Przedsiębiorcy
korzystający z usług kurierskich mogą zaliczyć je w koszty i
obniżyć podatek dochodowy. Mają także możliwość korzystnego
rozliczenia VAT.
Trudno
sobie dzisiaj wyobrazić funkcjonowanie biznesu bez wsparcia firmy
kurierskiej. W przypadku przedsiębiorstw sprzedających za
pośrednictwem internetu, szybko i rzetelnie wykonana usługa
kurierska może stanowić ich przewagę konkurencyjną- odbiorcom
zakupów w sieci zależy bowiem nie tylko na dobrej cenie, ale też
jak najszybszej dostawie. Do korzystania z usług kurierów zmuszone
są również firmy, które nie mają własnej floty transportowej
lub jest ona zbyt mała, by zapewnić bezproblemową dostawę lub
odbiór towarów- niezbędnych np. do sfinalizowania umów z
kontrahentami- trzeba dostarczyć w oryginale i w określonym
terminie, którego tradycyjna poczta nie jest w stanie zagwarantować.
Pocieszającym
faktem dla przedsiębiorców może być to, że firmowe wydatki
związane z usługami kurierskimi można zaliczyć w koszty uzyskania
przychodów, a w efekcie zmniejszyć podatek dochodowy. Należy
jednak pamiętać, że w zależności od charakteru usług
kurierskich, koszty z nimi związane należy wpisać w różne
kolumny podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). W
przypadku przedsiębiorców, którzy kupują materiały lub towary,
skorzystanie z usług kuriera w celu ich odbioru jest uznawane za
tzw. koszt uboczny związany z zakupem. Oznacza to, że powinien
zostać ujęty księgowo w kolumnie uwzględniającej właśnie takie
koszty (poz. 11 KPiR). Natomiast koszty przesyłki kurierskiej
związane ze sprzedażą towarów przez przedsiębiorcę należy
uwzględnić w kolumnie przeznaczonej do wpisywania tzw. pozostałych
kosztów (poz.13 KPiR, do której trafią także opłaty
kurierskie związane m.in. z przesyłaniem firmowych dokumentów
itp.).
Trzeba
jednak mieć na uwadze, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca wynajmuje
kuriera do sprzedawanych przez siebie towarów, ale to klient płaci
za ich transport (tak jak ma to miejsce w przypadku firm
internetowych, które wystawiają fakturę zarówno za towar, jak i
za transport przy pomocy wynajętego przez siebie kuriera), korzyść
podatkowa w postaci obniżonej podstawy opodatkowania nie wystąpi-
usługa kurierska będzie bowiem stanowiła jednocześnie koszt
uzyskania przychodu i przychód przedsiębiorcy.
Usługi
kurierskie są opodatkowane stawką 23 proc. Oznacza to, że w
przypadku zakupu takiej usługi, np. za 50 zł brutto, VAT będzie
stanowił 9,35 zł. Dla przedsiębiorców, którzy rozliczają VAT
ciężar ten jest neutralny- mogą bowiem taką kwotę odliczyć. Gdy
dokonują sprzedaży towarów, koszt usługi kurierskiej powinien być
doliczony do ceny i opodatkowany według stawki, jaką opodatkowany
jest sprzedawany towar. Wynika to z zasad dotyczących ustalania
podstawy opodatkowania, czyli obrotu. Należy do niego wliczyć
również koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania,
transportu czy ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę (lub
usługodawcę) od nabywcy (lub usługobiorcy).
Takie
też stanowisko przedstawił Minister Finansów w wydanej przez
Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji (z dnia 11
sierpnia 2011 r., nr IBPP1/443-779/11/BM).
Gdy
jednorazowo sprzedajemy towary (usługi) opodatkowanie według
różnych stawek, np. 23 proc. i 5 proc. należy najpierw koszt
transportu (w tym przypadku usługi kurierskiej) podzielić
proporcjonalnie do udziału w sprzedawanych towarach (usługach), a
następnie zastosować stawkę właściwą dla danych towarów we
właściwej proporcji. Przykładowo, jeśli 70 proc. dostawy stanowią
książki opodatkowane stawką 5 proc. kosztu transportu należy
zastosować stawkę 5 proc., a do 30 proc.- stawkę 23 proc.
Przedsiębiorca korzysta więc na tym, że nie musi do całości
sprzedaży stosować wyższej, 23-proc. stawki VAT, przewidzianej
standardowo dla usług kurierskich.
źródło: money.pl