Wystawianie
faktur VAT to integralna część prowadzenia biznesu. Zasady
wystawiania faktur zostały określone w rozporządzeniu Ministra
Finansów i mówią o obowiązku zamieszczania na fakturze m.in.
prawidłowego NIP-u, zarówno swojego jak i kontrahenta.
O
ile w przypadku przedsiębiorcy współpracującego z kilkoma stałymi
klientami nie stanowi to problemu, o tyle wystawiając kilkadziesiąt
faktur miesięcznie, przedsiębiorca musi poświęcić sporo czasu na
fakturowanie.
Dodatkowo,
w przypadku nawiązania współpracy z nowym klientem należy
pamiętać, że faktyczne dane firmy mogą różnić się od
podawanych w celach marketingowych.
Błędy
na fakturze mogą być źródłem kłopotów, zarówno dla
przedsiębiorcy jak i jego klienta. Jedną z poważniejszych
konsekwencji, które ponosi przedsiębiorca w przypadku błędnie
podanego na fakturze numery NIP jest utrata prawa do odliczenia VAT-u
z tej faktury. Aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące zwrotu
VAT określają co powinna zawierać faktura dokumentująca sprzedaż.
Wśród wymienionych tam elementów znalazły się m.in.:
imiona
i nazwiska sprzedawcy i nabywcy,
dzień,
miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz data wystawienia faktury,
numer
identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.
Zatem
żeby skorzystać z prawa do odliczenia podatku w przypadku błędnie
podanych na fakturze danych pojawia się konieczność wystawienia
korekty. Jeśli błędne dane dotyczą sprzedawcy, musi on wystawić
fakturę korygującą, natomiast w sytuacji pomylenia danych nabywcy
pojawia się konieczność wystawiania noty korygującej.
Wymaga
to od przedsiębiorcy poświęcenia czasu na tworzenie dodatkowych
dokumentów korygujących błąd oraz dostarczenia ich pocztą do
klienta. W przypadku noty korygującej dodatkowo należy pamiętać o
konieczności uzyskania podpisu kontrahenta, ponieważ tylko
podpisany i zwrotnie odesłany dokument jest ważny. Zamiast skupiać
się na biznesie, przedsiębiorca koncentruje się więc na
poprawianiu błędów formalnych.
Rejestr
firm Głównego Urzędu Statystycznego to niezawodne źródło
informacji o polskich firmach, pozwalające na bezbłędną
weryfikację danych każdego przedsiębiorstwa. Łatwo przecież
sobie wyobrazić sytuację, kiedy przedsiębiorca wysyła towar do
nowego kontrahenta wraz z fakturą przelewową, wystawioną na podane
przez klienta, niesprawdzone dane.
Może
się okazać, że informacje te okażą się fałszywe, a firma do
której został wysłany towar nie istnieje. Przedsiębiorca, który
nie zweryfikował wcześniej informacji o kontrahencie, może mieć w
takiej sytuacji nie lada problem z odzyskaniem należnych mu
pieniędzy.
Weryfikacja
danych w rejestrze GUS pozwoli uniknąć takich sytuacji, może być
jednak nieco uciążliwa dla przedsiębiorcy.