Aktualność "Jak walczyć o 1% podatku"
Zdecydowanie łatwiej, niż zakładać własną fundację, jest założyć subkonto w już działającej organizacji pożytku publicznego. Jest o co walczyć, bo rokrocznie kwoty przekazywane przez podatników na pomoc innym rosną.

Do końca lutego pracodawcy mają czas na przekazanie pracownikom informacji PIT-11 o zaliczkach na podatek dochodowy i wówczas sezon rozliczeń rozpocznie się na dobre. Według danych opublikowanych przez Ministerstwo Finansów, w 2011r. (podatek za 2010r.) najwięcej (ponad 88 mln zł) zyskała Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą”. Następna na liście dostała już znacznie mniej, ale i tak było to prawie 10 mln zł.

Wraz z liczbą przekazujących 1% podatku wzrasta również kwota wsparcia. W 2011r. było to 400,2 mln zł, a w sumie do 2004r.- 918 mln zł.

Osoby potrzebujące pomocy czy chcące zaangażować się w działalność charytatywną, mają do wyboru dwie możliwości- mogą same założyć organizację pożytku publicznego, albo przyłączyć się do organizacji już funkcjonującej. Pierwszy wariant jest dla najbardziej zdeterminowanych, bo założenie własnej fundacji czy stowarzyszenia to skomplikowane przedsięwzięcie, które wymaga cierpliwości i pomocy doświadczonego prawnika. Wśród procedur rejestracyjnych można wymienić m.in. konieczność zebrania co najmniej 15 osób, które chcą utworzyć stowarzyszenie, podjęcie uchwały o powołaniu organizacji, wyborze komitetu założycielskiego, uchwaleniu statutu i ewentualnie powołaniu zarządu i komisji rewizyjnej. Następnie komitet założycielski składa wniosek (złożony z formularzy urzędowych i innych dokumentów oraz załączników) o rejestrację stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego.

Do założenia fundacji konieczny jest fundator, który przeznaczy majątek na publicznie użyteczny cel, czyli powoła fundusz założycielski. Należy również przygotować akt fundacyjny w formie notarialnej i również złożyć wniosek rejestracyjny do KRS. Aby fundacja czy stowarzyszenie uzyskały status organizacji pożytku publicznego, muszą działać co najmniej 2 lata i spełnić szereg innych warunków i złożyć wniosek o nadanie takiego statusu do KRS. A gdy pokonamy formalności związane z rejestracją przychodzi moment na obowiązki związane z funkcjonowaniem fundacji czy stowarzyszenia. Tu pojawiają się kolejne formalności, m.in. konieczność składania sprawozdań merytorycznych czy finansowych.

Wszystkie te procedury sprawiają, że osoby, które potrzebują pomocy finansowej zazwyczaj przyłączają się do już działających organizacji pożytku publicznego. Co ciekawe, taki status mogą mieć nie tylko fundacje i stowarzyszenia, ale też szkoły publiczne czy kluby sportowe.

Przyłączając się do istniejącej organizacji pożytku publicznego zazwyczaj otrzymuje się specjalne subkonto, na które potem trafia pomoc dla konkretnej osoby. Podatnicy chcący wesprzeć daną inicjatywę 1% podatku, będą musieli w swoim zeznaniu podać numer ewidencyjny oraz imię i nazwisko podopiecznego. Nie ma przy tym żadnych ograniczeń ustawowych, które wymagałyby zarejestrowania w wybranej organizacji (utworzenia subkonta) w roku, za który jest dokonywane rozliczenie podatkowe. Nie jest również określony minimalny czas posiadania subkonta.

W rzeczywistości jednak uzyskanie subkonta w fundacji czy stowarzyszeniu zajmuje trochę czasu i wcale nie jest proste, choć z pewnością mniej skomplikowane niż zakładanie własnej organizacji pożytku publicznego.

Niezbędne dokumenty i warunki, jakie trzeba spełnić wskazują same organizacje. Zazwyczaj trzeba przesłać podanie z prośbą o założenie subkonta, np. wraz z opisem choroby kandydata na podopiecznego. Trzeba liczyć się z koniecznością załączenia oryginału zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego chorobę czy też orzeczenie o niepełnosprawności (może być kopia). Taka organizacja oczekuje również informacji o dochodach w rodzinie (zaświadczenie lub oświadczenie), chociaż wysokie dochody nie wykluczają rejestracji. Podstawowe znaczenie ma sam podopieczny i jego potrzeby. Warto również dołączyć zdjęcie (przez niektóre organizacje jest to wymagane). Możemy również dostać od wybranej organizacji do wypełnienia deklaracje czy porozumienie. Dobrze wcześniej ustalić jak długo zajmie rejestracja. Wpływ na to ma poprawność i kompletność dokumentacji, a także liczba aplikacji. Dokumenty można przesłać tradycyjnie pocztą lub przez internet.

Niestety nie w każdej fundacji utworzymy subkonto. W niektórych wpłaty 1% są dokonywane na konto fundacji, która później udziela wsparcia finansowego swoim podopiecznym.

Źródło: GP

DATA PUBLIKACJI: 2012-02-07 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia