Zdecydowanie
łatwiej, niż zakładać własną fundację, jest założyć
subkonto w już działającej organizacji pożytku publicznego. Jest
o co walczyć, bo rokrocznie kwoty przekazywane przez podatników na
pomoc innym rosną.
Do
końca lutego pracodawcy mają czas na przekazanie pracownikom
informacji PIT-11 o zaliczkach na podatek dochodowy i wówczas sezon
rozliczeń rozpocznie się na dobre. Według danych opublikowanych
przez Ministerstwo Finansów, w 2011r. (podatek za 2010r.) najwięcej
(ponad 88 mln zł) zyskała Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą”.
Następna na liście dostała już znacznie mniej, ale i tak było to
prawie 10 mln zł.
Wraz
z liczbą przekazujących 1% podatku wzrasta również kwota
wsparcia. W 2011r. było to 400,2 mln zł, a w sumie do 2004r.- 918
mln zł.
Osoby
potrzebujące pomocy czy chcące zaangażować się w działalność
charytatywną, mają do wyboru dwie możliwości- mogą same założyć
organizację pożytku publicznego, albo przyłączyć się do
organizacji już funkcjonującej. Pierwszy wariant jest dla
najbardziej zdeterminowanych, bo założenie własnej fundacji czy
stowarzyszenia to skomplikowane przedsięwzięcie, które wymaga
cierpliwości i pomocy doświadczonego prawnika. Wśród procedur
rejestracyjnych można wymienić m.in. konieczność zebrania co
najmniej 15 osób, które chcą utworzyć stowarzyszenie, podjęcie
uchwały o powołaniu organizacji, wyborze komitetu założycielskiego,
uchwaleniu statutu i ewentualnie powołaniu zarządu i komisji
rewizyjnej. Następnie komitet założycielski składa wniosek
(złożony z formularzy urzędowych i innych dokumentów oraz
załączników) o rejestrację stowarzyszenia do Krajowego Rejestru
Sądowego.
Do
założenia fundacji konieczny jest fundator, który przeznaczy
majątek na publicznie użyteczny cel, czyli powoła fundusz
założycielski. Należy również przygotować akt fundacyjny w
formie notarialnej i również złożyć wniosek rejestracyjny do
KRS. Aby fundacja czy stowarzyszenie uzyskały status organizacji
pożytku publicznego, muszą działać co najmniej 2 lata i spełnić
szereg innych warunków i złożyć wniosek o nadanie takiego statusu
do KRS. A gdy pokonamy formalności związane z rejestracją
przychodzi moment na obowiązki związane z funkcjonowaniem fundacji
czy stowarzyszenia. Tu pojawiają się kolejne formalności, m.in.
konieczność składania sprawozdań merytorycznych czy finansowych.
Wszystkie
te procedury sprawiają, że osoby, które potrzebują pomocy
finansowej zazwyczaj przyłączają się do już działających
organizacji pożytku publicznego. Co ciekawe, taki status mogą mieć
nie tylko fundacje i stowarzyszenia, ale też szkoły publiczne czy
kluby sportowe.
Przyłączając
się do istniejącej organizacji pożytku publicznego zazwyczaj
otrzymuje się specjalne subkonto, na które potem trafia pomoc dla
konkretnej osoby. Podatnicy chcący wesprzeć daną inicjatywę 1%
podatku, będą musieli w swoim zeznaniu podać numer ewidencyjny
oraz imię i nazwisko podopiecznego. Nie ma przy tym żadnych
ograniczeń ustawowych, które wymagałyby zarejestrowania w wybranej
organizacji (utworzenia subkonta) w roku, za który jest dokonywane
rozliczenie podatkowe. Nie jest również określony minimalny czas
posiadania subkonta.
W
rzeczywistości jednak uzyskanie subkonta w fundacji czy
stowarzyszeniu zajmuje trochę czasu i wcale nie jest proste, choć z
pewnością mniej skomplikowane niż zakładanie własnej organizacji
pożytku publicznego.
Niezbędne
dokumenty i warunki, jakie trzeba spełnić wskazują same
organizacje. Zazwyczaj trzeba przesłać podanie z prośbą o
założenie subkonta, np. wraz z opisem choroby kandydata na
podopiecznego. Trzeba liczyć się z koniecznością załączenia
oryginału zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego chorobę czy
też orzeczenie o niepełnosprawności (może być kopia). Taka
organizacja oczekuje również informacji o dochodach w rodzinie
(zaświadczenie lub oświadczenie), chociaż wysokie dochody nie
wykluczają rejestracji. Podstawowe znaczenie ma sam podopieczny i
jego potrzeby. Warto również dołączyć zdjęcie (przez niektóre
organizacje jest to wymagane). Możemy również dostać od wybranej
organizacji do wypełnienia deklaracje czy porozumienie. Dobrze
wcześniej ustalić jak długo zajmie rejestracja. Wpływ na to ma
poprawność i kompletność dokumentacji, a także liczba aplikacji.
Dokumenty można przesłać tradycyjnie pocztą lub przez internet.
Niestety
nie w każdej fundacji utworzymy subkonto. W niektórych wpłaty 1%
są dokonywane na konto fundacji, która później udziela wsparcia
finansowego swoim podopiecznym.
Źródło:
GP