Dokonując
transakcji zakupu, którego przedmiotem są produkty rolne, należy
pamiętać o specyficznej formie ich udokumentowania. Jeżeli
podatnik nabywa towary od kontrahenta posiadającego status rolnika
ryczałtowego, jest on zobowiązany do sporządzenia tak zwanej
faktury VAT-RR. Warto się zatem zastanowić na czym polega jej
specyfikacja?
Czynny
podatnik VAT dokonując nabycia towarów od rolnika ryczałtowego
jest zobowiązany do wystawienia dokumentu poświadczającego
dokonanie transakcji sprzedaży, określanego jako faktura VAT-RR.
Ponadto, podkreślenia wymaga fakt, że nabywca musi sporządzić ten
dokument w dwóch egzemplarzach, z których oryginał przekazywany
jest dostawcy produktów. Należy zauważyć, że nie jest to
standardowy dokument. Cechuje się bowiem pewną specyfiką, o której
warto wiedzieć.
Analizując
przedstawione zagadnienie, podatnik powinien przede wszystkim
wiedzieć kim jest rolnik ryczałtowy. W myśl ustawy o VAT,
rolnikiem ryczałtowym określa się rolnika dokonującego dostawy
towarów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej
lub też świadczącego usługi rolnicze. Ponadto, rolnik określany
mianem ryczałtowego korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, opisanego
w artykule 43 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem,
że nie jest on zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych na
podstawie odrębnych przepisów.
Dokonując
transakcji zakupu towarów rolnych od rolnika ryczałtowego, nabywca,
będący czynnym podatnikiem VAT, jest zobowiązany do wystawienia
faktury dokumentującej zakup. Jak już zostało wspomniane, nie jest
to zwykła faktura VAT. Przede wszystkim musi ona zostać opatrzona
nagłówkiem Faktura VAT-RR oraz zawierać czytelne podpisy osób
uprawnionych do wystawienia i otrzymania tego dokumentu.
Ponadto
powinna zawierać oświadczenie dostawcy, iż posiada on status
rolnika ryczałtowego, zwolnionego z podatku VAT na podstawie art. 43
ustawy o podatku od towarów i usług. Należy pamiętać, że
stosowne oświadczenie powinno zostać sporządzone również w 2
egzemplarzach, a także zawierać takie dane jak imiona i nazwiska
stron biorących udział w transakcji, ich adresy, numery NIP, a
także numery dowodów osobistych. Ponadto wymagane jest podanie daty
zawarcia i określenie przedmiotu umowy zakupu, daty sporządzenia
dokumentu oraz złożenie czytelnego podpisu osoby, której dotyczy
wyżej wspomniane oświadczenie.
Podatnik
powinien jednak pamiętać, że rolnik nie posiadający statusu
rolnika ryczałtowego wystawia faktury VAT na zasadach ogólnych, jak
każdy podatnik VAT.
Pozostałe
pozycje, konieczne do prawidłowego sporządzania faktury, są
analogiczne jak w przypadku dokumentowania zwykłego nabycia towarów.
Są to nazwy oraz adresy zarówno kupującego jak i sprzedającego,
ich numery identyfikacji podatkowej, a w sytuacji gdy rolnik-
dostawca jest osobą fizyczną- numer dowodu osobistego lub innego
dokumentu, stwierdzającego jego tożsamość. Oczywiście,
określenie daty transakcji, jak i terminu wystawienia samej faktury,
wraz z jej numerem porządkowym jest obligatoryjne.
Ponadto,
na fakturze muszą się znaleźć informacje dotyczące samego
przedmiotu transakcji, takie jak: nazwy nabytych produktów rolnych,
ich ilość, przyjęta jednostka miary oraz oznaczenie klasy lub
jakości tychże produktów. Bardzo istotne jest określenie ceny
jednostkowej oraz wartości nabytych produktów rolnych. Kwota ta
powinna zostać zamieszczona na fakturze w dwóch wariantach- bez
uwzględnienia, a także podając kwotę zryczałtowanego zwrotu
podatku.
Nie
bez znaczenia jest sprecyzowanie informacji, dotyczących samego
ryczałtu. Nabywca, sporządzając omawiany dokument powinien jasno
zaznaczyć przyjętą stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku. Na
koniec należy podać kwotę należności ogółem wraz z kwotą
zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie.
Źródło:
money.pl