W
przypadku zagranicznego kontrahenta posiadanie certyfikatu rezydencji
jest koniecznością, gdyż pozwala na obniżenie podatku lub
zwolnienie polskiego płatnika z obowiązku odprowadzenia podatku od
wypłat dokonywanych na rzecz takiego kontrahenta.
Za
certyfikat rezydencji podatkowej uznaje się zaświadczenie o miejscu
zamieszkania lub też siedzibie podatnika (w przypadku osób
prawnych) wydane dla celów podatkowych przez właściwy organ
administracji podatkowej państwa. W związku z tym, iż certyfikat
rezydencji jest dokumentem urzędowym, wydawanym przez właściwy
organ administracji publicznej, potwierdzający określone fakty lub
stan prawny, dokumentuje wyłącznie stan przeszły i teraźniejszy.
Oznacza to, że nie może być wystawiony na przyszłość, tzn.
określać rezydencji podatkowej w dacie późniejszej niż
wystawienie certyfikatu.
Ponadto
regulacje zawarte w Ordynacji Podatkowej stanowią podstawę do
wystawienia certyfikatu rezydencji przez polskie organy podatkowe.
Zgodnie z zapisem artykułu 306l wspomnianego aktu prawnego, stosowne
zaświadczenie wydawane jest na wniosek podatnika.
Należy
jednak pamiętać, że mimo iż przepisy prawa podatkowego regulują
tylko podstawowe pojęcie certyfikatu rezydencji podatkowej, nie
wskazując przy tym ani na jego treść ani w jakim trybie powinien
zostać wydany ten dokument, jest on niezwykle ważny. Umożliwia
bowiem zwolnienie polskiego płatnika z poboru podatku.
Na
podstawie przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
płatnik nie pobiera zryczałtowanego podatku w Polsce w ogóle bądź
też pobiera go w niższej stawce wynikającej z ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych. Możliwe jest to jednakże tylko pod
warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca
zamieszkania, siedziby podatnika, będącego odbiorcą płatności,
na podstawie uzyskanego od niego certyfikatu rezydencji.
Ustawy
podatkowe szczegółowo określają sytuacje, w których trzeba
posiadać taki dokument. Ustawa o PIT wymaga certyfikatu w przypadku
uzyskania dochodów (przychodów) wymienionych w art. 29 ust.
1, art. 30a ust. 1 pkt 1-5 i art. 30b ust. 1.
Znajdują się tam m.in. przychody z osobiście wykonywanej
działalności naukowej, trenerskiej, oświatowej, publicystycznej,
przychody z tytułu uprawiania sportu, stypendia sportowe.
Organy
podatkowe zaczynają jednak wymagać, by płatnik uzyskał certyfikat
potwierdzający rezydencję podatkową kontrahenta na moment
dokonywania na jego rzecz wypłat (interpretacja
IPPB4/415-614/11-2/SP).
Certyfikat
jest wydawany za okres, który już minął, czyli w momencie
otrzymania certyfikatu od kontrahenta, urząd potwierdza, że
kontrahent jest rezydentem na dzień wydania certyfikatu i w okresie
poprzedzającym tę datę. Jeżeli dokonamy przelewu w lutym 2012r.,
a certyfikat został wydany w styczniu 2012r., to istnieje ryzyko
zakwestionowania przez urząd tej płatności (ryzyko niepotrącania
podatku u źródła), ponieważ zgodnie z najnowszymi interpretacjami
powinniśmy dysponować certyfikatem obejmującym datę płatności,
czyli wydanym po dokonaniu płatności. Oznacza to, że powinniśmy
ściągać certyfikat za każdym razem gdy dokonamy zapłaty.
Dotychczas przeważało stanowisko, że certyfikat jest ważny w roku
jego wydania, chyba że z treści certyfikatu wynikało inaczej.
Polskie
organy podatkowe przyjmują, że niezbędne jest posiadanie
papierowego oryginału wystawionego certyfikatu rezydencji albo jego
kopii poświadczonej notarialnie. W każdym razie w szczególnych
sytuacjach wystarczający jest certyfikat otrzymany drogą
elektroniczną.
Podatnik
musi pamiętać, że zaświadczenie wydaje się zazwyczaj w języku
obowiązującym w danym państwie, co sprawia, że w razie kontroli
koniecznym będzie dokonanie tłumaczenia przysięgłego danego
certyfikatu. Ponadto, ze względu na fakt, że oryginał certyfikatu
rezydencji bądź też jego notarialnie potwierdzony odpis, mogą
stanowić dowód jego istnienia. Takim powodem nie jest zatem samo
tłumaczenie. Należy legitymować się zarówno tłumaczeniem, jak
również oryginałem dokumentu.
Organy
podatkowe danego państwa przez wydanie certyfikatu wskazują
rezydencję podatkową podatnika. Wzór dokumentu wydawanego przez
polskie organy podatkowe zawiera stwierdzenie, że dany podmiot
posiada siedzibę w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi
podatkowemu w rozumieniu umowy między rządem RP a danym państwem
związanym umową w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W
niektórych przypadkach może również zostać określony czas, w
którym będzie obowiązywał ze wszystkimi wynikającymi z niego
konsekwencjami.
Źródło:
money.pl