Aktualność "Konsekwencje błędów na fakturze VAT "
Wystawianie faktur VAT to integralna część prowadzenia biznesu. Zasady wystawiania faktur zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów i mówią o obowiązku zamieszczania na fakturze m.in. prawidłowego NIP-u, zarówno swojego jak i kontrahenta.

O ile w przypadku przedsiębiorcy współpracującego z kilkoma stałymi klientami nie stanowi to problemu, o tyle wystawiając kilkadziesiąt faktur miesięcznie, przedsiębiorca musi poświęcić sporo czasu na fakturowanie.

Dodatkowo, w przypadku nawiązania współpracy z nowym klientem należy pamiętać, że faktyczne dane firmy mogą różnić się od podawanych w celach marketingowych.

Błędy na fakturze mogą być źródłem kłopotów, zarówno dla przedsiębiorcy jak i jego klienta. Jedną z poważniejszych konsekwencji, które ponosi przedsiębiorca w przypadku błędnie podanego na fakturze numery NIP jest utrata prawa do odliczenia VAT-u z tej faktury. Aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące zwrotu VAT określają co powinna zawierać faktura dokumentująca sprzedaż. Wśród wymienionych tam elementów znalazły się m.in.:
  • imiona i nazwiska sprzedawcy i nabywcy,
  • dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz data wystawienia faktury,
  • numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.
Zatem żeby skorzystać z prawa do odliczenia podatku w przypadku błędnie podanych na fakturze danych pojawia się konieczność wystawienia korekty. Jeśli błędne dane dotyczą sprzedawcy, musi on wystawić fakturę korygującą, natomiast w sytuacji pomylenia danych nabywcy pojawia się konieczność wystawiania noty korygującej.

Wymaga to od przedsiębiorcy poświęcenia czasu na tworzenie dodatkowych dokumentów korygujących błąd oraz dostarczenia ich pocztą do klienta. W przypadku noty korygującej dodatkowo należy pamiętać o konieczności uzyskania podpisu kontrahenta, ponieważ tylko podpisany i zwrotnie odesłany dokument jest ważny. Zamiast skupiać się na biznesie, przedsiębiorca koncentruje się więc na poprawianiu błędów formalnych.

Rejestr firm Głównego Urzędu Statystycznego to niezawodne źródło informacji o polskich firmach, pozwalające na bezbłędną weryfikację danych każdego przedsiębiorstwa. Łatwo przecież sobie wyobrazić sytuację, kiedy przedsiębiorca wysyła towar do nowego kontrahenta wraz z fakturą przelewową, wystawioną na podane przez klienta, niesprawdzone dane.

Może się okazać, że informacje te okażą się fałszywe, a firma do której został wysłany towar nie istnieje. Przedsiębiorca, który nie zweryfikował wcześniej informacji o kontrahencie, może mieć w takiej sytuacji nie lada problem z odzyskaniem należnych mu pieniędzy.

Weryfikacja danych w rejestrze GUS pozwoli uniknąć takich sytuacji, może być jednak nieco uciążliwa dla przedsiębiorcy.

Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2012-05-15 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia