Aktualność "Których terminów należy pilnować"
Sporo terminów dotyczy systematycznie wpłacanych kwot, np. VAT czy podatek dochodowy. Są jednak czynności, które zdarzają się zupełnie sporadycznie, a również rodzą obowiązek zapłaty podatku w określonym terminie.

VAT do 25 każdego miesiąca, karta podatkowa do siódmego, PCC- 14 dni. Terminy płatności podatków, gdy zobowiązanie powstaje z mocy prawa (podatki dochodowe, VAT, PCC) są określone w poszczególnych ustawach. Jeżeli podatek jest ustalany przez organ podatkowy w drodze decyzji (np. podatek od spadków i darowizn), na uregulowanie należności pozostaje 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Jeśli ostatni dzień na uregulowanie podatku wypada w dzień ustawowo wolny od pracy lub w sobotę, to płatności można dokonać w pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Niewypłacenie podatku w terminie to nie tylko odsetki za opóźnienie, ale też możliwość poniesienia odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe (w 2012r. najniższa grzywna za wykroczenie skarbowe wyniesie 150 zł, a najwyższa 30 tys. zł).

Przedsiębiorcy rozliczający się według skali podatkowej i podatku liniowego oraz osoby osiągające dochody z najmu lub dzierżawy wpłacają w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczkę wpłaca się do 20 dnia miesiąca po kwartale, za który jest uiszczana zaliczka.

Od tego roku przedsiębiorcy nie muszą już wpłacać fiskusowi w grudniu podwójnej zaliczki na podatek (zaliczka za listopad pomnożona przez dwa) na poczet zaliczki za grudzień- podatek za ostatni miesiąc roku (lub ostatni kwartał w przypadku opłacających podatek kwartalnie) wpłaca się do 20 stycznia, chyba że do tego czasu zostanie złożone zeznanie podatkowe i tym samym cały roczny podatek zostanie rozliczony już w PIT-36 lub 36-L.

To nie oznacza, że zmienił się termin składania PITów przez przedsiębiorców- 20 stycznia to tylko nowa opcja, bowiem prowadzący działalność w dalszym ciągu mogą składać roczne zeznanie podatkowe do 30 kwietnia. I jest to już termin nieprzekraczalny, także dla zwykłych podatników, zatrudnionych np. na etacie.

Także ryczałtowcy są zobowiązani wpłacać podatek do 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (za kwartał do 20 dnia miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony). Ryczałt za grudzień i ostatni kwartał należy wpłacić w terminie złożenia zeznania, czyli do 31 stycznia następnego roku.

Dla przedsiębiorców, którzy wybrali opodatkowanie kartą podatkową, terminem wpłaty jest 7 dzień każdego miesiąca (wpłat w tym czasie dokonują za ubiegły miesiąc). Również w tej formie opodatkowania wyjątek stanowi grudzień, za który wpłaty należy dokonać do 28 grudnia danego roku.

Podatnicy VAT składają deklarację i wpłacają podatek do 25 dnia następnego miesiąca. Przedsiębiorcy inni niż tzw. mali podatnicy, którzy wybrali kwartalne rozliczenia muszą jednak wpłacać zaliczki za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału. W tej sytuacji miesięczne zaliczki wpłaca się do 25 dnia następnego miesiąca w wysokości 1/3 kwoty podatku wykazanego w deklaracji za poprzedni kwartał. Za trzeci miesiąc zaliczki się nie wpłaca, lecz rozlicza w składanej deklaracji.

Osoby fizyczne składają informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru. Muszą to zrobić w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego (np. kupno lub sprzedaż nieruchomości). Oznacza to, że np. osoba fizyczna, kupując nieruchomość 3 stycznia, powinna przekazać informację do 17 stycznia.

Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji urząd skarbowy (właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości). Podatek płaci się ratalnie, w terminach do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Warto wiedzieć, że obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia następnego miesiąca, po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku, np. w przypadku nieruchomości zakupionej 3 stycznia 2012r., obowiązek podatkowy powstanie od 1 lutego 2012r.

Osoby prawne, jednostki organizacyjne i spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe muszą złożyć deklaracje na dany rok do 31 stycznia. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, np. zakup nieruchomości został dokonany w marcu, deklarację taką składają w terminie do 14 dni od okoliczności uzasadniającej powstanie tego obowiązku.

Te jednostki wpłacają obliczony w deklaracji podatek w ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego. Jeśli zatem nabycie nieruchomości nastąpiło w trakcie roku, trzeba taką proporcję obliczyć. Wpłat dokonuje się do 15 każdego miesiąca. Wyjątek stanowi styczeń, za który należy zapłacić do 31 stycznia. Jest to nowy termin obowiązujący od tego roku. Wcześniej podatek za styczeń należało wpłacić do 15 stycznia danego roku.

Podatek od środków transportu płaci się w dwóch ratach. Podatek jest płacony w oparciu o złożoną deklarację roczną, do 15 lutego danego roku. Jeśli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, z fiskusem należy się rozliczyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym środek transportu został zarejestrowany w Polsce, a w przypadku nabycia środka transportu zarejestrowanego- od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym został nabyty.

Podatek od środków transportu jest płatny w dwóch ratach: do 15 lutego i do 15 września. Jeżeli obowiązek powstał po 1 lutego, a przed 1 września, podatek jest płatny w dwóch ratach:
  • w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego- I rata,
  • do 15 września danego roku- II rata.
Natomiast gdy obowiązek podatkowy powstał od 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Również w tym przypadku trzeba wyliczyć proporcję (uwzględniając liczbę miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy), jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku.

Ci, którzy nabyli w drodze czynności cywilnoprawnej, z którą związana jest konieczność zapłaty podatku (np. zakup rzeczy ruchomej o wartości powyżej 1000zł), powinny złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych i zapłacić podatek. Mają na to 14 dni (ustawa szczegółowo określa od kiedy liczy się ten czas, w zależności od tego, co jest przedmiotem takiej czynności).

Nie składa się deklaracji i nie wpłaca podatku, gdy czynność jest dokonana w formie aktu notarialnego. W takiej sytuacji to notariusz pobierze podatek i wpłaci go do urzędu skarbowego.

Podatnicy podatku od spadków i darowizn składają zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych do urzędu skarbowego. Mają na to miesiąc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Obowiązek powstaje np. przy nabyciu w drodze dziedziczenia- z chwilą przejęcia spadku, bądź przy nabyciu w drodze darowizny- z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy- z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia.

Złożenie zeznania wszczyna postępowania podatkowe, zakończone wydaniem decyzji, w której zostanie ustalona wysokość podatku. Wpłaty należy dokonać w ciągu 14 dni do jej doręczenia.

Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2012-01-19 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia