z automatu adresem zamieszkania?

Według ekspertów podatnicy nie muszą powiadamiać urzędu skarbowego ani o stałym meldunku, ani czasowym. Muszą jedynie podawać aktualny adres zamieszkania. I co istotne, w tym celu nie trzeba składać ZAP-3. Wystarczy miejsce zamieszkania podać przy okazji składanych formularzy w skarbówce.

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Z kolei instytucja zameldowania (na pobyt stały bądź czasowy) jest kategorią prawa administracyjnego.

W szeroko rozumianym prawie podatkowym nie zdefiniowano miejsca zamieszkania, ale uregulowano wiele przepisów, które mogą okazać się bardzo pomocne. Zgodnie z art. 17 par. 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania.

Z kolei w myśl art. 45 ust.1b ustawy o PIT właściwym urzędem skarbowym, w którym podatnik jest zobowiązany złożyć roczne zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu, jest urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku. Natomiast w myśl art. 9 ust. 1d ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem VAT, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Każdy podatnik podlega obowiązkowi ewidencji. Od 1 stycznia 2012r. nie ma już obowiązku składania formularzy aktualizacyjnych. Za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez daną osobę aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym. Stosowanie przez podatników formularzy aktualizacyjnych ZAP-3 jest zatem dobrowolne.

Źródłem zasilania rejestru PESEL są organy gminy, które na mocy ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych prowadzą ewidencję ludności. W rejestrach PESEL przechowywane są m.in. informacje o adresach zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej trzech miesięcy oraz na pobyt stały.

Od 1 stycznia dane identyfikacyjne podatników są synchronizowane i aktualizowane za pomocą rejestru PESEL. W tym celu powstał Centralny Rejestr Podmiotów- Krajowa Ewidencja Podatników, do którego dostęp mają organy podatkowe. W praktyce oznacza to, że osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nie muszą zgłaszać każdej zmiany danych, tj. nazwiska, adresu zameldowania czy numeru dowodu osobistego.

Z początkiem 2012r. formularz ZAP-3 zastąpił obowiązujący przez wiele lat druk NIP-3. W tym ostatnim podatnik podawał adres zamieszkania oraz adres zameldowania, jeśli był inny niż zamieszkania.

Kluczowe w omawianym temacie jest uświadomienie sobie, że pojęcie „adres zameldowania na pobyt czasowy lub stały” wymienione w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych jest czymś zupełnie innym niż „miejsce zamieszkania”, o którym mowa w Ordynacji podatkowej. Podatnicy dość często uznają te dwa pojęcia za tożsame.

W wielu przypadkach osoba jest np. zameldowana w Kaliszu, pracuje i mieszka w Warszawie, ale nie dopełnia obowiązku meldunkowego. Skutkiem tego w rejestrze PESEL figuruje pod adresem zameldowania w Kaliszu. Mając na względzie przepisy Ordynacji podatkowej, urzędy skarbowe nie powinny brać pod uwagę danych adresowych zawartych w rejestrze PESEL. Należy jednak pamiętać, że składając zeznanie roczne na formularzu PIT lub aktualizując swoje dane w urzędzie skarbowym na formularzu ZAP-3 (np. przy okazji podawania numeru rachunku bankowego), podatnik sam określa swoje miejsce zamieszkania, a tym samym właściwy urząd skarbowy.

Problematyczne jednak jest wskazanie daty, od kiedy nastąpiła zmiana miejsca zamieszkania, ponieważ formularze PIT oraz ZAP-3 nie przewidują pola na jej podanie. Ta data ma spore znaczenie w przypadku, gdy podatnik zmienia rezydencję podatkową.

W przypadku wygaśnięcia meldunku czasowego i nowy adres zamieszkania podatnika jest taki sam jak adres zameldowania, podatnicy nie muszą ponownie wypełniać druku ZAP-3, wystarczy wskazać właściwy adres w rocznym rozliczeniu podatkowym, np. zeznaniu PIT-37.

Podatnik, który wbrew obowiązkowi nie dokonuje w terminie zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacji objętych nim danych, albo też podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym lub niepełne podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Źródło: GP

DATA PUBLIKACJI: 2012-05-22 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia