Do 30 września przedsiębiorcy mogą składać wnioski w formie elektronicznej o zwrot VAT zapłaconego w ubiegłym roku w innych państwach UE.
O ten zwrot mogą wnioskować podatnicy, którzy dane towary lub usługi wykorzystali do czynności podlegających opodatkowaniu i dających prawo do odliczenia. W przypadku gdy przedsiębiorca ma prawo tylko do częściowego odliczenia, (odliczenie proporcjonalne) może uzyskać zwrot tylko części podatku naliczonego.
Wniosek o zwrot na formularzu VAT-REF składa się za pośrednictwem właściwego naczelnika urzędu skarbowego do danego państwa członkowskiego zwrotu (w którym dokonano zakupów). Jedyną skuteczną formą złożenia wniosku jest jego przesłanie przez internet poprzez system e-Deklaracje. Dla każdego złożonego wniosku system automatycznie wystawia urzędowe poświadczenie odbioru, które jest jednocześnie dowodem złożenia wniosku i potwierdzeniem terminu jego złożenia.
W przypadku przekroczenia terminu złożenia wniosku w formie elektronicznej nie będzie możliwości odzyskania podatku, gdyż nie można przywrócić tego terminu.
Zwroty dotyczą podatku zapłaconego w zeszłym roku kalendarzowym. Warunkiem złożenia wniosku jest minimalna kwota VAT w wysokości 50 euro. Podatnik może też częściej składać wnioski o zwrot, za okresy kwartalne, jednak wówczas zwrot musi obejmować co najmniej równowartość kwoty 400 euro.
Gdy wnioskowana kwota podstawy opodatkowania jednej faktury przekracza 1000 euro lub 250 euro w przypadku paliwa, należy dołączyć je do wniosku.
Przeliczenia kwot na potrzeby zwrotu dokonuje się wg średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień wystawienia faktury.
Zasadą jest, że państwo członkowskie zwrotu powiadamia wnioskodawcę o decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku o zwrot w terminie 4 miesięcy od dnia jego otrzymania. Jeżeli administracja podatkowa kraju zwrotu zażąda dodatkowych informacji, decyzja powinna być wydana do 6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku (w przypadku żądania dodatkowych informacji) lub do 8 miesięcy od dnia otrzymania wniosku (w przypadku żądania dalszych dodatkowych informacji).
Wniosek o dokonanie zwrotu nie jest przekazywany do właściwego państwa członkowskiego w przypadku gdy w okresie, do którego odnosi się wniosek, podatnik:
- nie był podatnikiem VAT
- dokonywał wyłącznie dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku
- był zwolniony podmiotowo od podatku
W takim przypadku naczelnik urzędu skarbowego wydaje postanowienie, na które służy zażalenie, o nieprzekazaniu do właściwego państwa członkowskiego wniosku o dokonanie zwrotu.
Uzyskanie zwrotu z państwa trzeciego (czyli niebędącego członkiem UE) jest możliwe tylko na zasadzie wzajemności, tzn. gdy podatnicy z tego państwa mogą uzyskać taki zwrot z UE.
Źródło: GP