Aktualność "VAT należy zapłacić także z pustej faktury"
Poważnym problemem jest wystawienie faktury, która nie dokumentuje faktycznie wykonanej transakcji. Jeżeli faktura zostanie wprowadzona do obrotu prawnego, podatek w niej wykazany trzeba wpłacić na konto urzędu. Jednocześnie taka faktura nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego w niej wykazanego.

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani do sporządzania dokumentacji obrazującej zaistniałe zdarzenia gospodarcze, w szczególności transakcje sprzedaży. Podatnicy podatku od towarów i usług w tym celu wystawiają faktury VAT. Stanowią one dowód księgowy, na podstawie którego jest obliczana wysokość zobowiązania wobec fiskusa.

Niestety dość często zdarzają się różnego rodzaju pomyłki. W zależności od tego, czym skutkuje błędny zapis dokonuje się stosownych korekt. Jednakże co w sytuacji, gdy wystawiona faktura wskazuje zdarzenia gospodarczego, które nie miało miejsca w rzeczywistości?

Jeśli na wystawionej fakturze zostanie zawarta kwota podatku- automatycznie powstaje zobowiązanie z tytułu podatku od towarów i usług względem organu podatkowego. Bez znaczenia pozostaje fakt, że ten dokument nie stanowi potwierdzenia realnej transakcji. To stanowisko zaprezentowano w wielu interpretacjach podatkowych. Jako przykład można podać wyrok WSA w Bydgoszczy o sygnaturze I SA/Bd 901/09, z którego jednoznacznie wynika, że dla powstania obowiązku podatkowego nie jest niezbędne zaistnienie sprzedaży, lecz wystarczy wystawienie faktury z kwotą podatku.

Warto podkreślić, że nie w każdym przypadku zapłata podatku wykazanego na pustej fakturze jest konieczna. Wszystko zależy od tego, czy faktura została wprowadzona do obiegu. Tylko dokument sporządzony, który nie został wprowadzony do obrotu prawnego, nie stanowi podstawy do zapłaty podatku. Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej o sygnaturze akt IPPP2/443-17/10-2/MM.

Dokonując analizy obowiązków podatnika wynikających z faktur, trzeba pamiętać, że deklaracje VAT nie uwzględniają pustych faktur. Skutkuje to tym, że należna kwota podatku, wynikająca z tych dokumentów powinna zostać uiszczona w terminie do 25. dnia następnego miesiąca. Wartość ta nie podlega rozliczeniu podatkowemu z uwzględnieniem podatku naliczonego. Dodatkowo, w deklaracjach VAT nie należy wykazywać ewentualnych faktur korygujących wystawionych do faktur określanych jako puste. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej nie stanowi w tym przypadku podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie. Jest to wynik tego, że obowiązek zapłaty podatku wykazanego w fakturze jest niejako oderwany od regulacji dotyczących obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego. Wystawienie przez podatnika faktury korygującej uprawnia do zwrócenia się do właściwego miejscowego urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty pod warunkiem wcześniejszej zapłaty podatku.

Poza tym istotne jest, że podatek wykazany na fakturach niedokumentujących rzeczywistej sprzedaży nie podlega odliczeniu. Wynika to wprost z zapisu artykułu art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego wystawione faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane nie stanowią podstawy do obniżenia należnego podatku.

Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2012-01-26 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia