Aktualność "NIP nadal potrzebny, czyli jak zaktualizować dane w urzędzie skarbowym"
Od ponad miesiąca podatnicy, którzy nie prowadzą firmy lub nie są podatnikami VAT, nie muszą w kontaktach z administracją posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej (NIP). Wystarczy, że podadzą swój PESEL. Mimo tych zmian nadal muszą aktualizować swoje dane w skarbówce.

Po zmianach ustawy o ewidencji podatników i płatników, osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej identyfikuje PESEL, który pierwotnie służył do identyfikacji ludności. Od 1 września jest on również wykorzystywany do potrzeb identyfikacji podatkowej. Stosowanie PESEL nie eliminuje pozostałych informacji, które musi uwzględnić w zgłoszeniu podatnik posługujący się tym numerem.

Z treści przepisów obowiązujących do końca bieżącego roku wynika konieczność aktualizacji danych personalnych objętych obowiązkiem ewidencyjnym, tj. nazwiska, obywatelstwa, adresu miejsca zamieszkania, adresu miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaju i numeru dowodu tożsamości itp.

Jeżeli zatem dojdzie do zmiany danych objętych zgłoszeniem ewidencyjnym, podatnik jest zobligowany do dokonania zgłoszenia tych zmian do organu podatkowego w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

W przypadku osób fizycznych objętych rejestrem PESEL ostatecznie NIP zostanie zniesiony 1 stycznia 2012r. Od 1 września 2011r. do 31 grudnia 2011r. osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, nadal otrzymują NIP. Wobec czego, również od 1 września 2011r. do 31 grudnia 2011r. te osoby mają obowiązek złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego. Aktualizacji podlegają wszystkie dane objęte zgłoszeniem identyfikacyjnym.

Niedochowanie obowiązku zgłoszenia zmiany danych jest sankcjonowane na gruncie kodeksu karnego skarbowego jako wykroczenie skarbowe podlegające karze grzywny. Taką grzywnę urząd skarbowy może nałożyć mandatem w maksymalnej kwocie 2772 zł.

Od początku 2012r. podatnicy nie będą musieli zgłaszać kolejnych zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL. W takim przypadku naczelnik urzędu skarbowego zaktualizuje te dane automatycznie po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Aktualizacja danych będzie konieczna jedynie w przypadku, gdy adres zamieszkania osoby fizycznej będzie inny niż zameldowania lub jeżeli osoba dokona zmiany np. rachunku bankowego.

Do wyczerpania nakładów druków formularzy, których wzory zostały określone na podstawie odrębnych przepisów, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2012r., druki te mogą być stosowane. Tak więc podatnik ma obecnie możliwość aktualizacji wymaganych danych również na stosowanym druku NIP-3. Również po tej dacie stosowanie owych druków bez podania NIP będzie uznawane za prawidłowe.

Przepisy o ewidencji, które wejdą w życie 1 stycznia 2012r. przewidują jeszcze jedno ułatwienie dla osób posługujących się w celach identyfikacji podatkowej PESELem. Aktualizacja danych w zakresie adresu miejsca zamieszkania może się odbyć w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym. Należy założyć, że taka możliwość wydłuży 30-dniowy termin na zgłoszenie pozostałych danych. Przykładowo, jeżeli podatnik zmieni zamieszkanie w maju danego roku, nowy adres będzie mógł podać dopiero w zeznaniu rocznym składanym do 30 kwietnia następnego roku. Jeśli oczywiście wcześniej nie będzie składał w skarbówce żadnych innych deklaracji czy informacji.

Teraz kilka słów na temat formularza aktualizacyjnego ZAP-3, który pojawi się 1 stycznia 2012r. Obecnie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej aktualizują swoje dane, w tym m.in. zmianę nazwiska, zmianę numeru dokumentu tożsamości, zmianę adresu miejsca zamieszkania, numer rachunku bankowego na formularzu NIP-3.

Od 1 stycznia 2012r. osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, dla których identyfikatorem podatkowym jest PESEL, będą musiały analizować wyłącznie adres zamieszkania. Taka aktualizacja będzie dokonywana przez podatnika w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Podatnik będzie miał również prawo dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania oraz zgłosić numer rachunku na formularzu ZAP-3, którego wzór określony zostanie rozporządzeniem przez ministra finansów.

W tej chwili trwają prace nad dostosowaniem wzorów formularzy identyfikacyjnych/aktualizacyjnych do nowych przepisów ustawy. Zakładamy, że nowe wzory formularzy (w tym ZAP-3) będą obowiązywały od 1 stycznia 2012r.

źródło: GP

DATA PUBLIKACJI: 2011-10-12 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia