Aktualność "Jak zmniejszyć obciążenia podatkowe na koniec roku?"
Grudzień to gorący miesiąc w wielu firmach, a wysoka sprzedaż oznacza wysokie podatki. Dotyczy to również VAT. Sposobem na zmniejszenie obciążeń na rzecz fiskusa mogą być zakupy do firmy, albo wystawianie faktury za sprzedaż grudniową w styczniu.

Koniec roku to szaleństwo zakupów przedświątecznych. Dlatego wiele branż właśnie w grudniu odnotowuje kumulację sprzedaży. Ale są też branże niezwiązane z handlem, które zwyczajowo w tym okresie notują skokowy wzrost obrotów, na przykład usługi okołobudowlane.

Zadowolenia przedsiębiorcy z dobrego wyniku finansowego może jednak zakłócić ogromny VAT od jednorazowej zapłaty. Ciężar ekonomiczny tego podatku ponosi wprawdzie ostateczny konsument, ale przedsiębiorca i tak czuje się poszkodowany, gdy musi pobrany przy sprzedaży podatek wpłacić na konto urzędu. Warto więc zawczasu pomyśleć o tym, co trzeba będzie wykazać w styczniowej deklaracji i oddać fiskusowi. Później będzie już za późno na obniżenie VAT-u za grudzień.

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca rozlicza się miesięcznie, czy kwartalnie obrót za grudzień musi rozliczyć do 25. stycznia następnego roku. Przedsiębiorcy, którzy wybrali kwartalne rozliczenia wpłacają co prawda zaliczki w wysokości 1/3 podatku wynikającego z deklaracji za poprzedni kwartał jednak dotyczy to tylko pierwszego i drugiego miesiąca kwartału. Należność za trzeci miesiąc wpłacają do 25. miesiąca, następującego po kwartale, za który się rozliczają. Przyjęcie kwartalnych rozliczeń może w tym przypadku być więc trochę lżejsze gdyż to, co firma zapłaci w styczniu będzie uśrednieniem tego, co się działo w ostatnich trzech miesiącach.

Przykładowo, przedsiębiorca który miał niewielką sprzedaż w październiku, duże zakupy w listopadzie i znaczną sprzedaż w grudniu zsumuje za te miesiące zarówno cały VAT należy wynikający ze sprzedaży, jak i powstały przy zakupach podatek naliczony.

Obniżenie zobowiązania za IV kwartał jest szczególnie ważne dla firm rozliczających się kwartalnie, gdyż wysokość podatku za ten okres wpłynie na to, ile wyniosą ich zaliczki za styczeń i luty następnego roku.

Wyjątkiem są tutaj tzw. mali podatnicy, którzy rozliczają VAT przy zastosowaniu metody kasowej. Obowiązek podatkowy powstaje u nich dopiero wówczas gdy otrzymają zapłatę od kontrahenta (ale nie później niż 90. dnia od wydania towaru lub wykonania usługi).

Mały podatnik może dokonać obniżenia podatku dopiero za ten kwartał, w którym uregulował całą należność wynikającą z otrzymanej od kontrahenta faktury lub dokumentu celnego.

Może się zatem zdarzyć, że grudniową sprzedaż rozliczą składając deklarację dopiero za I kwartał następnego roku. Z jednej strony rozliczenie sprzedaży grudniowej może więc się rozłożyć na dwa kwartały a z drugiej będą mieli jeszcze czas w styczniu, lutym i marcu na zrobienie zakupów do firmy, które zmniejszą ich obciążenie wobec fiskusa.

Przyjrzyjmy się następującej sytuacji. Przedsiębiorca prowadzi firmę i spełnia definicję małego podatnika. Rozlicza się kwartalnie przy zastosowaniu metody kasowej. Za sprzedaż, której dokonał w grudniu jego kontrahent zapłacił 15. lutego. Obowiązek podatkowy powstaje więc w tej dacie. Przedsiębiorca zrobił zakupy na potrzeby swojej firmy również w grudniu i zapłacił za nie w styczniu. Prawo do odliczenia z faktury zakupowej (otrzymanej w grudniu) przysługuje mu zatem w rozliczeniu za I kwartał. Również w tym rozliczeniu wykaże podatek należny ze wskazanej sprzedaży grudniowej.

Jeżeli powstanie obowiązku podatkowego wiąże się z wystawieniem faktury (co jest najczęstszym przypadkiem przy transakcjach między przedsiębiorcami), to obowiązek podatkowy powstanie z dniem jej wystawienia nie później jednak niż w 7. dniu od wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli więc transakcja jest dokonana pod koniec miesiąca wystarczające może być przesunięcie wystawienia faktury na styczeń co pozwoli odsunąć zapłatę VAT-u aż do 25. lutego.

Trzeba jednak na takie działanie spojrzeć kompleksowo i uwzględnić, jak mamy określony termin płatności przysługującej od kontrahenta. Jeśli jest on liczony od dnia wystawienia faktury, a nie od sprzedaży czy wykonania usługi, takie rozwiązanie może być niekorzystne.

Również kontrahentowi może zależeć na fakturze w grudniu, gdyż on również dąży do zmniejszenia VAT-u za grudzień i dochodowego za 2011r. Ale mógł to być dla niego równie dobrze rok inwestycyjny i może się okazać, że faktura w grudniu byłaby niekorzystna gdyż zwiększałaby stratę podatkową. Przy takim rozwiązaniu trzeba więc uwzględnić wiele okoliczności.

Innym rozwiązaniem by w styczniu nie być zaskoczonym ogromną kwotą do zapłaty VAT-u, to zadbać o odliczenie robiąc potrzebne firmie zakupy. Jest to tym bardziej korzystne, że niektóre z nich obniżą jednocześnie podatek dochodowy za 2011r. zwiększając koszty uzyskania przychodu (np. zakupy środków trwałych o wartości do 3,5 tys. netto, artykuły biurowe i inne, które nie będą używane dłużej niż rok).

Robiąc zakupy, które mają obniżyć zobowiązanie za grudzień trzeba pamiętać o podstawowej zasadzie i kilku wyjątkach. Zasada jest prosta- prawo do odliczenia daje tylko to, co służy czynnościom opodatkowanym.

Oznacza to, że w żadnym przypadku nie można obniżyć podatku o VAT od takich zakupów, które dokonamy biorąc fakturę na firmę, ale nie służą one temu co firma sprzedaje lub jest wykorzystywane wyłącznie do sprzedaży zwolnionej przedmiotowo.

Ustawa przewiduje jednak pewne ograniczenia w prawie od odliczenia. Nawet jeśli zakup niektórych usług, czy towarów służy wyłącznie do wykonania czynności opodatkowanych, to przedsiębiorca i tak nie ma prawa do odliczenia. Sytuacja taka ma miejsce w szczególności przy nabyciu usług noclegowych i gastronomicznych (wyjątek to gotowe posiłki dla pasażerów podatników świadczących usługi przewozu osób), czy paliwa do samochodów osobowych. Z pełnego odliczenia nie skorzysta się również kupując samochód osobowy.

Niezależnie od tego jaką metodę i okres rozliczeń wybrał przedsiębiorca, do odliczenia niezbędna jest faktura VAT (lub odpowiednio inny dokument, np. dokument celny i deklaracja celna w przypadku importu). Nawet mały podatnik rozliczający się kwartalnie, który dokonał płatności w grudniu nie może zmniejszyć podatku za IV kwartał, jeśli do końca grudnia nie będzie posiadał faktury (dokumentu celnego).

Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2011-12-28 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia