Aktualność "Rozliczenie opłaty za wyłączenie gruntu z produkcji rolnej"
Przedsiębiorcy
niejednokrotnie są zmuszeni do zmiany sposobu wykorzystywania
gruntów rolnych i leśnych. Jeśli na przykład przedsiębiorca
chciałby na takim gruncie zrealizować inwestycję, to musi zadbać
o dopełnienie wszystkich wymaganych prawem formalności. Jednym z
podstawowych warunków w tym zakresie jest zmiana przeznaczenia
gruntu i jego wyłączenie z produkcji rolnej lub leśnej.
Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z nałożeniem przez
właściwy organ samorządowy opłaty sankcyjnej.
Jeśli
wyłączenie nastąpiło na mocy decyzji odpowiedniego organu,
wówczas przedsiębiorca jest obciążony roczną opłatą z tytułu
użytkowania gruntów na cele nierolnicze. Pytanie zatem, jak te
opłaty ująć w rozliczeniach podatkowych na gruncie ustaw o
podatkach dochodowych.
Zgodnie
z art. 28 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, w razie
stwierdzenia, że grunty zostały wyłączone z produkcji niezgodnie
z przepisami tej ustawy, sprawcy wyłączenia wyłączenia ustala się
opłatę w wysokości dwukrotnej należności. Wysokość należności
podwyższą się o 10 proc. w razie stwierdzenia, że grunty
przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na
cele nierolnicze lub nieleśne zostały wyłączone z produkcji bez
decyzji zezwalającej na takie wyłączenie. Zgodnie z art. 29 ustawy
1 powołanej ustawy opłaty, o których mowa w art. 28, nie mogą być
wliczane do kosztów działalności osób, na które nałożono te
opłaty.
Odpowiednio
do brzmienia art. 4 pkt. 13 ustawy o ochronie gruntów rolnych i
leśnych przez opłatę roczną rozumie się opłatę roczną z
tytułu użytkowania na cele nierolnicze lub nieleśne gruntów
wyłączonych z produkcji, w wysokości 10 proc. należności,
uiszczaną: w razie trwałego wyłączenia- przez 10 lat, a w
przypadku nietrwałego wyłączenia- przez okres tego wyłączenia,
nie dłużej jednak niż przez 20 lat od chwili wyłączenia tych
gruntów z produkcji. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o ochronie
gruntów rolnych i leśnych osoba, która uzyskała zezwolenie na
wyłączenie gruntów z produkcji, jest obowiązana uiścić
należność i opłaty roczne, a w odniesieniu do gruntów leśnych-
także jednorazowe odszkodowanie w razie dokonania przedwczesnego
wyrębu drzewostanu. Taki obowiązek powstaje od dnia faktycznego
wyłączenia gruntów z produkcji.
Tym
samym, roczna opłata stanowi opłatę, którą jest zobowiązany
ponosić prowadzący działalność gospodarczą na terenach
wyłączonych na mocy decyzji stosownego organu z terenów upraw
rolnych. Ta opłata nie ma charakteru sankcyjnego, stanowi jedynie
swego rodzaju rekompensatę za utratę powierzchni rolnych. O ile
opłata taka ma związek z działalnością gospodarczą prowadzoną
przez przedsiębiorcę może stanowić koszt uzyskania przychodów.
Taki związek istnieje przykładowo, gdy na wyłączonych z uprawy
rolnej gruntach podatnik prowadzi inwestycję, w toku której
powstaje środek trwały w celu wykorzystywania go w działalności
gospodarczej.
Przedmiotowa
opłata nie została wymieniona w art. 16 ustawy o PDOP (art. 23
ustawy o PDOF) zawierającym katalog wydatków nie uznawanych za
koszty uzyskania przychodu. W szczególności, opłata roczna nie
stanowi wydatku na nabycie gruntu w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 1
lit. a ustawy o PDOP (art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PDOF),
gdyż jest związana ze zmianą sposobu wykorzystywania gruntów, a
nie z przeniesieniem prawa własności gruntu.
Jednocześnie
wartość opłaty z tytułu wyłączenia z produkcji rolnej gruntów
stanowiących użytki rolne, zajęte w celu realizacji zadania
inwestycyjnego nie powinna być uwzględniana w wartości wytworzenia
środków trwałych ustalanej na podstawie art. 16g ust. 4 ustawy o
PDOP (art. 22g ust. 4 ustawy o PDOF). Opłata ta nie zwiększa bowiem
wartości nakładów inwestycyjnych- w świetle przepisów ustawy o
ochronie gruntów rolnych i leśnych wnosi się ją z tytułu
użytkowania gruntów na cele nierolnicze, bez względu na to jaki
cel nierolniczy zrealizowano- w związku z czym powinna zostać
zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w momencie jej
poniesienia. Takie stanowisko prezentowane jest również w pismach
organów podatkowych.
Należy
zatem kwalifikować te opłaty w oparciu o zasady analogiczne jakie
się stosuje w przypadku kosztów podatku od nieruchomości oraz
opłaty za wieczyste użytkowanie dotyczące gruntów, na których są
budowane środki trwałe. Zgodnie z linią orzeczniczą prezentowaną
przez NSA, koszty podatku od nieruchomości oraz opłaty za wieczyste
użytkowanie dotyczące gruntów, na których budowane są środki
trwałe powinny zostać bezpośrednio odniesione w koszty uzyskania
przychodów.
Podsumowując,
do rozliczenia kosztów opłat za rocznych z tytułu użytkowania
gruntów na cele nierolnicze będzie miał zastosowanie art. 15 ust.
4D ustawy o PDOP (art. 22 ust. 5c ustawy o PDOF). Zgodnie z tym
przepisem, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty
bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich
poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu z przekraczającego
rok podatkowym a niemożliwe jest określenie, jaka ich część
dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty
uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego
dotyczą. Co do zasady, podatnicy których rok podatkowy jest równy
rokowi kalendarzowemu powinni rozpoznać koszty z tytułu opłaty
rocznej w dacie poniesienia.
Źródło:
money.pl