Faktura VAT to dokument potwierdzający zawarcie transakcji
sprzedaży, na podstawie którego dokonuje się rozliczeń
podatkowych. W sytuacji, gdy w zawartych na niej informacjach
pojawiają się błędy, strony transakcji zobowiązane są do
dokonania korekty dokumentu. W takich przypadkach, wielu
przedsiębiorców zastanawia się nad możliwością anulowania
faktury. Niestety jest to dopuszczone tylko i wyłącznie w
nielicznych sytuacjach.
W myśl prawa podatkowego, faktura VAT stanowi dokument
potwierdzający zawarcie transakcji sprzedaży. W związku z tym,
dokument ten powinien być sporządzony w sposób staranny jak
również, przede wszystkim, bezbłędny.
Gospodarcza rzeczywistość pokazuje jednak, że w fakturach VAT
pojawiają się liczne pomyłki. W takim przypadku strony transakcji
są zobowiązane do dokonania niezbędnej korekty błędów, za
pomocą dwóch przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Finansów w
sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur,
sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, narzędzi, a
mianowicie noty oraz faktury korygującej. Pomimo opisanych wyżej
sposobów korygowania faktur, kwestią wzbudzającą wątpliwości
wydaje się możliwość anulowania wystawionego dokumentu.
Niestety, możliwość anulowania wystawionych faktur nie podlega
regulacjom, ani przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, ani
zapisami rozporządzeń wykonawczych do wspomnianego aktu prawnego.
Podatnik powinien jednakże pamiętać, że w praktyce wykształcił
się sposób anulowania faktur, który jest powszechnie akceptowany
zarówno przez organy podatkowe w wydawanych wiążących
indywidualnych interpretacjach podatkowych, jak również przez sądy
administracyjne w swoim orzecznictwie.
Przede wszystkim należy podkreślić fakt, że anulowanie faktury
może nastąpić, gdy dokument ten przedstawia czynność
niedokonaną. Ponadto podatnik musi pamiętać, że w praktyce
anulowane faktury możliwe jest w przypadku, gdy została ona
wystawiona na podstawie zamówienia, które zostało anulowane, co w
konsekwencji oznacza, że faktycznie nie doszło do zawarcia umowy
sprzedaży, jak również powstania obowiązku podatkowego.
Drugim istotnym warunkiem niezbędnym w sytuacji możliwości
anulowania faktury jest to, że anulowaniu podlegają wyłącznie te
faktury, które nie zostały jeszcze wprowadzone do obrotu prawnego.
Żeby więc anulować fakturę wystawca musi posiadać oryginał i
kopię faktury.
Należy więc podkreślić, że w celu dokonania korekty danych i
wartości błędnie wskazanych na fakturze nie ma możliwości
anulowania dokumentu. Zamiast tego należy sporządzić, w zależności
od rodzaju pomyłki, albo notę korygującą, albo fakturę
korygującą.
Aby anulować dokument obrazujący transakcję sprzedaży należy
umieścić zarówno na oryginale, jak i na kopii faktury adnotację,
że dokument ten został anulowany danego dnia. Ponadto, w celu
zapobieżenia ponownemu wykorzystaniu anulowanych faktur, należy je
przekreślić i opatrzyć podpisem osoby, upoważnionej do ich
wystawienia. Warto zaznaczyć, że sprzedawca jest zobowiązany do
przechowywania anulowanych dokumentów.
Źródło: money.pl