Brak płynności w regulowaniu zobowiązań jest jednym z najczęściej pojawiających się problemów u przedsiębiorców. Z kontrahentami można negocjować wydłużenie terminu płatności lub rozłożenie spłaty zobowiązania na raty. Ale również fiskus przewiduje pewne ulgi w spłacie zobowiązań dla przedsiębiorców. Jednak nie wszystkie zobowiązania mogą być objęte ulgą, a jej przyznanie musi być poprzedzone złożeniem wniosku.
Zgodnie z art. 67a ustawy ordynacja podatkowa, organ podatkowy na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może:
- odroczyć lub rozłożyć podatek;
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę;
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Ustawodawca nie wyjaśnia jednak co rozumie poprzez ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny. Podlega to ocenie urzędu skarbowemu. Jednak w orzecznictwie sądów administracyjnych przyjęło się, że ważny interes podatnika wyraża się w sytuacji, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków podatnik nie jest w stanie uregulować zaległości podatkowych. Będzie to np. utrata możliwości zarobkowania, utrata losowa majątku (wyrok WSA w Rzeszowie ISA/Rz 15/07).
Korzystnym rozwiązaniem jest fakt, że umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa. Takie regulacje obowiązują w przypadku osób nie prowadzących działalności gospodarczej, natomiast dla przedsiębiorców ustawodawca ustalił listę zobowiązań podatkowych, które mogą być objęte ulgą.
W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych mogą być udzielane w sytuacji, gdy:
- stanowią pomoc de minimis- w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis. Przykładową formą pomocy de minimis jest kredyt podatkowy udzielany dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą;
- nie stanowią pomocy publicznej;
- stanowią pomoc publiczną:
- udzielaną w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia;
- udzielaną w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym;
- udzielaną w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim;
- udzielaną w celu promowania i wspierania kultury, dziedzictwa narodowego, nauki i oświaty;
- będącą rekompensatą za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym powierzonych na podstawie odrębnych przepisów;
- na szkolenia;
- na zatrudnienie;
- na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw;
- na restrukturyzację;
- na ochronę środowiska;
- na prace badawczo-rozwojowe;
- regionalną;
- udzielaną na inne przeznaczenia określone przez Radę Ministrów;
Nie ma jednego przyjętego wzoru wniosku o ulgę w spłacie zobowiązań. Jednak w przepisach ordynacji podatkowej art. 168 § 2 i 3zostały wymienione informacje, jakie powinny być zawarte w takim wniosku. Należą do nich m.in. dane identyfikujące dany podmiot (imię, nazwisko, adres, telefon, NIP), treść żądania wraz z uzasadnieniem oraz wysokość zobowiązania podatkowego, a także podpis wnoszącego podanie (lub osoby upoważnionej). W praktyce bardzo często Urzędy Skarbowe zamieszczają na swoich stronach internetowych wzór takiego wniosku, co jest bez wątpienia dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców.
Źródło: money.pl