Uzyskane
od pracodawcy świadczenia są przychodem podatkowym. Zasada owa
dotyczy też byłych pracowników- emerytów i rencistów. Zwolnienie
przysługuje do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym
kwoty 2280 zł.
Zwolnienie
podatkowe regulowane w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.) obejmuje świadczenia
otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich
uprzednio z pracodawcą stosunkiem pracy, stosunkiem służbowym,
pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od
związków zawodowych. Zwolnienie przysługuje do wysokości
nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł. Jest to limit
roczny, należy zatem brać pod uwagę wartość świadczeń
przekazywanych w ciągu całego roku.
Stosując
preferencję podatkową, należy zwrócić uwagę na kilka aspektów.
Po
pierwsze, zwolnienie odnosi się do tych emerytów i rencistów,
którzy nie są już zatrudniani przez dany zakład pracy. Osoba
otrzymująca świadczenie nie może zatem nadal pozostawać w
stosunku pracy czy stosunku pokrewnym ze świadczeniodawcą.
Po
drugie, ustawa nie wprowadza ograniczenia w zakresie źródła
finansowania świadczeń przekazywanych emerytom i rencistom ani
charakteru tych świadczeń. Nie jest więc istotne, czy kwoty
przeznaczone na świadczenia dla emerytów lub rencistów pochodziły
z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) czy ze środków
obrotowych pracodawcy.
Zwolnienie
ma natomiast zastosowanie do wszelkich świadczeń zarówno
pieniężnych, jak i rzeczowych.
Jeszcze
do końca 2010r. zwolnienie to obejmowało jedynie świadczenia o
charakterze rzeczowym lub ekwiwalenty pieniężne otrzymane w zamian
tych świadczeń.
Pojęcie
świadczeń rzeczowych w praktyce budziło wątpliwości
interpretacyjne. Niejasne było, czy obejmuje ono swoim zakresem
wszelkiego rodzaju świadczenia o charakterze niepieniężnym, czy
wyłącznie takie, których przedmiotem jest rzecz, a także czy
podstawą wypłaty ekwiwalentu pieniężnego również musi być
świadczenie rzeczowe.
Zmiana
przepisu u likwidacja ograniczeń usunęła te wątpliwości.
W
obecnym stanie prawnym ze zwolnienia podatkowego mogą więc
korzystać także emeryci i renciści, np. biorący udział w
wycieczkach i imprezach, organizowanych przez ich byłego pracodawcę.
W
przypadku byłych pracowników nadwyżka wartości świadczeń ponad
limit zwolnienia nie może podlegać opodatkowaniu jako przychód ze
stosunku pracy. Podstawą wypłaty takich świadczeń nie jest bowiem
stosunek pracy, lecz fakt pozostawiania w przeszłości w takim
stosunku. W związku z tym w przypadku przekroczenia limitu 2280 zł
nadwyżka podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 10-proc. PIT, który
jest pobierany przez płatnika.
Przepisy
stawiają emerytów i rencistów w korzystniejszej sytuacji
podatkowej niż otrzymujących podobne świadczenia pracowników. Tu
limit zwolnienia wynosi 380 zł i dotyczy jedynie świadczeń
rzeczowych i pieniężnych otrzymywanych z ZFŚS.
Odrębne
zwolnienie podatkowe, z którego również mogą korzystać emeryci i
renciści, obejmuje zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych
zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub
śmierci. Takie świadczenie również jest zwolnione z opodatkowania
do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł
(art. 21 ust.1 pkt 26 ustawy o PIT).
Nadwyżka
ponad kwotę zwolnienia jest opodatkowana 10-proc. zryczałtowanym
PIT, który pobiera zakład pracy.
Źródło:
GP