Mimo
iż podczas zawieszenia działalności gospodarczej może powstać
przychód np. w związku ze sprzedażą firmowego samochodu, to
jednak obowiązek odprowadzenia zaliczki ulega zawieszeniu.
Prawo
do zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej na okres od 30
dni do 24 miesięcy przysługuje tylko przedsiębiorcom
niezatrudniającym pracowników. Ponadto, w przypadku spółki
cywilnej warunkiem koniecznym dla skutecznego zawieszenia jej
działalności jest zawieszenie działalności przez wszystkich
wspólników.
W
czasie zawieszenia działalności, przedsiębiorca nie może
wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących
przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Może jednak
np. sprzedawać własne środki trwałe. To dość istotna
informacja, gdyż przychodem z działalności gospodarczej, zgodnie z
ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest również
sprzedaż wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością
gospodarczą m.in. środków trwałych, ujętych w ewidencji środków
trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W takiej
sytuacji, gdy przedsiębiorca po zawieszeniu działalności
gospodarczej wyzbędzie się np. samochodu wpisanego do w/w
ewidencji, powstanie u niego przychód z działalności gospodarczej.
I tu istotne jest zawieszenie obowiązku wpłacania zaliczek na
podatek dochodowy.
W
przypadku czasowego zawieszenia prowadzenia działalności
gospodarczej zasadniczo przedsiębiorca nie uzyskuje przychodów.
Jest on więc zwolniony z obowiązku wpłacania zaliczek na podatek
dochodowy. Warto przy tym zauważyć, że to zwolnienie obowiązuje
jedynie przez okres objęty wspomnianym zawieszeniem. Wspólnicy
spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki
komandytowo-akcyjnej, która zawiesiła wykonywanie działalności
gospodarczej muszą pamiętać, żeby zawiadomić fiskusa o okresie
zawieszenia. Mają na to 7 dni od złożenia wniosku o wpis
informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.
Jest to warunek konieczny by skorzystać ze zwolnienia z obowiązku
wpłaty zaliczek na podatek dochodowy.
Ważne
jest by wraz ze wznowieniem prowadzenia działalności gospodarczej,
podatnik automatycznie powraca do obowiązku wpłacania na rzecz
organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy. Wynika to
bezpośrednio z art. 44 ust. 13 ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym po
okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnicy
są zobowiązani wpłacać zaliczki według zasad sprzed okresu
zawieszenia działalności gospodarczej.
W
sytuacji, kiedy obowiązek podatkowy od niektórych przychodów
powstał w okresie zawieszenia działalności firmy (np. wspomniana
wcześniej sprzedaż środków trwałych albo odsetki od środków na
rachunkach bankowych związanych z działalnością), to chociaż w
okresie zawieszenia działalności korzysta się z zawieszenia
obowiązku wpłaty zaliczek, to należy pamiętać by potem rozliczyć
uzyskane przychody. Zaliczka za ten okres zostanie wykazana i
rozliczona w rocznym zeznaniu podatkowym lub też odprowadzona razem
z zaliczką za pierwszy miesiąc czy kwartał po wznowieniu
działalności gospodarczej.
Źródło:
money.pl