Podatnicy
dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są
zobowiązani do rejestrowania tych operacji za pomocą kas
fiskalnych. Jednakże co zrobić w sytuacji, gdy kasa rejestrująca
ulegnie awarii? Czy można nadal dokonywać sprzedaży?
W
myśl ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy którzy
dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są
zobowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego
przy zastosowaniu kas rejestrujących, popularnie określanych mianem
kas fiskalnych. Jest to przepis bezwzględnie obowiązujący,
stanowiący niejako podstawę warunkującą możliwość dokonywania
transakcji sprzedaży. Ponadto, stanowi on zabezpieczenie wpływów
budżetowych, pochodzących z podatku od towarów i usług.
Owa
kwestia została również uregulowana w rozporządzeniu Ministra
Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków
technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz
warunków ich stosowania, zgodnie z którym, poza obowiązkiem
ewidencji każdej transakcji sprzedaży, podatnicy są zobowiązani
do wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT, jak również wydania
oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Niestety, często zdarza
się, że urządzenia rejestrujące okazują się awaryjne. Co zatem
w takiej sytuacji podatnik powinien zrobić?
Dla
podkreślenia istotności posiadania sprawnego urządzenia
rejestrującego warto zaznaczyć, że zapis wspomnianej wyżej
ustawy, przewiduje dla niewywiązujących się z tego obowiązku
podatników, sankcje finansowe. W razie stwierdzenia, że podatnik
nie wywiązuje się właściwie z ewidencji obrotu oraz kwot podatku
należnego naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej
może nałożyć na niego dodatkowe zobowiązanie podatkowe w
wysokości 30 proc. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i
usług.
Podatnik
powinien także pamiętać, że w stosunku do osób fizycznych nie
ustala się dodatkowego zobowiązania podatkowego, w zamian za co
ponoszą one odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub nawet
przestępstwo skarbowe.
Ze
względu na możliwość wystąpienia problemów technicznych,
związanych z zastosowaniem kas fiskalnych, prawo przewiduje
możliwość kontynuowania działalności, pod warunkiem, że wadliwe
bądź uszkodzone urządzenie rejestrujące zostanie zastąpione
sprawną rezerwową kasą fiskalną. Decyzja o zakupie rezerwowego
urządzenia uzależniona jest tylko i wyłącznie od dobrej woli
podatnika, prawo podatkowe nie nakłada bowiem takiego obowiązku na
przedsiębiorców.
Warto
jednakże zaznaczyć, że w przypadku zastosowania rezerwowej kasy
fiskalnej, podatnik nie ma obowiązku wstrzymania się od dokonywania
sprzedaży, a w związku z tym, jest mniej narażony na ewentualne
straty gospodarcze z tytułu czasowego zawieszenia działalności.
Taka sytuacja może mieć miejsce wyłącznie wówczas, gdy kasa
rezerwowa jest w tym samym miejscu co kasa uszkodzona.
Należy
więc podkreślić fakt, że w przypadku gdy rejestracja obrotu i
kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących jest
niemożliwa, niezależnie z jakich przyczyn, a przedsiębiorca nie
dysponuje urządzeniem rezerwowym, dokonywanie sprzedaży jest
niemożliwe. Podobne skutki wystąpią jeżeli podatnik posiada kasę
rezerwową, ale zlokalizowaną w innym miejscu niż kasa uszkodzona.
W takiej sytuacji przedsiębiorca jest zobowiązany poinformować
urząd skarbowy o nowym miejscu korzystania z rezerwowej kasy. Wiązać
się to będzie również z wezwaniem serwisu w celu zmian danych
generowanych przez urządzenie fiskalne.
Źródło:
money.pl