Sporo
terminów dotyczy systematycznie wpłacanych kwot, np. VAT czy
podatek dochodowy. Są jednak czynności, które zdarzają się
zupełnie sporadycznie, a również rodzą obowiązek zapłaty
podatku w określonym terminie.
VAT
do 25 każdego miesiąca, karta podatkowa do siódmego, PCC- 14 dni.
Terminy płatności podatków, gdy zobowiązanie powstaje z mocy
prawa (podatki dochodowe, VAT, PCC) są określone w poszczególnych
ustawach. Jeżeli podatek jest ustalany przez organ podatkowy w
drodze decyzji (np. podatek od spadków i darowizn), na uregulowanie
należności pozostaje 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Jeśli
ostatni dzień na uregulowanie podatku wypada w dzień ustawowo wolny
od pracy lub w sobotę, to płatności można dokonać w pierwszy
dzień roboczy po tym dniu. Niewypłacenie podatku w terminie to nie
tylko odsetki za opóźnienie, ale też możliwość poniesienia
odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe (w 2012r. najniższa
grzywna za wykroczenie skarbowe wyniesie 150 zł, a najwyższa 30
tys. zł).
Przedsiębiorcy
rozliczający się według skali podatkowej i podatku liniowego oraz
osoby osiągające dochody z najmu lub dzierżawy wpłacają w ciągu
roku zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczkę wpłaca się do 20 dnia
miesiąca po kwartale, za który jest uiszczana zaliczka.
Od
tego roku przedsiębiorcy nie muszą już wpłacać fiskusowi w
grudniu podwójnej zaliczki na podatek (zaliczka za listopad
pomnożona przez dwa) na poczet zaliczki za grudzień- podatek za
ostatni miesiąc roku (lub ostatni kwartał w przypadku opłacających
podatek kwartalnie) wpłaca się do 20 stycznia, chyba że do tego
czasu zostanie złożone zeznanie podatkowe i tym samym cały roczny
podatek zostanie rozliczony już w PIT-36 lub 36-L.
To
nie oznacza, że zmienił się termin składania PITów przez
przedsiębiorców- 20 stycznia to tylko nowa opcja, bowiem prowadzący
działalność w dalszym ciągu mogą składać roczne zeznanie
podatkowe do 30 kwietnia. I jest to już termin nieprzekraczalny,
także dla zwykłych podatników, zatrudnionych np. na etacie.
Także
ryczałtowcy są zobowiązani wpłacać podatek do 20 każdego
miesiąca za miesiąc poprzedni (za kwartał do 20 dnia miesiąca po
upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony). Ryczałt
za grudzień i ostatni kwartał należy wpłacić w terminie złożenia
zeznania, czyli do 31 stycznia następnego roku.
Dla
przedsiębiorców, którzy wybrali opodatkowanie kartą podatkową,
terminem wpłaty jest 7 dzień każdego miesiąca (wpłat w tym
czasie dokonują za ubiegły miesiąc). Również w tej formie
opodatkowania wyjątek stanowi grudzień, za który wpłaty należy
dokonać do 28 grudnia danego roku.
Podatnicy
VAT składają deklarację i wpłacają podatek do 25 dnia następnego
miesiąca. Przedsiębiorcy inni niż tzw. mali podatnicy, którzy
wybrali kwartalne rozliczenia muszą jednak wpłacać zaliczki za
pierwsze dwa miesiące każdego kwartału. W tej sytuacji miesięczne
zaliczki wpłaca się do 25 dnia następnego miesiąca w wysokości
1/3 kwoty podatku wykazanego w deklaracji za poprzedni kwartał. Za
trzeci miesiąc zaliczki się nie wpłaca, lecz rozlicza w składanej
deklaracji.
Osoby
fizyczne składają informację o nieruchomościach i obiektach
budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru.
Muszą to zrobić w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności
uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego
(np. kupno lub sprzedaż nieruchomości). Oznacza to, że np. osoba
fizyczna, kupując nieruchomość 3 stycznia, powinna przekazać
informację do 17 stycznia.
Podatek
od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w
drodze decyzji urząd skarbowy (właściwy ze względu na miejsce
położenia nieruchomości). Podatek płaci się ratalnie, w
terminach do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku
podatkowego.
Warto
wiedzieć, że obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia
następnego miesiąca, po miesiącu, w którym powstały okoliczności
uzasadniające powstanie tego obowiązku, np. w przypadku
nieruchomości zakupionej 3 stycznia 2012r., obowiązek podatkowy
powstanie od 1 lutego 2012r.
Osoby
prawne, jednostki organizacyjne i spółki niemające osobowości
prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu
Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa
Leśnego Lasy Państwowe muszą złożyć deklaracje na dany rok do
31 stycznia. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, np.
zakup nieruchomości został dokonany w marcu, deklarację taką
składają w terminie do 14 dni od okoliczności uzasadniającej
powstanie tego obowiązku.
Te
jednostki wpłacają obliczony w deklaracji podatek w ratach
proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego. Jeśli zatem
nabycie nieruchomości nastąpiło w trakcie roku, trzeba taką
proporcję obliczyć. Wpłat dokonuje się do 15 każdego miesiąca.
Wyjątek stanowi styczeń, za który należy zapłacić do 31
stycznia. Jest to nowy termin obowiązujący od tego roku. Wcześniej
podatek za styczeń należało wpłacić do 15 stycznia danego roku.
Podatek
od środków transportu płaci się w dwóch ratach. Podatek jest
płacony w oparciu o złożoną deklarację roczną, do 15 lutego
danego roku. Jeśli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, z
fiskusem należy się rozliczyć w terminie 14 dni od dnia
zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
Obowiązek
podatkowy powstaje od pierwszego dnia następnego miesiąca po
miesiącu, w którym środek transportu został zarejestrowany w
Polsce, a w przypadku nabycia środka transportu zarejestrowanego- od
pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym został nabyty.
Podatek
od środków transportu jest płatny w dwóch ratach: do 15 lutego i
do 15 września. Jeżeli obowiązek powstał po 1 lutego, a przed 1
września, podatek jest płatny w dwóch ratach:
w
ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego- I rata,
do
15 września danego roku- II rata.
Natomiast
gdy obowiązek podatkowy powstał od 1 września danego roku, podatek
jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania
obowiązku podatkowego.
Również
w tym przypadku trzeba wyliczyć proporcję (uwzględniając liczbę
miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy), jeżeli
obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku.
Ci,
którzy nabyli w drodze czynności cywilnoprawnej, z którą związana
jest konieczność zapłaty podatku (np. zakup rzeczy ruchomej o
wartości powyżej 1000zł), powinny złożyć deklarację w sprawie
podatku od czynności cywilnoprawnych i zapłacić podatek. Mają na
to 14 dni (ustawa szczegółowo określa od kiedy liczy się ten
czas, w zależności od tego, co jest przedmiotem takiej czynności).
Nie
składa się deklaracji i nie wpłaca podatku, gdy czynność jest
dokonana w formie aktu notarialnego. W takiej sytuacji to notariusz
pobierze podatek i wpłaci go do urzędu skarbowego.
Podatnicy
podatku od spadków i darowizn składają zeznanie podatkowe o
nabyciu rzeczy lub praw majątkowych do urzędu skarbowego. Mają na
to miesiąc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Obowiązek
powstaje np. przy nabyciu w drodze dziedziczenia- z chwilą przejęcia
spadku, bądź przy nabyciu w drodze darowizny- z chwilą złożenia
przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie
zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy- z chwilą
spełnienia przyrzeczonego świadczenia.
Złożenie
zeznania wszczyna postępowania podatkowe, zakończone wydaniem
decyzji, w której zostanie ustalona wysokość podatku. Wpłaty
należy dokonać w ciągu 14 dni do jej doręczenia.