Zawieszenie działalności oznacza zakaz uzyskiwania z niej bieżących przychodów. Przedsiębiorca może jednak wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Ma również obowiązek regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, a w związku z tym ponosi też pewne koszty.
Przykładowo, opłata z tytułu ubezpieczenia czy też zapłata faktury za firmowy telefon mogą stanowić koszty podatkowe, o ile tylko obowiązek ich uiszczenia wynika z umów zawartych przed zawieszeniem działalności. Ponoszenie takich kosztów nie likwiduje stanu zawieszenia firmy.
Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.) nie reguluje zasad rozliczania wydatków ponoszonych w trakcie zawieszenia. Nie zawiera ona w szczególności przepisów regulujących moment podatkowego rozpoznania takich wydatków.
Mając jednak na uwadze brak obowiązku uiszczania zaliczek za okres zawieszania działalności, racjonalne jest zaliczenie takich wydatków do kosztów podatkowych po wznowieniu działalności gospodarczej.
Stanowisko to potwierdził również m.in. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 8 września 2010r. (nr IPPB1/415-594/10-3/JB).
Organy podatkowe wskazują jednocześnie, iż do kosztów nie można zaliczyć tych wydatków, które zostały poniesione na podstawie umów zawartych w okresie zawieszenia działalności, np. opłaty za prenumeratę czasopisma zamówioną w okresie zawieszenia działalności (por. interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 maja 2009 r. nr ITPB1/415-198/09/DP).
W okresie zawieszenia działalności nie dokonuje się ponadto odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Dopuszczalne jest natomiast w tym okresie uzyskiwanie przychodów wynikających z przyjmowania należności z tytułu wykonywanych prac przed zawieszeniem działalności lub ze sprzedaży składników majątku. W takim przypadku przychody te zostaną rozliczone w zeznaniu rocznym.
Preferencja odroczenia obowiązku rozliczenia podatku nie dotyczy już jednak VAT. Co prawda przedsiębiorca w okresie zawieszenia nie ma obowiązku składania deklaracji VAT-7, ale nie dotyczy to m.in. przypadku, gdy zostanie dokonana czynność opodatkowana czy też zajdzie konieczność skorygowania kwoty podatku naliczonego.
Ponadto zgodnie z ustawą o VAT zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie dotyczy:
- podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów
- podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary- w zakresie których są podatnikiem
- okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego
- okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego
źródło: GP