Aktualność "Czy pusta koperta to rozwiązanie?"
Urzędy skarbowe odbierają coraz więcej pustych kopert. W przypadku wielu podatników jest to celowe działanie. Mają oni nadzieję, że uda im się wykorzystać panujący w urzędzie chaos i wyeliminować z obrotu prawnego prawidłową decyzję podatkową.

Metoda nie jest skomplikowana. Podatnik wysyła do urzędu skarbowego, który prowadzi przeciw niemu postępowanie podatkowe, pustą kopertę, w której rzekomo jest zawiadomienie o zmianie adresu do doręczeń. Następnie podatnik nie odbiera listu z urzędu z decyzją i twierdzi, że fiskus zgubił to zawiadomienie i wysłał decyzję na niewłaściwy adres. W rezultacie oznacza to, że decyzja nigdy nie została prawidłowo doręczona, czyli nie weszła do obrotu prawnego. W takim przypadku jest ona nieważna, czyli traktowana tak jakby nigdy nie została wydana. Co ważne, skuteczność tej metody potwierdziły już sądy. Jedno z orzeczeń NSA (sygn. akt I FSK 655/10) mówi, że jeżeli urząd skarbowy nie prowadził starannie dokumentacji sprawy, to podatnik mógł wyeliminować z obrotu decyzję, gdy twierdził, że przesłał informacje o zmianie adresu zamieszkania.

W obliczu takiego obrotu zdarzeń, fiskus musi starannie prowadzić dokumentację sprawy, w tym również zadbać o odnotowanie faktu dostarczenia do urzędu pustej przesyłki.

Podczas postępowania podatkowego organ podatkowy pisma, postanowienia i decyzje doręcza stronie pod wskazany przez nią adres. Jeśli adres ulegnie zmianie w trakcie postępowania, podatnik ma obowiązek powiadomić o tym organ. W przeciwnym razie doręczenie pism pod stary adres będzie skuteczne.

Wątpliwości co do faktu zawiadomienia organu o zmianie adresu należy rozstrzygać na korzyść podatnika jedynie w przypadku zaniedbań ze strony fiskusa. Trzeba pamiętać, że samo przesłanie pustej koperty do organu podatkowego bez żadnego pisma w środku nie spowoduje powstania wątpliwości co do faktu, czy strona zawiadomiła o zmianie swego adresu czy też nie.

Wystarczy, że organ podatkowy zarejestruje w aktach sprawy samą kopertę z adnotacją, że żadne pismo nie wpłynęło. W takiej sytuacji, nawet gdyby z treści nadania listu wynikało, że w kopercie jest zawiadomienie o zmianie adresu, to nie można domniemywać, że organ podatkowy otrzymał je wraz z jej otwarciem. Żaden z przepisów Ordynacji podatkowej nie stanowi podstawy do istnienia tego rodzaju domniemania.

Przyjęcie takiego założenia prowadziłoby do tego, że również organy podatkowe wysyłałyby puste koperty, twierdząc, że są w nich pisma do strony, co byłoby absurdem.

Trudno mówić o wykorzystywaniu luki w przepisach czy wątpliwości interpretacyjnych, gdy działanie podatnika jest świadome i ma na celu późniejsze podniesienie zarzutu zagubienia pisma informującego o zmianie adresu i skierowaniu przez organ podatkowy decyzji na niewłaściwy adres. Jest to zwyczajnie nieuczciwe.

Eksperci zgadzają się ze sobą, że opisane działania podatników mogą się okazać skuteczne, tylko jeżeli organ podatkowy zaniedba prowadzenia rzetelnej dokumentacji. W przypadku otrzymania pustej koperty- czy to w wyniku błędu, czy też świadomego działania, organ podatkowy winien starać się wyjaśnić sytuację, a następnie sporządzić stosowną dokumentację potwierdzającą, że nie otrzymał pisma nadanego przez podatnika.

Gdyby organ podatkowy prowadzący postępowanie odnotował w dokumentacji poczty przychodzącej fakt otrzymania pustej koperty, a następnie urzędnik prowadzący sprawę potwierdziłby w dokumentacji prowadzonej w tym postępowaniu fakt jej otrzymania, sporządzając odpowiednią notatkę w tym zakresie, nie byłoby żadnych podstaw do kwestionowania przez podatnika prawidłowości doręczenia decyzji w trybie zastępczym.

Jednoznaczne wykazanie i udokumentowanie przez organ podatkowy w materiale dochodowym zebranym w trakcie postępowania, że podatnik dostarczył pustą kopertę, nie spowodowałby uchylenia decyzji urzędu skarbowego przez sąd.

Organ podatkowy prowadzący postępowanie nie ma żadnych dodatkowych obowiązków w przypadku dostarczenia takiej przesyłki ponad te wynikające z prawidłowego udokumentowania zaistniałego zdarzenia. Organ nie ma też żadnych podstaw do prowadzenia jakiejkolwiek korespondencji z podatnikiem mającej na celu wyjaśnienie faktu otrzymania pustej koperty.

Jeśli ktoś przez swoją niestaranność nie dopełnia pewnych czynności w trakcie postępowania podatkowego lub popełnia błędy, to na fiskusie nie ciążą żadne dodatkowe rygory. Nie ma on obowiązku informowania podatnika o błędach lub uchybieniach popełnianych przez niego w trakcie prowadzonego postępowania.

Przepisy Ordynacji podatkowej wskazują, że organ podatkowy ma obowiązek podejmować wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego rozpatrywanego w postępowaniu podatkowym, a także zbierać i w sposób wyczerpujący rozpatrywać cały materiał dowodowy przed wydaniem decyzji podatkowej.

Podjecie odpowiednich czynności w wielu przypadkach w praktyce uniemożliwi nieuczciwym podatnikom skuteczne formułowanie w przyszłości zarzutów naruszenia przez organ zasad postępowania podatkowego, a w konsekwencji również prób eliminacji z obrotu prawnego rozstrzygnięć, których chcieliby oni uniknąć. Należy pamiętać, że karty w aktach sprawy są układane chronologicznie, a każda z nich jest opatrzona kolejnym numerem.

Źródło: GP

DATA PUBLIKACJI: 2012-02-09 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia