Aktualność "NIP nadal potrzebny, czyli jak zaktualizować dane w urzędzie skarbowym"
Od
ponad miesiąca podatnicy, którzy nie prowadzą firmy lub nie są
podatnikami VAT, nie muszą w kontaktach z administracją posługiwać
się numerem identyfikacji podatkowej (NIP). Wystarczy, że podadzą
swój PESEL. Mimo tych zmian nadal muszą aktualizować swoje dane w
skarbówce.
Po
zmianach ustawy o ewidencji podatników i płatników, osoby fizyczne
nieprowadzące działalności gospodarczej identyfikuje PESEL, który
pierwotnie służył do identyfikacji ludności. Od 1 września jest
on również wykorzystywany do potrzeb identyfikacji podatkowej.
Stosowanie PESEL nie eliminuje pozostałych informacji, które musi
uwzględnić w zgłoszeniu podatnik posługujący się tym numerem.
Z
treści przepisów obowiązujących do końca bieżącego roku wynika
konieczność aktualizacji danych personalnych objętych obowiązkiem
ewidencyjnym, tj. nazwiska, obywatelstwa, adresu miejsca
zamieszkania, adresu miejsca zameldowania na pobyt stały lub
czasowy, rodzaju i numeru dowodu tożsamości itp.
Jeżeli
zatem dojdzie do zmiany danych objętych zgłoszeniem ewidencyjnym,
podatnik jest zobligowany do dokonania zgłoszenia tych zmian do
organu podatkowego w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła
zmiana danych.
W
przypadku osób fizycznych objętych rejestrem PESEL ostatecznie NIP
zostanie zniesiony 1 stycznia 2012r. Od 1 września 2011r. do 31
grudnia 2011r. osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące
działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi
podatnikami podatku od towarów i usług, nadal otrzymują NIP. Wobec
czego, również od 1 września 2011r. do 31 grudnia 2011r. te osoby
mają obowiązek złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego do
naczelnika urzędu skarbowego. Aktualizacji podlegają wszystkie dane
objęte zgłoszeniem identyfikacyjnym.
Niedochowanie
obowiązku zgłoszenia zmiany danych jest sankcjonowane na gruncie
kodeksu karnego skarbowego jako wykroczenie skarbowe podlegające
karze grzywny. Taką grzywnę urząd skarbowy może nałożyć
mandatem w maksymalnej kwocie 2772 zł.
Od
początku 2012r. podatnicy nie będą musieli zgłaszać kolejnych
zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL. W takim
przypadku naczelnik urzędu skarbowego zaktualizuje te dane
automatycznie po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Aktualizacja danych
będzie konieczna jedynie w przypadku, gdy adres zamieszkania osoby
fizycznej będzie inny niż zameldowania lub jeżeli osoba dokona
zmiany np. rachunku bankowego.
Do
wyczerpania nakładów druków formularzy, których wzory zostały
określone na podstawie odrębnych przepisów, jednak nie dłużej
niż do 31 grudnia 2012r., druki te mogą być stosowane. Tak więc
podatnik ma obecnie możliwość aktualizacji wymaganych danych
również na stosowanym druku NIP-3. Również po tej dacie
stosowanie owych druków bez podania NIP będzie uznawane za
prawidłowe.
Przepisy
o ewidencji, które wejdą w życie 1 stycznia 2012r. przewidują
jeszcze jedno ułatwienie dla osób posługujących się w celach
identyfikacji podatkowej PESELem. Aktualizacja danych w zakresie
adresu miejsca zamieszkania może się odbyć w składanej deklaracji
lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym. Należy
założyć, że taka możliwość wydłuży 30-dniowy termin na
zgłoszenie pozostałych danych. Przykładowo, jeżeli podatnik
zmieni zamieszkanie w maju danego roku, nowy adres będzie mógł
podać dopiero w zeznaniu rocznym składanym do 30 kwietnia
następnego roku. Jeśli oczywiście wcześniej nie będzie składał
w skarbówce żadnych innych deklaracji czy informacji.
Teraz
kilka słów na temat formularza aktualizacyjnego ZAP-3, który
pojawi się 1 stycznia 2012r. Obecnie osoby fizyczne nieprowadzące
działalności gospodarczej aktualizują swoje dane, w tym m.in.
zmianę nazwiska, zmianę numeru dokumentu tożsamości, zmianę
adresu miejsca zamieszkania, numer rachunku bankowego na formularzu
NIP-3.
Od 1
stycznia 2012r. osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące
działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi
podatnikami podatku od towarów i usług, dla których
identyfikatorem podatkowym jest PESEL, będą musiały analizować
wyłącznie adres zamieszkania. Taka aktualizacja będzie dokonywana
przez podatnika w składanej deklaracji lub innym dokumencie
związanym z obowiązkiem podatkowym.
Podatnik
będzie miał również prawo dokonać aktualizacji adresu miejsca
zamieszkania oraz zgłosić numer rachunku na formularzu ZAP-3,
którego wzór określony zostanie rozporządzeniem przez ministra
finansów.
W
tej chwili trwają prace nad dostosowaniem wzorów formularzy
identyfikacyjnych/aktualizacyjnych do nowych przepisów ustawy.
Zakładamy, że nowe wzory formularzy (w tym ZAP-3) będą
obowiązywały od 1 stycznia 2012r.
źródło:
GP